اعتراض کوردها به معاهده لوزان در صدمین سالگرد آن

کوردها آماده می شوند تا در یکصدمین سالگرد معاهده لوزان، زنجیره ای از اقدامات اعتراضی برگزار کنند.

احمد کاراموس، ریاست مشترک کنگرە ملی کوردستان از تمامی کوردها درخواست نمود تا در علیە این معاهده به اعتراض برخیزند. ده ها تن از نمایندگان احزاب و نهادهای کوردی که در بروکسل، پایتخت بلژیک گرد هم آمدند، برنامه فعالیت های صدمین سالگرد معاهده لوزان را اعلام کردند. در سال 2023 در بسیاری از مراکز اروپا و عمدتاً در لوزان، با فعالیت های مختلف به این معاهده اعتراض خواهد شد. همایش هایی برگزار خواهند شد، پنل های سخنرانی، اکران فیلم و برگزاری کنسرت بخشی از این برنامە خواهند بود. پنل ها، نمایش فیلم و کنسرت در ماه فوریه آغاز شده و تا ماه اکتبر ادامه خواهد داشت. آخرین اقدام به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و با برگزاری یک دادگاه به پایان می رسد.

ما باید به جهان بفهمانیم که معاهده لوزان را نمی پذیریم

این نشست در دفتر کنگره ملی کوردستان  برگزار شد. رئیس مشترک کنگره، احمد کاراموس در ابتدا سخنرانی کرد.  کاراموس با بیان اینکه صد سال از معاهده لوزان گذشته است، گفت: کوردها صد سال پیش با این معاهده تجزیه، نسل کشی و دچار رنج شده اند. متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد. بنابراین، همانگونه که این انعقاد این معاهده ما را به وضعیت کشانده، ما نیز باید همانطور آن را از بین برده و به پایان برسانیم. ما باید با هم علیه این معاهده مبارزه کنیم. درخواست ما به نمایندگی از کنگرە ملی کوردستان از همه طرف ها و احزاب این است که در برابر این معاهده متحد شوند. ما کوردها باید به دنیا بفهمانیم که معاهده لوزان را نمی پذیریم.

کوردستان در حالی خالی شدن از کورد است

زینب مراد، ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان  اظهار داشت: در حال حاضر جنگی با برنامه و استراتژی علیه کوردها در حال انجام است. متأسفانه ما به خوبی از آن آگاه نیستیم. کوردستان با قراردادهای سایکس پیکو و لوزان تقسیم و تجزیه شد. اما وضعیت امروز خطرناک تر و گسترده تر شده است. ترکیب جمعیتی شهرهای کوردستان در حال تغییر است.  کوردستان دارد از کورد تخلیه می شود.  مردم باید آگاه باشند.

کوردها قوی هستند اما تجزیه شده اند

حکمت سربلند، رئیس حزب اسلامی کوردستان، به اتحاد کوردها اشاره کرده و گفت: در 23 دسامبر 2022 در پاریس 3 کورد ترور شدند. این جنایت برای ما بسیار دردناک بود. اگر ما باهم به مبارزه نپردازیم، اینگونه ترورها بیشتر می شود. ما کوردها قوی هستیم، اما پراکنده هستیم.

ترکیه تبدیل به عامل محرکە نابودی دستاوردهای کورد شده است

همچنین سخنگوی کمیته روابط خارجی کنگره ملی کوردستان، نیلوفر کوچ، گفت: وضعیت سیاسی کنونی مشابه وضعیت سیاسی صد سال پیش است. خاورمیانه دوباره دچار درگیری شده است، جنگ و مبارزه برای به دست آوردن سهم خود به راه افتاده است. کوردها دوباره به بازیگری جدی تبدیل شدەاند. اما چون صد سال پیش کوردها متحد نبودند، پراکنده شده و شکست خوردند. اگر متحد نباشیم شکست خواهیم خورد. بنابراین احزاب کورد باید بدون در نظر گرفتن منفعت حزبی، فورا متحد شده و همراه هم به مبارزه بپردازند تا در این قرن هم شکست نخوریم. کوچ با بیان اینکه دولت ترکیه هر کاری برای محو نمودن کوردها انجام داده است، گفت: از هر لحاظ در حق کوردها بی عدالتی می شود. هیچگونه حقوقی را در نظر نمی گیرند. نه تنها کوردها، بلکه کسانی را که از کوردها حمایت می کنند نیز هدف قرار می دهند.

ایران و ترکیه می خواهند معاهده لوزان ادامه یابد

سیامند معینی، ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان پژاک نیز به رویدادهای در حال وقوع در روژهلات کوردستان و ایران اشاره نمود اعلام داشت: اساس سیاست های ظالمانه علیه کوردها نتیجه معاهده لوزان است. اگر این معاهده صورت نمی گرفت، ملت ما در این وضعیت قرار نمی گرفت. به همین دلیل است که ایران و ترکیه تلاش می کنند تا معاهده لوزان ادامه یابد. همچنین رفیق غفور عضو کنگره ملی کوردستان، با بیان اینکه کوردستان همچنان کانون بحران و جنگ است، گفت: کسانی که در رنج هستند و با انقراض و نسل کشی روبرو هستند، کوردها هستند. غفور با یادآوری اینکه همه نیروها جغرافیای کوردها را هدف قرار داده و به آن چشم طمع دارند، خاطرنشان کرد: کوردها باید در برابر این وضعیت، برای اتحاد و آزادی مبارزه کنند. 

