«از رهبری باید به عنوان یک بنیانگذار صیانت شود»

نَوزات ایچَن که ۲۰ سال است در زندان به سر می‌برد، با تاکید بر اینکه باید از رهبر خلق کورد نه به صورت غیرمستقیم، بلکه مستقیما با ماهیت بنیانگذاری آن صیانت شود، گفت: «این یک بنیانگذاری مشروع، اخلاقی و سیاسی است.»

زندانی نَوزات ایچن با بیان اینکه این انزوا هنوز در بیست و پنجمین سال خود به طور کامل مورد بحث و درک عمومی قرار نگرفته است، خود انتقادی است و تاکید کرد: «اگرچه ما از قدرت اجتماعی و سازمانی عظیمی برخورداریم، متأسفانه فرهنگ نهادی ما به اندازه کافی توسعه نیافته است. ما معتقدیم که همانطور که بر نواقص خود غلبه می‌کنیم، بر شرایط وجودبخشی به انزوا نیز غلبه خواهیم کرد.»

نوزات ایچن، از منطقه مازگرت شهر درسیم، در بسیاری از عملیات‌های آغاز شده در زندان‌ها با هدف رفع انزوا در زندان که به مدت ۲۰ سال در آنجا نگهداری می‌شد، شرکت کرد. نوزات ایچن که در حال حاضر در زندان مرمره به سر می‌برد، اهمیت انزوا و تأثیرات آن بر مردم کورد و ترک را به ANF ارزیابی کرد.

ایچن با بیان اینکه انزوای مطلق اعمال شده در امرالی در شخصیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با هدف گروگان گرفتن جامعه کورد و جامعه ترکیه در کنار جامعه کورد، ارزش‌های اخلاقی و سیاسی هر دو، موجودیت‌یابی و مرحله شکل‌گیری دموکراتیک است. ایچن گفت: «رژیم جنگ ویژه ترکیه بر اساس قانون اساسی این کشور، با تمام ساختارهایش، از جمله روابط بین‌المللی، طراحی شده است. در دوران اسارت رهبر آپو، این وضعیت در چارچوب امرالی در چارچوب کانسپت ناتو تعمیق و تفصیل بیشتری پیدا کرد و به همین ترتیب ادامه یافت.»

آنها می‌خواهند جامعه ترکیه را نیز برده کنند

ایچن با اشاره به اینکه رهبری مبارزات مردمی، امید مردم به زندگی آزادانه در کنار هم در یک راه‌حل دموکراتیک و صلح و اراده جمهوری دموکراتیک در انزوا اسیر است، گفت: «همه اینها در مثلث ملی‌گرایی، دین‌گرایی و تبعیض جنسیتی گرفتار شده‌اند که از سوی نخبگان دولت-قدرت انجام می‌شود که هیچ کمکی به بشریت ندارند جز اینکه جوامع را در برابر همدیگر تحریک می‌کنند.» به نظر می‌رسد شیطانی جلوه دادن مردم کورد و رهبری آنها و تبدیل جامعه ترکیه به ارزان‌ترین و مدرن‌ترین بردگان قرن بیست و یکم با "استراتژی‌های امنیتی" سودمند مشاهده می‌شود.»

ادامه انزوا، حفظ وضعیت است

ترکیه برای یک قرن کامل توسط قدرت‌های هژمونیک استفاده شده است. از زمان جنگ جهانی اول، بریتانیا کنترل جنگ جهانی دوم را در دست داشت. ایچن با این استدلال که پس از جنگ جهانی دوم به نفع آمریکا عملی شد و به امروز رسیده است، گفت: «وظیفه فعلی آن تضمین تداوم درک کلاسیک دولت-ملت در خاورمیانه است. رهبر آپو شخصی است که با ویژگی بازی‌شکن خود همه اینها را رمزگشایی کرده است. ادامه انزوا در اِمرالی به معنای ادامه وضعیت موجود خواهد بود. انزوا از این نظر مهم است و باید جدی گرفته شود.»

