از رهبریمان صیانت کردە و انزوا را در هم خواهیم شکست

در مراسمی کە در استراسبورگ برگزار شد، شرکت کنندگان خواستار خاتمە دادن بە انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالە اوجالان شدە و یادآور شدنە کە لازم است نهادهای مرتبط اظایف خود را در این رابطە بە درستی انجام دهند.

اعتراض بە انزوای تحمیلی و تشدید شدە بر رهبر خلق کورد، عبدالە اوجالان کە درمقابل شورای اروپا در استراسبورگ برگزار گردید، با انتشار بیانیەای خاتمە یافت.

کوردستانیان ساکن سویس، نهادهای مذهبی کوردستانی، جنبش علویان دمکراتیک FEDA، جامعە اسلامی کوردستان CÎK، شورای هماهنگی ایزدیان و حزب اتحاد دمکراتیک، سازمانهای روژهلاتی، کنگرە ملی کوردستان، ریاست مشترک جامعە دمکراتیک کوردستانیان در اروپا KCDK-E، نمایندگان حزب دمکراتیک خلقها، کنفدراسیون مهاجران فرودست در اروپا AvEG-KON و هنرمندان TEV-ÇAND در این مراسم شرکت کردند.

لازم است کە جامعە وارد عمل شود

سلما بن خلیفە، وکیل دادگستری،  در این مراسم سخنرانی کردە و اعلام داشت: ما وکلا اگر در یک پروندە بە پیروزی برسیم، آن پروندە خاتمە پیدا می کند. اما چنین بە نظر می رسد کە ما بە پیروزی رسیدە اما دولت برای پیروزی ما احترام قائل نیست. ترکیە تصمیم دادگاە را نمی پذیرد. در شورای اروپا این مسئلە بە ما گوشزد شدە است کە بە لحاظ قانونی ما بر حق هستیم. رسانەهای جمعی اروپا بە منظور لغو و خاتمە یافتن انزوای تشدید شدە بر رهبر خلق کورد، دست بە اقدامی نمی زنند. اما بە منظور آزادی رهبر آپو لازم است کە ما نیز با قدرت وارد اعلام شویم. زیرا عبدالە اوجالان بە تنهایی یک رهبر نیست. همزمان او نمادی برای یک خلق و فراتر از آن است. سرهلدان در ایران و ترکیە بە یمن ایدئولوژی عبدالە اوجالان وارد مرحلە جدیدی شدە است. بە ویژە کە برای آزادی زن لازم است سیاست و فلسفە وی بە توسط وی بە آزادی بیان شود و انزوا لغو شود.

لازم است شورای اروپا ترکیە را وادار بە پذیرش تصمیمات کند

جاک کالویرتی دومین وکیل سخنران این مراسم بود. وی در سخنرانی خود اعلام داشت: من وکیل آقای زبیر آیدار هستم. متاسفانە در بلژیک نیز کوردها، نمایندگان بە عضویت در سازمان تروریستی متهم می شوند. جای خوشحالی است کە دادگاە بلژیک تصمیم گرفتە است کە شمولیت قانون ترور بر آقایان زبیر آیدار و رمزی کارتال را اجرایی نکند. ما در بعد حقوقی بر روی این پروندە کار کردەایم، اما متاسفانە این مسالە بە نحو سیاسی حل نشدە است. دادگاە حقوق بشر اروپا دو بار تصمیم گرفتە است روند قانونی اجرا شدە علیە عبدالە اوجالان قانونی نبودە اما ترکیە بە این مسالە رسیدگی نکردە است.

