ایرماک: انزوا ادامه توطئه است

سلما ایرماک نماینده‌ی سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) گفت: انزوای شدید علیه رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان ادامه سیاست توطئه بین المللی است.

سلما ایرماک، نماینده سابق HDP از هکاری و رئیس مشترک سابقKCD ، در گفتگو با ANF انزوای شدید علیه رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان، پرونده دستگیری اعضای HDP و فشارهایی که بر سیاست کوردها اعمال می شود را ارزیابی نمود. ایرماک بیان کرد که پرونده دستگیری که علیه HDP اجرا می شود حقوقی نیست بلکه سیاسی است و خاطرنشان نمود: دولت AKP-MHP می خواهد آرای ملی‌گرایان محافظه‌کار را قبل از انتخابات جلب کند، به همین خاطر برای تضعیف قدرت HDP از طریق قوه قضاییه عملیات را آغاز نموده است.

 

دولت قدرت سازمان‌یافتهی کوردها را همچون تهدید می بیند

 

ایرماک گفت: بدون شک پرونده دستگیری اعضای HDP و سیاست فشار اخیر که تشدید شده است، نباید صرفاً به موضوع انتخابات ربط داده شود. اساساً این سیاست علیه ملت کورد و نیروهای اپوزیسیون که دست از مبارزه نمی کشند، تسلیم نمی شوند و قدرت تشکیلاتی خود را افزایش می‌دهند، یک سیاست استراتژیک و تاریخی دولت است. ارتجاع، نیروهای مذهبی و سازمان‌های محافظه‌کار دیگر تهدیدی علیه ادامه این دولت به شمار نمی‌آیند. این قدرت سازمان‌یافتە‌ی کوردهاست که به عنوان یک تهدید تلقی می شود.

پرونده دستگیری اعضای HDP بی نتیجه است

ایرماک با اشاره به اینکه عملیات دستگیری اعضای HDP مانند عملیات‌های قبلی علیه جنبش‌های سیاسی کوردها به نتیجه نخواهد رسید، گفت: این واقعیت است، واقعیتی که دولت و حکومت جمهوری ترکیه آن را نمی‌بینند. این واقعیت است که ملتی توسط احزاب سازماندهی شده است. احزابی هستند که توسط قدرت مردم بازسازی شده‌اند. شما می‌توانید احزاب را دستگیر زندانی کنید، اما نمی‌توانید مردم را زندانی کنید.

دولت ناچار است به مذاکره با عبدالله اوجالان بازگردد

ایرماک اعلام کرد که نمی‌توان با انزوای رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان و دستگیری اعضای HDPبرحل مسئله کورد سرپوش گذاشت و یادآور شد که رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان در سال 1993 برای حل مسالمت آمیز و شرافتمندانه مسئله کورد، میز مذاکره را پیشنهاد کرد. سلما ایرماک با بیان اینکه دولت هیچ شانس دیگری جز بازگشت به مذاکرات ندارد، گفت: همانطور که افکار عمومی نیز می‌دانند، بارها خواستار آتش بس و آغاز مذاکرات شد، اما از آنجا که هر بار دولت دست از نظامی‌گری برنمیداشت و با سیاست‌های خشونت‌آمیز بدان پاسخ می‌داد، پروسه صلح شکست خورد. در هیچ کجای دنیا مسائل منطقەای، با جنگ، با سیاست‌های خشونت‌آمیز و روش‌های نظامی حل نشده است، راه‌حل همیشه دور میز و از طریق مذاکره بوده است. این یک پروسه است و بدون هیچ مانعی انجام خواهد شد. اکنون دولت باید ببیند که نمی‌تواند با سیاست‌های خشونت‌آمیز، بی‌قانونی، نسل‌کشی، تخریب و قتل به این مشکل پایان دهد.

انزوای رهبر ملت کورد یک سیاست بین‌المللی است

ایرماک با بیان اینکه انزوای 24 ساله علیه رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان یک سیاست دولتی خشونت‌آمیز است که تسلیم حل بحران نمی‌شود، ادامه داد: انزوای آقای اوجالان همان سیاست بین‌المللی است، اگر نهادی مدعی مانند کمیته‌ی پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (CPT) به وظیفه خود در نظارت بر اعمال شکنجه عمل نکند و طبق قانون اساسی ترکیه عمل می‌کند، این ماهیت بحرانی مسئله را برجسته می کند.

انزوای اوجالان، انزوای ملت کورد است

ایرماک یادآور شد که وکلای دفتر حقوقی قرن نمی‌توانند تایید کنند که هیئت CPT که از امرالی بازدید کردند، ملاقاتی با رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان و رفقایش ملاقات کرده‌اند و گفت: این اطلاعات ارزش تایید کردن دارد. این بیانیه CPT باعث نگرانی و تردید در میان افکار عمومی کوردها شدCPT .  و سازمان های مشابه آن می‌دانند که این انزوا قانونی نیست و همچنین مجازات انضباطی نیز بر اساس قاعده نیست. این انزوایی که بر شخص آقای اوجالان تحمیل می‌شود، علیه صلح شرافتمندانه بین ملت‌های ترکیه، علیه راه‌حل سیاسی و دموکراتیک، و علیه مردم است.  و قطعا این یک تصمیم سیاسی است.  ملت کورد در هر جای دنیا به شکل موجهی به انزوای آقای اوجالان اعتراض می‌کنند و در برابر سیاست‌های خشونت‌آمیز و فقدان راه‌حل دولت تسلیم نمی‌شوند و از خود دفاع می‌کنند.