انزوا ریشه مشکلات است

ایچن با اشاره به اینکه سیاست‌های انزوا ریشه همه مشکلاتی است که در ترکیه تجربه شده است، گفت: «جنگی همه‌جانبه وجود دارد که در ابتدا علیه کوردها شکل گرفت، اما به مرور زمان بسیار آگاهانه علیه جامعه ترکیه و آن‌ها هدایت شد. تلاش برای تغییر اجتماعی - سیاسی دستگاه جنگ ویژه ترکیه هرگز کارکرد خود را به عنوان مکانیزمی برای خرد کردن هویت‌های سوسیالیستی و دمکراتیک رها نکرده است، زیرا درگیر سیاست‌های «کمربند سبز» و «اسلام میانه‌رو» است که از خطوط ناتو پیروی می‌کند. رژیم جنگ ویژه ترکیه رژیم جنگ و کودتا است. دارای ویژگی‌ای است که خود را بر مسئله کورد بنیان نهاده است. به همین دلیل، همانطور که با کوردها در چهار بخش کوردستان و در سراسر جهان در حال جنگ است، با همه کسانی که سکولار، لیبرال، سوسیالیست و مسلمان واقعی هستند در عراق، سوریه، لیبی، آنگولا و ترکیه در حال جنگ است. طبیعتاً هزینه و اقتصاد این وضعیت جنگی مستمر دارای اثر چند برابری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. واقعیتی که مشکلات موجود در ترکیه را مانند حلقه‌های زنجیره‌ای به یکدیگر و در نهایت به انزوا وصل می‌کند، منشأ خود را از همین عینیت می‌گیرد. در این مفهوم عینی، امرالی اثر پروانه‌ای در کوانتوم است. به خاطر یک حکومت به کوردها خیانت شد. وجود کوردها بخاطر خیانت انکار شد، انکار مبارزه کوردها را به همراه آورد و مبارزه رهبر آپو را آشکار کرد. به عنوان مثال، اگر حقوقی که در چارچوب قانونی برای همه اعطا شده است در امرالی نیز اجرا می‌شد، آیا امروز هر دولتی واقعاً می‌توانست قانون اساسی را نادیده بگیرد و زیر پا بگذارد؟ ببینید، در حالی که کسانی که امروز در ترکیه در قدرت هستند از آزادی قانون اساسی برای ارتکاب جنایات - و توسط قوه قضائیه - برخوردارند، مردم در خیابان‌ها فقط حق محاکمه طبق قوانین کیفری دارند. بنابراین، این فسادها و اعمال خودسرانه ابتدا از کجا شروع شد و کجا متحول شد؟ بدیهی است با انزوا در امرالی!»

اگر انزوا به طور کامل مورد بحث قرار نمی‌گیرد، باید خودانتقادی داد

ایچن با بیان اینکه این موضوع که انزوا در بیست و پنجمین سال آن هنوز به طور کامل مورد بحث و درک عموم قرار نگرفته، خودانتقادی است، گفت: «جنگ روایتی نیازمند استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جامع و مداوم است و تداوم‌بخشی مصرانه به این استراتژی‌ها را ضروری می‌گرداند. موفقیت با تداوم‌بخشی نهادینه‌ای؛ حافظه اجتماعی با به روز رسانی مکرر روایت ایجاد و ماندگار می‌شود. اگرچه ما از قدرت اجتماعی و سازمانی عظیمی برخورداریم، متاسفانه فرهنگ سازمانی ما به اندازه کافی توسعه نیافته است. ما ساختارهای زیادی برای مؤسسه داریم، اما وقتی صحبت از استراتژی و فرهنگ است که به مؤسسه محتوا می‌دهد، به طرز شگفت‌آوری عقب هستیم.

از رهبری باید به عنوان یک بنیانگذار صیانت شود

در این صورت، ناگزیر بر این اساس شکل می‌گیرد. یا همه چیز با یک پرسنل با توجه به سطح هوشیاری و انرژی آنها شروع می‌شود و به پایان می‌رسد یا ابتدایی‌ترین چیزها را به زمان می‌سپاریم و سعی می‌کنیم در مرحله‌ای از فرآیند آنها را دوباره «کشف» کنیم و آنها را با شرایط وفق دهیم. متأسفانه این مهمترین معضل ما و یکی از نکاتی است که رهبر آپو را بیشتر عصبانی می‌کند. این رویکرد دلیل زیربنایی است که او از ما به خاطر عدم جدی‌بودن انتقاد می‌کند. هدف از انزوا و ایجاد جدول راهبردی که ماه به ماه و سال به سال محتوای مبارزه با آن را برنامه‌ریزی و بر اجرای آن نظارت می‌کند، باید سال‌ها پیش مشخص و عملیاتی می‌شد. اگر این یک نیاز است، سازماندهی سازمان‌های منحصربه‌فرد بر اساس نیاز، یک ضرورت زندگی است. در نظر بگیرید که چنین ساختاری که دارای پایه‌هایی مانند مطبوعات، رسانه و قانون است، دائماً با فعالیت‌های مختلف در داخل و خارج فعالیت می‌کند. ثانیاً منزوی کردن رهبری در عرصه سیاسی و اجتماعی همواره باید هم به عنوان آموزش و آگاهی‌بخشی و هم به عنوان دلیل عملیات در اولویت قرار گیرد. از رهبری نه به صورت غیرمستقیم، بلکه مستقیما با ماهیت بنیانگذاری آن صیانت شود. هیچ بنیان دیگری به اندازه ملت‌سازی دموکراتیک مشروع، اخلاقی و سیاسی نیست. ما معتقدیم که همانطور که بر نواقص خود غلبه می‌کنیم، بر شرایط وجود‌بخشی به انزوا نیز غلبه خواهیم کرد.»

زندان‌ها دائما در حال عملیات هستند

ایچن با تاکید بر اینکه کادری که مدعی وجودیابی در خط رهبری هستند، همواره در زندان‌های ترکیه که در آن میهن‌دوستان و طرفداران اسیر هستند، در حال عملیات هستند، گفت: «عملیات آموزش، روشنگری، آزمون-پژوهش و تولید بر اساس الگوی رهبری دائمی است. عملیات‌های انزوا محور ما به عنوان بخشی از استراتژی کارزار عمومی مبارزه ما آشکار می‌شود. هدف و آرمان حفظ و تداوم‌بخشی به رابطه جزئی-کلی در بعد معنوی-فکری و همچنین در عرصه عمل است.»