آزادی رهبر آپو، آزادی تمامی ماست

زبیر آیدار عضو شورای رهبری ک.ج.ک نیز در این مراسم اعلام کرد کە آنها بە مدت ٢٤ سال است کە برای لغو انزوای تحمیلی بر رهبر کورد در مقابل شورای اروپا گردهم می آیند. مدت ٢٢ سال است کە ما از رهبریمان اطلاع درستی نداریم. بە همین دلیل  ما نمایندگان نهادهای کوردستانی و دوستان کورد در اینجا صدایمان را طنین انداز می کنیم. در شورای اروپا نشستهایی برگزار می شوند، نمایندگان حزب دمکراتیک خلقها، وکلای رهبر خلق کورد عبدالە اوجالان و ابتکار عمل بین المللی برای آزادی اوجالان نشستهایی را برگزار می کنند. کورد و دوستان خلق کورد بپاخاستەاند. تحصن برای آزادی رهبریمان ١١ سال پیش آغاز شد و همچنان ادامە داردن. در بیست و چهارمین سالگرد توطە بین المللی ما کارزار بزرگی را برگزار خواهیم کرد و انزوا را در هم خواهیم شکست. آزادی رهبر آپو آزادی تمام ماست. 

زبیر آیدار همچنین از شورای اتحادیە اروپا و کمیتە منع شکنجە این شورا نیز درخواست کرد کە وظایف خود را در این بارە انجام دادە و در ادامە افزود: صیانت از رهبری وظیفە اخلاقی و سیاسی همە است. تا زمانیکە رهبر آپو آزاد نسود، مبارزە ما ادامە دارد.

تا زمان اطلاع از وضعیت رهبری ما فعالیتهایمان را ادامە خواهیم داد

یوکسل کوچ، ریاست مشترک کنگرە جامعە دمکراتیک-اروپا نیز در این بارە اعلام نمود کە مدت ٢٤ سال است مبارزە ادامە داشتە و در این بارە خاطر نشان ساخت: کمیتە منع شکنجە شورای اروپا در رابطە با وضعیت رهبریمان مسئولیت دارد. رهبر آپو ارادە خلق کورد، دمکراسی و آزادی است. رهبر آپو تجسم کورد و کوردستان است. تا زمانیکە اطلاعی از وضعیت رهبریمان نداشتە باشیم، ما فعالیتهایمان را ادامە خواهیم داد.

انزوا روز بروز گستردە تر می شود

سارا گلین روزنامەنگار نیز در این مراسم سخنرانی کردە و اظهار داشت: زندانی شدن رهبر آپو بە مدت ٢٤ سال بە معنای نادیدە گرفتن حقوق بشر است. علیرغم تمام تلاشها و درخواستها اقدامات دمکراتیک ادامە دارند. وضعیت در امرالی روز بروز وخیم تر می شود. پشتیبانی وکلای بین المللی برای رهبر آپو مهم است.

تلاش برای تداوم فعالیتها در ایرلند

پاول گاوان، عضو پارلمان اروپا و نمایندە شین فین نیز در این مراسم حضور داشتە و اظهار داشت: من ٦ سال در این مراسم ها شرکت داشتەام. در اینجا مبارزترین زنان و مردان جهان را شناختەام. اوجالان سیمای راستین دمکراسی است. تحمیل انزوا بر اوجالان، تحمیل انزوا بر دمکراسی است. ما تلاش میکنیم کە ایرلند نیز در این بارە وارد عمل شود. وظیفە من این است کە حزب شین فین را نسبت تداوم حمایت از آقای اوجالان متعهد نمایم.

تاثیر شدید افکار عبدالە اوجالان بر زنان

سوسن چومان از انستیتوی بین المللی زنان برای آزادی اوجالان نیز در این مراسم سخنرانی کردە و اظهار داشت: هدف ما آزادی اوجالان و لغو محدودیتها است. ما میخواهیم کە فلسفە اوجالان شنیدە شود. افکار اوجالان بر زنان تاثیرات بسیاری داشتە است و برای ما بسیار مهم هستند.  ما زنان عرب از افکار وی الهام گرفتەایم. اوجالان رهبر خلقهاست و من بە برخودان و رهبری وی درود می فرستم.