اصرار تهران، آنکارا و مسکو بر مخالفت با خومدیریتی شمال و شرق سوریه

علاوه بر کلی گویی‌های تکراری در بیانیه پایانی آستانه، اصرار طرفین بر عدم به رسمیت شناختن خودمدیریتی شمال و شرق سوریه جلب نظر می‌کند

ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی اجلاس آستانه بار دیگر جمهوری سوریه را "صرفا عربی" معرفی کرده و مخالفتشان با بقای خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را اعلام کرده‌اند. این بیانه در حالی بوده که چندین غیر نظامی دیگر در حملات جدید ترکیه به شمال سوریه قربانی شده‌اند. یک مقام نیروهای سوریه دمکراتیک گفته که این حملات اشغالگرانه ترکیه بی‌ارتباط با حرف‌هایی نیست که در اجلاس آستانه زده شده است.

نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه بیانیه مشترکی را در پایان هفدهمین اجلاس آستانه در مورد سوریه منتشر کردند.

این سه کشور که خود را ضامن توافقات آستانه می‌دانند هریک اهداف خود در سوریه را دنبال می‌کنند و بخشی از خونریزی‌ها در این كشورند.

علاوه بر کلی گویی‌های تکراری در بیانیه پایانی آستانه، اصرار طرفین بر عدم به رسمیت شناختن خودمدیریتی شمال و شرق سوریه جلب نظر می‌کند.

نمایندگان مسکو، تهران و آنکارا نوشته‌اند تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های میدانی و خودمختاری در شمال شرقی سوریه را غیر مشروع و یک دستور کار جدایی‌طلبانه در شرق فرات می‌دانند.

نمایندگان روژاوا و سایر مناطق فدراسیون شمال و شرق سوریه ولی بارها تأکید کرده‌اند برقراری خودمدیریتی در مناطقی که از چنگ داعش آزاد کردند، آلترناتیوی مقابل خودکامگی حکومت مرکزی سوریه برای تقسیم عادلانه قدرت و ثروت میان خلق‌های کشور بوده و ربطی به جدایی‌طلبی ندارد. اتهام جدایی‌خواهی که حکومت‌های اشغالگر کوردستان به عنوان بهانه سرکوب مطرح می‌کنند برای کوردها چیز تازه‌ای نیست.

روسیه، ترکیه و ایران در حالی در مورد سوریه ابراز همفکری می‌کنند که هریک منافع متضادی در سوریه دارند و در میدان علیه هم می‌جنگند. ایران از حاکمیت اسد حمایت می‌کند، ترکیه از گروه‌های افراطی جهادی و روسیه با قرار گرفتن کنار دمشق، دنبال تقویت هژمونی خود در برابر آمریکاست. 

برگزاری اجلاس آستانه و تأکید طرفین بر عربی بودن جمهوری سوریه همزمان با تداوم فاجعه انسانی در این کشور و حملات خونبار ترکیه برای اشغال مناطق جدید در شمال سوریه است.

یک مقام نیروهای سوریه دمکراتیك در گفتگوی با خبرگزاری هاوار با انتقاد از نقض تعهدات آمریکا و روسیه که ضامن آتش بس‌ و جلوگیری از حملات تازه ترکیه شده بودند، حملات جدید ترکیه و گروه‌های مزدور آن به مناطق مرزی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را بی ارتباط با رایزنی نمایندگان کشورهای اجلاس آستانه ندانست. او گفت در هر شرایطی از مردم بومی منطقه و خودمدیریتی دمکراتیك آنها در برابر هر حمله‌ای دفاع خواهند کرد.