اوجالان بازیگر اصلی صلح و دستیابی بە راە حل است

در کنفرانسی کە در رابطە با ابعاد تحمیل انزوا بر رهبر خلق کورد برگزار شدە بود، عنوان شد کە خلق کورد و سیاست دمکراتیک رهبر خلق کورد، عبداللە اوجالان را تنها نخواهند گذاشت.

انجمن حقوقدانان برای آزادی OHD، بنیاد جامعە پژوهشگران حقوقی TOHAV و سازمان حقوق بشر ÎHD، کنفرانسی را با عنوان حق آشتی در مواجهه با سیاستهای انزوا در هتل Elit World برگزار نمود. این کنفرانس در سە پانل برگزار شد. بعد از برگزاری این نشست، قطعنامە آن منتشر شد. نورای جویرمن از اعضای کمیتە مرکزی سازمان حقوق بشر این قطعنامە را روایت کرد. چویرمن در این قطعنامە اعلام نمود کە در تمام دورەها، در مدیریت و عملکرد حقوقی ترکیە مسائل اساسی وجود داشتە و این مسئلە تبعیض و بە حاشیە راندن بودە است و در این بارە افزود: این وضعیت در یکصدسال اخیر بە بحرانی بسیار بزرگ برای دمکراسی و حقوق تبدیل شدە است.

زندانیان با مرگ روبرو هستند

چویرمن در این بارە اظهار داشت کە زندان‌ها از جاهایی هستند کە بیش از هر جای دیگری با چنین وضعیتی روبرو هستند. در ۱۵ سال اخیر با تصویب هرگونە قانون مجازات و عفوی، این وضعیت دشواتر شدە است. زندانیان سیاسی هم با سیاستهای کیفری و هم تحت شرایط زندان با تبعیض مواجە می‌شوند. لازم است کە بندهای TMK و قوانین مجازات، قوانین مرتبط با TMK علیە زندانیان سیاسی برداشتە شوند. مسائل و مشکلات موجود در کوتاهترین زمان حل شدە و تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا عملی شوند. خصوصا زندانیان بیمار بە دلیل تصمیمات منفی سازمان پزشکی قانونی کە با توجهات سیاسی یا بهانە امنیت ملی گرفتە می‌شود، باید لغو شوند.

چویرمن در بخش دیگری از سخنان خود گفت کە خیزش و مقاومت در برابر انزوا، برای صلح بسیار مهم است و در ادامە افزود: لازم است کە در مخالفت با انزوای تحمیل شدە علیە امرالی، ابعاد حقوقی و سیاسی آن هر جە بیشتر گسترش پیدا کنند. لازم است کە در مقابل انزوای تحمیل شدە بپاخاست. دولت‌هایی کە تلاش کردەاند مسائل و مشکلات اتنیکی و هویتی را تنها با راهکارهای نظامی حل کنند، اکنون تنها ماندەاند، عقب‌نشینی کردەاند و اقتصاد آنها دچار شکست شدە است. پیشرفت این کشورها تنها در چارچوب دیالوگ و در پیش گرفتن راههای صلح‌طلبانە ممکن شدە است. در چنین شرایطی، در مقابلە با سیاستهای جنگی و برخوردهای نظامی با نام عملیات جنگی خارج از مرزی، می‌تواند تاکید برا انزوا است.

چویرمن در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد کە لازم است سیاستهای تبعیض فورا خاتمە پیدا کردە و زندانیان بیمار آزاد شدە و حقوق مداوای آنان تامین شود. چویرمن همچنین در ادامە سخنان خود افزود کە بر اساس تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا و پیشنهادات کمیتە وزرای شورای اتحادیە اروپا، لازم است کە مجازات حبس ابد خاتمە پیدا کند. وی در ادامە افزود: لازم است کە زندان امرالی تعطیل شود و انزوای تحمیل شدە بر امرالی خاتمە پیدا کند. لازم است کە برای حل دمکراتیک مسئلە کورد، بر اساس همزیستی برای حل تمام مشکلات برخورد کردە و پروژە آشتی اجتماعی و منسجمی کە رفاە اقتصادی و عدالت اجتماعی را در بر بگیرد، عمل شود. کنفرانس ما مفتخر است کە این نتایج و پیشنهادات را با افکار عمومی در میان بگذارد.