ارسال نامە کمیته دفاع از عبدالله اوجالان به گوترش

کمیته حمایت از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در شمال و شرق سوریه با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار محاکمه دولت ترکیه در دادگاه بین المللی و افشای وضعیت رهبر خلق کورد،عبدلله اوجلان شد.

تلاشها و اقدامات در محکومیت انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد. کمیته حفاظت از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در شمال و شرق سوریه نامه ای سرگشاده به آنتونیو گوترش رئیس سازمان ملل ارسال کرد. در این نامه سرگشاده آمده است: از ۱۵فوریه ۱۹۹۹ که رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان از نایروبی پایتخت کنیا ربوده شد،  عواقب جنایات بین المللی دولت ترکیه به تمام دنیا  شرح داده شده است .  روز به روز دولت ترکیه از روشهای جنایتکارانه علیه رهبر استفاده میکند که با تصمیم قضایی او را در زندان امرالی نگه میدارد، اما در حقیقت این یک تصمیم سیاسی است. او را شکنجه روحی و جسمی می کند تا کاملاً او را کنترل کند. دولت ترکیه که رهبر ما را ربوده است، از دادن حقوق اولیه او امتناع می ورزد، اطلاعاتی در مورد سرنوشت او که اخیراً با توجیە مجازات های انضباطی  بار دیگر مانع از دیدار وکلا با وی شدەاست،  فاش نمی کند. دولت ترکیه با بهانه های واهی دیدار خانواده و وکلا با رهبر عبدالله اوجالان را ممنوع کرد که هیچ ربطی به قوانین داخلی و بین المللی ندارد. اما این نیز یک مجازات انضباطی است.

ربوده شدن رهبر اوجالان به عنوان یک جنایت مستقل بین المللی و نتایج آن از ابتدای اسارت و تا کنون ادامه دارد و صدمات جسمی و روحی زیادی را به یکی از مردم کورد که فیلسوف عصر و به طور کلی بشریت است وارد کرده است. او یک رهبر آزادیخواه است که برای آزادی و دموکراسی بر اساس چشم انداز دنیای جدید تلاش می کند. با ربوده شدن اجباری و نداشتن اطلاعات واقعی از زندگی او، دولت ترکیه بیش از ۲۲ماه است که او را مجازات کرده است. او با این کار جنایت دیگری را به جنایت بین المللی خود یعنی ربودن رهبر اوجالان و اقداماتش علیه مردم کورد و مردم محروم از آزادی و دموکراسی می افزاید. دادگاه کیفری بورسا دولت ترکیه وقتی اعضای خانواده رهبر اوجالان و وکلای او خواستار پاسخ به درخواست ملاقات هستند، با همان دلیل پاسخ می دهد که به دلیل مجازات های انضباطی دیدار با وی  را به مدت ۳ ماه ممنوع کرده است.

جناب دبیرکل سازمان ملل متحد، دولت ترکیه از ۴ ژانویه ۲۰۲۳ با جنایات بین المللی خود علیه جامعه جهانی مواجه است، چه با تحریم رهبر اوجالان و چه با هدف قرار دادن مناطقی که خلق طرفدار اوجالان در آن زندگی می کنند. دولت ترکیە این سرزمین ها را اشغال می کند و فجیع ترین جنایات را مرتکب می شود. در عین حال، طبق ماده ۷ اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی در لاهه، این جنایت علیه رهبر اوجالان یک جنایت غیرانسانی است. ...

ماده ۷ پیمان رم دادگاه کیفری بین المللی در لاهه، علیه رهبر اوجالان. بر اساس ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۷ پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ۱۹۶۶، اعلامیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۹ سپتامبر ۱۹۷۵ که در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۱۹۸۴ به تصویب رسید. شماره ۴۶/۳۹، مواد۳-۵-۶-۹-۱۰  موافقتنامه حمایت از حقوق بشر پارلمان اروپا که در ۴ نوامبر ۱۹۵۰ صادر شد، جنایت علیه بشریت است. نسل کشی طبق کنوانسیون بین المللی منع نسل کشی ۱۹۴۸ جرم است. همچنین بر اساس ماده ۶ پیمان، دادگاه بین المللی رم در سال  ۱۹۹۸، چون با روشهای مختلف میخواهد رهبر عبدالله اوجالان را آگاهانه نابود کند، این اولین روند نسل کشی جمعی است. روند دوم حمله به مردم رهبر اوجالان و اشغال سرزمینی که در آن زندگی می کند و نابود کردن آنها با سلاح های شیمیایی است. در پایان پیام، تماس های زیر برقرار شده است:

 ۱.دی ام ام ای ، ماده ۱۹ مبارزه با شکنجه را فعال کند و کمیته جلوگیری از شکنجه اروپا را فعال کند.

تشکیل دادگاه اروپایی حقوق بشر در استراسبورگ

از آنجایی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ربوده شد، طبق بند اول ماده ۱۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸، او می خواست برای نجات خود از دستگیر شدن توسط دولت ترکیه به این پناهگاه تکیه کند.

 ۲. روی ماده ۶ منشور سازمان ملل کار شود که بر اساس آن مجمع عمومی بنا به پیشنهاد شورای امنیت کشور ترکیه را از سازمان ملل خارج کند. زیرا قوانین سازمان ملل متحد و اهداف آن طبق مواد ۱ و ۲ را نقض می کند.

 ۳. پس از مداخله جامعه جهانی برای افشای سرنوشت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اجرای پروژه آزادی فیزیکی وی، دولت ترکیه در دادگاه بین المللی محاکمه خواهد شد. زیرا رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان کلید صلح جهانی است.