عبدالله مصطفی سلطانی نیز اعلام نمود کوردستان تحت اشغال است و کوردها هر روز با حملات تروریستی روبرو هستند، گفت: اخیراً سه کورد در مرکز اروپا به قتل رسیدند. ما کوردها در برابر این وضعیت دیگر باید بگوییم کافی است.

ما باید در مقابل این اشغال بایستیم. ما باید مبارزه را توسعه و افزایش دهیم

شهلا حفید، از اعضای کنگرە ملی کوردستان و یکی از نوادگان شیخ محمود برزنجی در جنوب کوردستان که در آغاز قرن بیستم کە برای آزادی کوردستان جنگید نیز به وضعیت کوردها اشاره کردە و گفت: ما تنها یک راه برای برون رفت از این وضعیت داریم و آن هم گرد هم آمدن با اتحاد و مبارزه مشترک است. بنابراین ما باید این مبارزه را گسترش دهیم. عضو شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان، زبیر آیدار نیز خاطرنشان کرد که دولت ترکیه برای اینکه در صدمین سال معاهده لوزان در برابر گریلاهای کورد پیروز شود، حملات خود را افزایش داده است. وی اینگونه ادامه داد: دولت ترکیه می خواست همانگونه که در طول 10 سال گذشته سریلانکا ببرهای تامیل را نابود کرد، با حملات سال 2022 سعی کرد گریلاهای کورد را نابود کند. بنابراین حمله چند جانبه ای را آغاز کرد. از سلاح های شیمیایی و ممنوعه نیز استفاده نمودە است. دست به هرگونه اقدام غیرقانونی و نامشروع زدە است. اما هزاران جوان که حتی نامشان را هم نمی دانیم با برخودان خود در برابر حملات دولت ترکیه ایستادند و سیاست های آنها را باطل و خنثی نمودند. بیایید از این قهرمانان گمنام حمایت کنیم، بخشی از اهداف آنها باشیم. برای این منظور باید دیپلماسی جدی و چند وجهی در اروپا و آمریکا انجام شود. در این قرن می توانیم و باید که توجه جامعه جهانی را به مسئله کورد جلب کنیم. از سوی دیگر، آیدار گفت که با فعالیت ها و مراسمی که در طول سال برگزار خواهد شد، نشان می دهیم که معاهده لوزان مشروع نیست و کوردها آن را نمی پذیرند.

ما با اتحاد می توانیم در برابر این حملات بایستیم

همچنین شیخ شمال، نماینده اتحادیه میهنی کوردستان در اروپا، با یادآوری اینکه کوردها تحت حملات اشغالگرانه قرار دارند، گفت: ما کوردها امروز در مقابل این حملات تنها با اتحاد می توانیم پاسخ درخور بدهیم. بنابراین مسئولیت بزرگی بر دوش این اتحادیه است. ما می توانیم با مبارزه دیپلماتیک خود در اروپا، توجه افکار عمومی جهان را به کوردستان جلب کنیم. بیایید دیگر به این جلسات پایان دهیم و در عمل فعال باشیم. امروز روز حرف زدن نیست، زمان عمل و انجام کار است.

دکتر کامران برواری، عضو شورای KNK و عضو هیٲت علمی دانشگاه دهوک نیز با بیان اینکه اشغال کوردستان توسط دولت ترکیه ادامه دارد، گفت: در حال حاضر به ویژه در جنوب کوردستان، 160 پایگاه نظامی و هزاران مرکز تجاری ترکیه وجود دارد. تمامی این مراکز بخشی از میت ترکیه هستند. در عرصه های آموزشی، بهداشتی و بسیاری از عرصه های دیگر، سیاست اشغالگرانه وجود دارد. شبکه های تلفن نیز متعلق به ترکیه هستند. کودکان نیز اکنون ترکی صحبت می کنند و کانالهای تلویزیونی ترکیه را تماشا می کنند. این وضعیت فعلی ماست. جلسه پس از گفتگو، با برنامه ریزی مراسم های اعتراضی علیه معاهده لوزان در صدمین سالگرد آن، به پایان رسید. بر اساس این سلسله فعالیت ها که مرکز آن در لوزان خواهد بود، در بسیاری از پایتخت های اروپایی برگزار خواهد شد.  بزرگترین مراسم نیز بین 20 تا 24 جولای برگزار می شود. کنفرانس هایی برگزار خواهد شد، پنل هایی برپا شده و فیلم هایی به نمایش در خواهد آمد.