بردان اوزتورک: اگر فرانسه درباره این قتل عام را شفاف سازی نکند، در قتل عام شریک است

- حزب دمکراتیک خلقها در آدانا تجمعی را با شعار "ندای عدالت" برگزار نمود.

آدانا

 - حزب دمکراتیک خلقها در آدانا تجمعی را با شعار "ندای عدالت" برگزار نمود. در این تجمع بردان اوزتورک، رئیس مشترک کنگرە جامعە دمکراتیک  سخنرانی کرده و ضمن اشارە به ترور پاریس گفت که اگر مقامات فرانسوی درباره این کشتار شفاف سازی نکنند، آنان هم شریک این قتل عام خواهند بود.  اوزتورک همچنین گفت که اوجالان خط قرمز آنهاست و انزوا باید برداشته شود.

  سازمان حزب دموکراتیک خلقها در آدانا با شعار "ندای عدالت" در میدان اوغور مومجو تجمعی برگزار کرد. پروین بولدان رئیس مشترک حزب دمکراتیک خلقها و بردان اوزتورک رئیس مشترک کنگرە جامعە دمکراتیک به عنوان سخنران در این تجمع شرکت کردند. محل تجمع با پرچم های حزب دمکراتیک خلقها آراستە شد و هزاران نفر در این تجمع شرکت کردند.

سخنرانی اوزتورک

اگر فرانسه درباره این قتل عام شفاف سازی نکند، آنها نیز شریک جرمند

از طرف کنگره جامعه دموکراتیک، به همه شما درود می فرستیم. دوباره فرانسه، دوباره پاریس، و دوباره 3 انسان از میان ما به قتل رسیدند. به خانوادە های کستەشدگان و ملتمان تسلیت می گوییم. این نخستین بار نیست، پیش از این نیز 3 زن کورد کشته شدند، اما دولت فرانسه به وظیفه خود عمل نکرد. ما به خوبی می دانیم که مسئول آن کشتار که بود، اما فرانسه به وظیفه خود عمل نکرد، اگر آن موقع به وظیفه خود عمل می کرد الان این قتل عام اتفاق نمی افتاد. حالا فرانسه باید تحقیقاتی گسترده انجام دهد، اگر این وظیفه را به جای نیاورد، آنگاه می دانیم که آنها نیز در این کشتار شریک هستند.

در هر چهار بخش کوردستان با کوردها دشمنی می ورزند

زمانی که دولت ترکیه برنامه ریزی کرد و گفتند که ما ملت کورد را در مدت کوتاهی نابود خواهیم کرد، در سال 2015، زمانی که انزوا بر آقای اوجالان تحمیل شد، آنها تصمیم به جنگ گرفتند. در سالهای 2013-2015 که دیدارها با ایشان در جریان بودند و از بینی کسی خون نمی آمد، این روند مورد توجه آنها قرار نگرفت. مشاهدە کردند که ملت کورد در حال قوی تر شدن است و پیشرفت هایی در زمینه دموکراسی و حقوق بشر در حال شکل گیری است. حاکمیت این امر را تهدیدی برای سیستم خود می دانستند و پروسه صلح را از بین بردند. اما انزوا تنها مسئله ملت کورد نیست. انزوا و جنگ به هم مرتبط هستند. هرگاه انزوا را تشدید می کنند، دولت کوردها را همچون دشمن مقابل خود قرار داده و می گوید من شما را نابود می کنم. دشمنی آنها با ملت کورد تا امروز در هر چهار بخش کوردستان آشکار است. کسانی که از دموکراسی صحبت می کنند باید صدای خود را بلند کنند.  کسانی که از دموکراسی و قانون دم می زنند، در مقابل انزوا نمی ایستند، شهرداران ما بازداشت می شوند، اما آنان سکوت می کنند.

آقای اوجالان خط قرمز ماست

شما می گویید ما دموکراسی می خواهیم، اما جنگ را تحسین می کنید.  این سخن من خطاب به اپوزیسیون است. قانون باید برای همه قانون باشد. اگر شما مخالف جنگ هستید، باید همه جا مقابل جنگ بایستید. ما از دموکراسی محافظت خواهیم کرد. این دورویی و نفاق قابل قبول نیست. در انزوا شکنجه انجام می شود، این امر اقدام علیه بشریت است، اما آنان یک کلمه به این موضوع اشاره نمی کنند. آقای اوجالان هم مانند همه زندانیان حق ملاقات دارد. کشورهای اروپایی دورو و منافق هستند.  کمیتە منع شکنجە شورای اروپا به امرالی می رود اما با ایشان دیداری را انجام نمیدهد. ما در اینجا اعلام می کنیم که اگر با آقای اوجالان سبکسرانه برخورد کنید، ما قبول نخواهیم کرد. برگردید و به تاریخ ما نگاه کنید، باید به خوبی ببینید زمانی که توطئه بین المللی انجام شد، پاسخ ملت ما چە بود. اوجالان برای ما خط قرمز است. نگرانی ملت ما بیشتر شده است.

مبارزه ما مبارزه برای آزادی است

ما نمی گوییم که از ایده های آقای اوجالان محافظت کنید، شما قانون خود را اجرا کنید. همه ما به دموکراسی نیاز داریم. مبارزه ما، راه آزادی، راه دموکراسی است. این پیروزی متعلق به همه ما خواهد بود. نباید کسی سرگرم محاسبات بی مقدار شود. نظام آنها به پایان رسیده است، مبارزه ملت ما نظام آنها را متوقف کرده است. خیال کوردها را راحت کنید. ما آنها را به گونه ای با شکست مواجە خواهیم کرد که هیچکس یک بار دیگر با کوردها دشمنی نورزد.