برای آیدین، افه و ارجان که توسط دولت ترکیه به قتل رسیده بودند، گرد هم آمدند

انجمن حقوق بشر و بستگان مفقودین برای گرامیداشت یاد رجای آیدین، عیسی افه و رسول ارجان که توسط دولت ترکیه به قتل رسیده بودند گرد هم آمدند.

بستگان مفقودین

این کنش که هر هفته توسط بستگان مفقودین و مدیران انجمن حقوق بشر (IHD) شعبه آمد با دادخواست «مفقودین پیدا شوند و عاملان محاکمه شوند» برگزار می‌شود در هفته ۸۰۵ نیز ادامه یافت. بسیاری از بستگان مفقودین و اعضای ی‌ه‌د در این کنش در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در پارک کوشویولو شرکت کردند. در این مراسم بنرها و عکس مفقودین نمایش داده شد.

در مراسم این هفته، ماجرای رجای آیدین که در تاریخ ۲ جولای ۱۹۹۴ خانه خود را در آمد ترک کرده و سرکار رفت اما دیگر خبری از او نشد، قرائت شد.

ارجان یلماز رئیس شعبه ی‌ه‌د در آمد اظهار داشت که از بدو تأسیس، جمهوری ترکیه با رویکرد مرکزیت‌گرا اداره می‌شود و ترک گرایی مبنای آن قرار گرفته است. یلماز با یادآوری اینکه سالگرد کشتار زیلان هم هست گفت: «ما می‌خواهیم روشن کنیم که این کشتار از مرکزگرایی جمهوری جدا نیست.» یلماز اظهار داشت که دولت باید با قتل عام زیلان منصفانه روبرو شود و زوایای پنهان آن را برملا کند.

مهمت نور اولوس رئیس مشترک شاخه آمد س‌ی‌س هم گفت که بسیاری از کوردها در دهه ۱۹۹۰ از دست رفتند و کارکنان بهداشت هم در میان ناپدیدشدگان بودند و رجای آیدین هم یکی از این کارکنان بخش بهداشت بود. اولوس گفت که آنها برای سلامتی خلق مبارزه کردند و ما هم تا آخر به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.

برفین الچی وکیل دادگستری و عضو کمیسیون ناپدید شدگان شاخه آمد انجمن حقوق بشر، ماجرای از دست دادن رجای آیدین را خواند. 

پس از قرائت این داستان، برای گرامیداشت یاد و خاطره از دست رفتگان تحصن برگزار شد. 

الیح 

بستگان مفقودین و مدافعان حقوق بشر در هفته ۶۴۱ در الح مقابل بنای یادبود حقوق بشر در خیابان گلستان تجمع کردند و بیانیه‌ای ارائه کردند. مدافعان حقوق بشر بنر «اجازه دهید گمشدگان پیدا شوند و عاملین محاکمه شوند» را برافراشتند. مدافعان حقوق بشر، اعضای انجمن وکلای آزادی (اُ‌ه‌د)، اعضای دم پارتی و حزب د‌ب‌پ و بستگان مفقودین در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم داستان عیسی افه مفقودی را که در ۷ جولای ۱۹۹۶ در روستای دیشی مردین بازداشت و ناپدید شد، قرائت کردند. 

ملک آتالای مدیر شعبه الح ی‌ه‌د داستان افه را خواند.  

این مراسم با برگزاری تحصن خاتمه یافت. 

جولمرگ 

در منطقه گور جولمرگ، بستگان مفقودین و مدیران انجمن حقوق بشر با همین هدف در خیابان هنر بیانیه‌ای قرائت کردند. بستگان مفقودین و بسیاری از شهروندان دیگر در این مراسم شرکت کردند. در این مراسم، بنر «مفقودین پیدا شوند و عاملین محاکمه شوند» و عکس‌های مفقودین در یکصد و سی و یکمین هفته این مراسم، ماجرای ناپدید شدن رسول ارجان در ۲۰ می ۱۹۹۳ قرائت شد. پیکر رسول ارجان در ۷ ژوئن ۱۹۹۳ پیدا شد. 

دبیر شعبه ی‌ه‌د در جولمرگ پنار زنگین، داستان رسول ارجان را قرائت کرد و گفت: «تا زمانی که دولت با این واقعیت مواجه نشود، مردم احساس امنیت نخواهند کرد. این واقعیت را در مورد رسول ارجان بهتر می‌بینیم. قاتلان رسول ارجان پیدا نشدند و مجازات نشدند. در اینجا ما یک بار دیگر از مقامات می‌خواهیم، ​​در هر شرایطی قاتل رسول ارجان را پیدا، محاکمه و مجازات کنند.»