ارائه درخواست برای دیدار با رهبر خلق کورد

وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درخواست جدیدی برای ملاقات با موکلان به دفتر دادستانی جمهوری در بورسا خود ارائه کردند.

درخواست این دیدار توسط وکلای دفتر حقوقی سده، ابراهیم بیلمز، نوروز اویسال، مظلوم دینچ و چنگیز یورکلی ارائه شده است.

وکلا برای ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که بیش از 23 ماه است از او اطلاعی در دست نیست، به دفتر دادستانی جمهوری در بورسا و اداره زندان امرالی مراجعه کردند.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سال 1999 در امرالی در انزوا نگهداری می‌شود. در دو سال گذشته هیچ اطلاعی در مورد وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان وجود ندارد.

وکلای دادگستری هر هفته دو بار جهت درخواست دیدار با رهبر خلق کورد مراجعه می‌کنند. با این حال، درخواست برای ملاقات به طور سیستماتیک بدون پاسخ گذاشته می‌شود. در برخی شرایط، پس از سپری‌شدن ماه‌ها، تحمیل سزای انضباطی علیه رهبر خلق کورد را به عنوان بهانه‌ای برای عدم امکان ملاقات به وکلا ارائه می‌شود.

آخرین بار، پس از پایان ممنوعیت ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در 13 آوریل آغاز و در 18 اکتبر به پایان رسیده بود، وکلا مطلع شدن که این ممنوعیت به طور خودکار برای شش ماه دیگر تمدید شده است.

نگرانی‌ها در مورد وضعیت رهبر خلق کورد پس از بازدید کمیته شورای اروپا برای جلوگیری از شکنجه (سی، پی، تی) از ترکیه در 20-29 سپتامبر افزایش یافت. در بیانیه‌ی 3 اکتبر، سی، پی، تی اعلام کرد که زندان امرالی نوع اِف با امنیت بالا یکی از مؤسساتی است که از آنها بازدید کرده است.

اما دفتر حقوقی سده گزارش داد که در جریان بازدید سی، پی، تی مطلع شده‌اند که با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دیداری صورت نگرفته است و این وضعیت باعث افزایش نگرانی آنها شده است. دفتر حقوقی سده در 29 نوامبر اعلام کرد: ما مطلع گشته‌‌ایم که آقای اوجالان در جریان بازدید سی، پی، تی از جزیره امرالی در سپتامبر 2022 ملاقات صورت نداده است.