«بدرفتاری سیستماتیک علیه زندانیان وجود دارد»

ریحان گوک دبیرکل کمیسیون زندان کانون وکلای دادگستری آمد گفت که زندانیان تحت شکنجه و بدرفتاری سیستماتیک قرار گرفته‌اند.

شکنجه سیستماتیک و بدرفتاری در زندانها

ریحان گوک از کانون وکلای دادگستری آمد اظهار داشت: «حقوق زندانیان از سلامتی گرفته تا زندگی، دادرسی عادلانه و امنیت حقوقی که جزو ابتدایی‌ترین هنجارها و توافقات بین‌المللی غیرقابل اغماض است، به صورت سازماندهی‌شده نقض شده است.»

ریحان گوک، دبیرکل کمیسیون زندان کانون وکلای دادگستری آمد در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) گفت که نقض حقوق ادارات زندان توسط دادستانی و قضات تشدید شده است. گوک با اشاره به اینکه زندانیان در معرض بسیاری از اعمالی هستند که شکنجه و بدرفتاری محسوب می‌شوند، گفت: «مسدود غیرقانونی در موارد بسیاری از جمله ارتباط و شرایط سوء تغذیه، دسترسی ناکافی به نیازها، شرایط زندان که بر سلامت جسمی و روانی فرد تأثیر منفی می‌گذارد، نظارت غیرقانونی بر زندانیان، شکنجه و بدرفتاری و سلب آزادی شخصی از طریق اخذ تصمیمات غیرقانونی، وجود دارد.

مشکلات مزمن شده‌اند

گوک با بیان اینکه تجهیزات ضروری برای رعایت بهداشت یا محدود است یا اصلاً در دسترس زندانیان نیست و قیمت بالای غذاخوری مانعی جدی است، گفت: «واریز پول به حساب زندانیان توسط بستگان آنها به موضوع تحقیقات مبدل شده و محاکمه می‌شوند. با مقررات انجام شده در سال‌های اخیر محدودیت‌های زیادی برای اقلام ارسالی باری اعمال شده است. شرایط تغذیه بسیار بد است. موارد مسمومیت زیاد بوده است. همه اینها مشکلات منفرد نیستند و مزمن شده‌اند. محدودیت‌ها و سانسور بر حق ملاقات با خانواده، مکاتبه و مشورت با وکیل اعمال می‌شود که منجر به نقض حقوق بشر می‌شود. قسمت‌های خصوصی بخش‌ها توسط دوربین کنترل می‌شود. این موضوع نقض حقوق دیگری را تشکیل می‌دهد.»

نقض حق سلامتی و زندگی

ریحان گوک با یادآوری اینکه بسیاری از زندانیان بیمار در زندان جان خود را از دست داده‌اند، به‌ویژه به دلیل گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی مبنی بر امکان ماندن در زندان، ادامه داد: «در زمینه دسترسی زندانیان به سلامت و بهداشت و سلامتی زندانیان نقض حقوق زیادی وجود دارد. شرایط معاینه با دستبند، انتقال دیرهنگام یا عدم انتقال به بیمارستان، تفتیش نواری در حین انتقال، گاهی عدم ارائه خدمات درمانی توسط پرسنل پزشکی و تعداد ناکافی پرسنل پزشکی در زندان، نقض جدی حق سلامت و زندگی زندانیان است. آزادی زندانیان بیمار که بیماری‌های مزمن زیادی دارند و به دلیل شرایط سنی و جسمی نباید در زندان بمانند به تعویق افتاد. سازمان پزشکی قانونی باعث می‌شود که زندانیان بیمار با گزارش‌هایی دور از اطلاعات علمی و اخلاق پزشکی در زندان بمانند. مرگ زندانیان توسط اداره، دادستانی، قضات، سازمان پزشکی قانونی و دولت از طریق اعمال عمدی یا سهل‌انگارانه انجام می‌شود.»

به روشی سازماندهی شده اعمال می‌شود

ریحان گوک با بیان اینکه زندانیان در زندان‌های نوع S و Y در شرایط حبس ابد و انزوا بسر می‌برند، گفت: «کسانی که اینجا می‌مانند نمی‌توانند از حقوقی که در زندان‌های دیگر وجود دارد بهره‌مند شوند. حقایقی که برای زندگی انسان اساسی است فراهم نمی‌شود و شرایط مساعدی برای تأمین آنها ایجاد نمی‌شود. بارها به ما گزارش شده که زندانیان در اتاق‌هایی می‌مانند که حتی نور خورشید را هم نمی‌بینند. این مدل‌ها و شیوه‌های زندان شرایط منفی برای سلامت روحی و جسمی انسان دارد. بار دیگر، نقض وحشتناک معیارهای جهانی حقوق بشر در این زندان‌ها رخ می‌دهد. شیوه‌های سیستماتیک و سازمان‌یافته، شکنجه آشکار و بدرفتاری است. حقوق زندانیان از سلامتی گرفته تا زندگی، دادرسی عادلانه و امنیت حقوقی که جزو ابتدایی‌ترین هنجارها و توافقات بین‌المللی غیرقابل اغماض است، به صورت سازماندهی‌شده نقض شده است.»

امنیت حقوقی به دست خودسرانگی سپرده شده است

ریحان گوک با اشاره به اینکه از آزادی با وجود اینکه با تصمیم هیأت‌های اداری و نظارت تکمیل شده است، به دلایل غیرقانونی جلوگیری می‌شود، افزود: «برای زندانیانی که شرایط مغایر با کرامت انسانی را نپذیرند حکم دوم صادر می‌شود. در حالی که آزادی شخصی فقط با تصمیمات و قوانین دادگاه محدود می‌شود، تصمیم‌گیری در مورد آزادی شخصی هیئت مذکور خلاف قانون و قانون اساسی است. به تعویق افتادن این آزادی‌ها، یک روند جدید اعدام و مجازات را تشکیل می‌دهد. حق انسان برای امنیت قانونی به دست خودسرانگی سپرده شده است.»