اوزسوی: با عملیات‌های متینا، آواشین و زاپ تلاش می‌کنند قدم بقدم اشغالگری را توسعه دهند

هوشیار اوزسوی ریاست مشترک کمیسیون روابط امور خارجی حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که عملیات نیروهای مسلح ترک در مناطق متینا، آواشین و زاپ بدون محدودیت بوده و بر اساس اصول سیاست‌های ترکیه انتظار می‌رود در منطقه بزرگی گسترش پیدا کند.

بعد از تماس تلفنی بایدن با اردوغان در ۲۳ آوریل و به رسمیت شناخته‌شدن نسل‌کشی ارمنیان، نیروهای اشغالکر ارتش ترک عملیات وسیعی را در منطقه جنوب کوردستان آغاز کردند و مناطق متینا، آواشین و زاپ مورد حمله قرار گرفت. یک هفته است که نبردهای سنگینی بین گریلاهای آزادی کوردستان و نیروهای اشغالگر ارتش ترک ادامه دارند. هوشیار اوزسوی ریاست مشترک ارتباطات خارجی حزب دمکراتیک خلق‌ها در خصوص اهداف و دلایل حمله نیروهای ارتش اشغالگر ترک ضمن اشاره به نقش آمریکا در عملیاتهای خارج از مرزی ترکیه اظهار داشت:

ایالات متحده آمریکا هم اکنون نیز از ترکیه حمایت می‌کند. ما با دقت نمی‌توانیم بگوییم که تا چه اندازه بین آنها هماهنگی وجود درد و امریکا تا چه اندازه از ترکیه حمایت می‌کند. اما می‌دانیم که از ترکیه حمایت می‌کند. در تحرکات نظامی، آمریکا از ترکیه حمایت می‌کند. هم اکنون در خصوص جنوب کوردستان نیز بحثهایی در خصوص اطلاعات نظامی وجود دارد و این بحثها نیز بسیار جدی هستند. این گمان که ترکیه و منطقه اقلیم جنوب کوردستان و امریکا در خصوص مسائلی هماهنگی داشته باشند بسیار جدی است. اما ما اطلاعات دقیقی از این مسئله نداریم. اما تمام رویدادها و قدمهایی که برداشته می‌شوند این واقعیت را نشان می‌دهند.

قدم به قدم در همه جای جنوب کوردستان مستقر می‌شوند

اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که هر زمان که نیروهای بین‌المللی به ترکیه اجازه بدهند، این کشور می‌تواند در منطقه اقلیم جنوب کوردستان دست به عملیات بزند و این عملیات را به بهانه جنگ با پ.ک.ک توجیه می‌کنند. اما بسیاری از سیاستمداران از این نکته اطلاع دارند که در جنوب کوردستان، هدف تنها پ.ک.ک نیست. ترکیه قدم به قدم در مناطق جنوب کوردستان مستقر می‌شود و به آسانی نیز این مناطق را ترک نمی‌کند. در رابطه با برخی موارد مشخص ترکیه با منطقه جنوب کوردستان پیمان امضا کرده است. هر چند جزئیات این پیمان درز نکرده است اما هم در روژآوا و هم در منطقه اقلیم کوردستان هدف‌هایی در سر دارند و تلاش می‌کنند در مناطق مرزی مستقر شوند و تلاش می‌کنند تا اشغالگری نظامی را از این طریق ادامه دهند.

مشکل از طریق عملیات نظامی حل نمی‌شود

هوشیار اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که مسئله کورد از طریق عملیات نظامی حل نمی‌شود. زمانی که من به مدرسه ابتدایی می‌رفتم عملیاتهای نظامی به نحو کنونی ادامه داشتند. هم اکنون من ۴۵ سال سن دارم و این عملیاتها همچنان ادامه دارند. آنکارا و آمد هستند که می‌توانند مسئله کورد را حل کنند نه عملیاتهای خارج از مرز. مسئله کورد از جمله مسائل بسیار مهم خاورمیانه و جهان است. هم اکنون در عراق، سوریه و ترکیه، هیچ قدرتی نمی‌تواند دست به ایجاد موازنه قوا بزند. علت این مسئله نیز این است که مسئله کورد حل نشده است. سیاستمداران در این باره نمی‌گویند که با به پرواز درآوردن ۴۰ هواپیمای اف-۱۶ کوه‌های کوردستان را بمباران می‌کنند و تلاش می‌کنند این مناطق را به اشغال درآوردند. نمی‌گویند که مسئله کورد از این طریق بیش از پیش گسترش پیدا می‌کند. مسئله کورد اکنون به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده است. حتی اگر از واشنگتن دستور صادر شود و با هولیر به توافق برسند و بغداد را نیز به شریک خود تبدیل کنند، نمی‌توانند این مسئله را حل کنند. چگونه می‌توانند از این طریق ارتباطات خود را با ۴۰ میلیون کورد در خاورمیانه گسترش دهند؟

تلاش ترکیه برای استقرار در منطقه

اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ترکیه با این عملیاتهای نظامی در شمال کوردستان و روژآوا انتظار دارد تا اشغالگری خود را تداوم ببخشد. من صراحتا اعلام می‌کنم که در آینده عراق تجزیه می‌شود، این تصور که ترکیه این منطقه را به اشغال دراورد بسیار جدی است. از هم اکنون برای این مسئله زمینه‌سازی می‌کند. اکنون با عملیات نظامی خود در کورستان زمینه این مسئله را مهیا می‌کند. نه فقط علیه پ.ک.ک بلکه علیه تمام دستاوردهای خلق کورد در خاورمیانه این عملیاتها ادامه دارند. تلاش می‌کند تا دستاوردهای کورد را از دست آنها بگیرد. اما در نهایت نمی‌توانند موفق شوند. هر اندازه که بیشتر دست به حمله می‌زنند، مسئله کورد گسترش بیشتری پیدا می‌کند.

هوشیار اوزسوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رسانه‌ها به عملیات نظامی در آواشین، متینا و زاپ توجه زیادی نکرده‌اند، پیش از آغاز عملیات پیروزی آن را اعلام کرده‌اند. اما اکنون این عملیات به پیروزی نرسیده است و رسانه‌ها زیاد آن را پوشش نمی‌دهند. اکنون رسانه‌ها از ورود و استقرار در منطقه سخن نمی‌گویند. می‌گویند که ما باید چند منطقه را تصرف کنیم. از طرف دیگر با این عملیات می‌خواهند ارتباط روژآوا با باشور کوردستان را نیز قطع کنند. از این طریق تلاش می‌کنند تا دستاوردهای کورد را در منطقه خاورمیانه از دست آنها بگیرند. این حمله هم در روژآوا، هم در جنوب کوردستان و هم به پ.ک.ک صورت می‌گیرد.

حمله‌ای گسترده

هوشیار اوزسوی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که هدف آمریکا اینست که هولیر و آنکارا را به شرکای ائتلافی یکدیگر تبدیل کرده و در این باره اظهار داشت: اردوغان-باخچلی خود مستقلا چنین تصمیمی را نگرفته‌اند. می‌خواهند سوریه، عراق و کوردستان را مجددا تقسیم کنند. تنش‌های موجود در شنگال هم در همین راستا هستنند. سیاستهای آمریکا به منظور ایجاد توافق بین پارت دمکرات کوردستان و ترکیه مسبوق به سابقه هستند. به همین دلیل است که عملیات در منطقه آواشین، متینا و زاپ فقط به این منطقه محدود نمی‌ماند.