برگزاری راهپیمایی زمان عدالت در استانبول

روز گذشتە علیرغم ایجاد محدودیت، شکنجه و دستگیریها، راهپیمایی اعتراضی "زمان عدالت فرا رسیدە است" برگزار شد.

در استانبول نیروهای پلیس بە شیوەای بی رحمانە بە راهپیمایی زمان عدالت فرا رسیدە است، حمله کردە و تلاش کردند پای یک مادر را بشکنند، جاده را بەروی یک مسئول ھ.د.پ بستند و تعداد زیادی را دستگیر نمودند.

خانوادەی دستگیرشدگان استانبول با هدف آزادکردن زندانیان مریض و آنهایی که دورەی محکومیت شان تمام شده و آزاد نشدەاند، یک سال است که اعتراض "زمان آزادی است" را دنبال میکنند. خانوادەها اعتراض خود را با تحصن در کادی کوی استانبول به پایان رساندند.

اعتراض با پیشگامی خانوادەی زندانیان، اعضاء و رهبران جماعت پشتیبانی از خانوادەی زندانیان مرمره، گروه حمایت و پشتیبانی از کسانی که نزدیکانشان را گم کردەاند در آناتولی و نیروهای مبارزه برای اتحاد در درسیم با هدف آزادی برای زندانیان مریض و آنهاییکه پروندەیشان سوزانده و ناپدید شده انجام گرفت.

فینچه آکمان که پسرش یعقوب آکمان در زندان شماره 3 از بند F در سلوریا زندانی است، جمیل چفتچی که برادرش سلیم چفتچی در بند L در عمرانیه زندانی است و یک زندانی بیمار است، قمری آکگول که برادرش آردال اوزل در زندان شمارە 2 از بند F در تکرداغ نگهداشته میشود و بیمار است، جمیل کاراکاس که پسرش غمگین کاراکاس در بند T زندان آفیون نگهداشتە میشود، از خانوادەی زندانیان کلثوم اوزترک و مادر آشتی زینب چالیهان که دخترش زندانی است، نمایندەگان تشکلات مدنی و اجتماعی، سیاستمدار و افراد زیادی آمادەی این حرکت اعتراضی بودند.

محاصره و دستگیری

پیش از شروع حرکت اعتراضی بسیاری از کوچەهای کادی کوی بەویژه ایستگاه متروپاس سوگولتوچشمه، کوچەی رهتیم و اسلکەی امینونو از طرف هزاران پلیس محاصرە شدە بود. همچنین ورودی بسیاری از کوچەها نیز مسدود گردیده بود.

روزنامەنگارانی که پیش از شروع میتینگ آمادەی پوشش خبری آن بودند، برای مدتی از طرف پلیس بازرسی و معطل شدند. تمام افرادیکە مقابل ایستگاه متروپاس سوگوتلوچشمه ایستادە بودند، بدون اینکه تذکری به آنها دادە شود دستگیر شدند. شمار دستگیرشدگان مشخص نشد، اما معلوم گردید افرادی که دستگیر شدەاند به مدیریت پلیس منطقەی توزلا و کارتال منتقل شدەاند.

صدها نفر اشاره به محکومیت و زندان رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان با کف زدن و سردادن شعار "زنده باد رهبر آپو" در خیابان کورباگالی تجمع و راهپیمایی کردند. تجمعی که  بارها در آن به رهبر اوجالان سلام فرستادند، با کف زدن و اعتراض خواهان پایان دادن به زندان، شکنجەی روانی و فیزیکی در زندانهای ترکیه شدند. صدها نفر مدت زیادی با کف زدن و هلهله سردادن احکام زندان علیه فعالین سیاسی را محکوم کردند و شعار "زندەباد مقاومت در زندانها"، "بله به پایان زندانها" و "حق، حقوق، عدالت" را سر دادند.

