بازجویی از احمد ترک: بازجویی سیاسی

احمد ترک در چارچوب مجموعه پیگیری‌های قضایی که با نام پرونده کوبانی معروف شده است بازجویی شد. وی در این رابطه اظهار داشت که این بازجویی با اهداف سیاسی بوده است. بعد از این بازجویی، احمد ترک ممنوع الخروج شده است.

احمد ترک شهردار پیشین کلان‌شهر مردین در شمال کوردستان که از کار برکنار و گماشتگان حکومت ا.ک.پ به جای نصب شده‌اند، در چارچوب پرونده کوبانی از سوی دادستانی جمهوری آنکارا به دادگاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. همراه با احمد ترک، نمایندگان دیگر حزب دمکراتیک خلق‌ها، پرو دوندار و دیگر اعضای رهبری حزب دمکراتیک خلق‌ها و وکلا در دادگاه مردین حضور یافته و از طریق سیستم صوتی-تصویری از سوی دادستانی آنکارا مورد بازپرسی قرار گرفتند. پرسش‌هایی مانند به اشتراک گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، بیانیه‌های منتشر شده از سوی MYK و حزب دمکراتیک خلق‌ها، اظهارات وی در ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۱۴ که در روزنامه منتشر شد از جمله مواردی بودند که دادستانی در مورد آنها از احمد ترک بازجویی نمود.

دیدار از کوبانی

احمد ترک در پاسخ به سوالات دادستانی اظهار داشت: با اطلاع دولت من عازم کوبانی شدم. از سال ۱۹۷۳ وارد پارلمان شده‌ام. در ۶ دوره نماینده پارلمان بوده‌ام. در طول زندگی برای دست‌یابی به راه حل دمکراتیک از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ام. صدها بار در برنامه‌های تلویزیونی شرکت کرده‌ام. بیانیه منتشر کرده‌ام، به اظهار نظر پرداخته‌ام. در آن زمان تراژدی انسانی در کوبانی روی داده بود و بیش از ۱۵ هزار نفر نفر آواره شده بودند. برای این آوارگان فقط ما بودیم که درخواست کمک کردیم. در این رابطه سخنرانی‌هایی داشتم. در این سخنرانی‌ها من از خلق درخواست کردم که به کمک آوارگان بشتابند. در آن زمان من شهردار کلان‌شهر آمد بودم. در آن زمان من در مدیریت مرکزی شهر جایی نداشتم. تا جایی که بیانیه MYK را نیز از رسانه‌ها شنیدم.

در رابطه با رفتن من به کوبانی، بلی، عازم کوبانی شدم. اما با اجازه استاندار رحا و فرمانداری پرسوس به کوبانی رفتم. به منظور بررسی وضع آنجا و مشاهده ساختمان‌های تخریب شده به اتفاق هیاتی ۱۰-۱۵ نفره به آنجا عزیمت کردم. در آنجا نیز با هیچیک از مقامات آنجا دیداری نداشتم، بلکه با نمایندگان کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) ملاقات کردیم. با افرادی که در این شهر باقی مانده بودند دیدار کردیم. وضعیت آنجا را بررسی کرده و بازگشتیم.

شما نیز به خوبی می‌دانید که در آن دوره رهبری فدرال کوردستان در عراق اداوات نظامی را به کوبانی اعزام کرد. عزیمت ما به کوبانی به دلیل رویه نرمی بود که دولت ترکیه در پیش گرفته بود. بر همین اساس ما به کوبانی رفتیم. در این رابطه هیچ اتهامی را نمی‌پذیرم. در جریان رویدادهای ۹-۸ اکتبر من در مردین حضور داشتم. در این رابطه نیز من خواستار حفظ آرامش شدم. افکار عمومی ترکیه من را به خوبی می‌شناسند. دلیل عزیمتم به عراق نیز بیماری جلال طالبانی بود. در ان زمان وی تازه از آلمان برگشته بود و من برای دیدار با وی رفتم. بعد از ادای توضیحات احمد ترک، وکلای وی به ارائه دفاعیه پرداخته و دادستانی نیز تصمیم به منع خروج وی از کشور گرفت.