قمری آکگول فعال جنبش "زمان عدالت است" در آنجا سخنرانی کرد و خواستەهایش را اینگونه بر زبان آورد: "هر روز جنازەای از زندانها بەخارج فرستادە میشود، ما نمی خواهیم جنازەی فرزندانمان را به ما پس بدهند. برای اینکه فرزندانمان کشتە نشوند و تابوتهایشان را به ما ندهند، ما از هر راهی خواهان عدالت هستیم."

پلیس درصدد برآمد پای یکی از مادران زندانیان را بشکند

سپس پلیس به معترضان حمله کرد و خواست با شکنجه و فشار آنها را دستگیر کند. صدها نفر از حاضرین با سردادن شعار و کف زدن و هلهله کشیدن در برابر پلیس مقاومت کردند و خود را به همدیگر قفل و زنجیر کردند. در آن فاصله پلیسهایی که به مادران حاضر حمله کردەبودند روسری های سفیدشان را کشیدند و به آنها بی احترامی کردند. پلیسها سعی داشتند پای یکی از فعالین حرکت بەنام زینب سالیهان که دخترش زندانی است را بشکنند. همچنین پلیس پس از اینکه برای دقایقی دستگیرشدگان را روی زمین خواباندند، از پشت آنها را دست بند زدند.

به "انجو" دست بند زده شد!

پلیسها بە دست به فرهاد انجو ریاست مشترک حزب دموکراتیک خلقها(ھ.د.پ) در استانبول دست بند زدند و دربارەی آن توضیحاتی به نمایندەی استان شرناخ در مجلس و روزنامەنگاران دادند. فیلمبردار شبکەی آر.تی تیوی که در لحظەی دست بند زدن به انجو تصویربرداری میکرد را نیز بازداشت کردند، همچنین پلیسها روی زمین اموت تاشتانِ خبرنگار را زدند.

همراه با شکنجه دستگیر شدند!

معترضان باوجود یورش پلیس با شعار دادن و کف زدن به اعتراض خود ادامه دادند. آنها یکبار دیگر علیه شکنجه، دستگیری و خشونت فریاد زدند و شعار "زندەباد مقاومت زندانها" را سردادند. پلیسها دور مادران آشتی حلقه زدند و آنها را دستگیر نمودند. روزنامەنگاران را دور کرده و مورد تهدید قرار دادند و از پوشش دادن وضعیت منع شدند. همەی کسانی که در اطراف مادران آشتی بودند را محاصره و دستگیر کردند. معلوم نشد چند نفر را دستگیر کردەاند و آنها را به کجا بردند.

یک تجمع دیگر در خیابان کاراکولهانیه انجام شد. معترضین از خانوادەی زندانیان، اعضای تشکل مادران آشتی و افراد دیگری بودند که با بلندکردن شعارهای "زن، زندگی، آزادی" و "زندان را تمام کنید، کشتار را پایان دهید" و "زندەباد مقاومت زندانها" و "علیه فاشیسم باهم متحد شویم" انجام شد. شهروندان نزدیک به تجمع هم به نشانەی هم آوایی با آنها با کف زدن و هورا کشیدن با معترضان همراهی کردند. این تجمع با شادی و هلهلەزدن و شعاردادن بەپایان رسید. روزنامەنگاران بەمدت یکساعت و نیم از طرف پلیس متوقف شدند.

چندین نفر بازداشت شدند!

در آن تجمع چندین نفر بازداشت شدند، اسامی افراد دستگیر شده از این قرار است: فرهاد انجو، سرحد اسکندر، حسام الدین اسکندر، برهان گوک گوز، گلجهان شنگول، آینور تاش، جزمی دینچر، حسین آوراس، مهمت نفیاز، ارکان گوکچه، امید گوکچه، نجمەدین یوکنل، مهمت سنه آرکاداش، اسماعیل سور، سدات کورتولوش، علی ادبالی، سبات کارول، دیلک دمیر، چیچک آریچ، ماویجان کارا، امینه ارسلان، مهمت اونال، ابراهیم اوزون، ارکال بالچیک، یوسف بوزکورت، مهمت چلیک، کمال یلماز، روهات گورچین، رمضان اوزدمیر، سلطان گوربای و بیهان آرتار.