بسه هوزات: حکومت فاشیست نسل‌کش آ.ک.پ - م.ه.پ را سرنگون خواهیم کرد

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک، موضعی را که در نوروز بوجود آمد، مهم دانست و گفت: ما حکومت فاشیست نسل‌کش آ.ک.پ - م.ه.پ را سرنگون خواهیم کرد. هوزات اظهار داشت که تصمیم توقف عملیات را تا انتخابات تمدید کردند.

هوزات در برنامه ویژه‌ای که از تلویزیون مدیا هابر پخش شد، جشن‌های باشکوه نوروز را ارزیابی کرد و گفت: در واقع نوروز همین است. در این نوروز نیز چنین موضعی به وجود آمد. موضع این است: ما حکومت فاشیست نسل‌کش آ.ک.پ - م.ه.پ را سرنگون خواهیم کرد. ما با مبارزه و مقاومت خود کوردستان آزاد و ترکیه دموکراتیک را خواهیم ساخت.

هوزات همچنین به این نکته اشاره کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مخاطب اصلی برای حل مسئله کورد است و گفت: مسئله کورد نیز تنها در مجلس حل نمی‌شود. این مسئله چند بعدی است. به یک مسئله منطقه‌ای تبدیل شده است. این مسئله ابعاد زیادی دارد. اکترهای زیادی دارد. مولفه‌های زیادی دارد. در واقع، البته که اراده برای حل این مسئله، مخاطب راه حل و البته مخاطب اصلی، رهبر آپو است. رهبر آپو مخالف راه‌حل در مجلس نبود. حتی خودشان بارها بیان کردند. البته در مجلس حل خواهد شد. قانون تصویب خواهد شد، قانون اساسی تغییر خواهد کرد. مجلس این کار را خواهد کرد. آدرس مهمی است. از این حیث، البته مخاطب اصلی این مسئله، رهبر آپو است.

بسه هوزات اظهار داشت که انتخابات 14 مه در ترکیه از اهمیت تاریخی برخوردار است و آنها تصمیم توقف عملیات که پس از فاجعه زلزله اتخاذ کرده‌اند را در این زمینه مجددا ارزیابی می‌کنند. هوزات گفت: با توجه به اهمیت انتخابات برای خلق ما و خلق‌های ترکیه و اینکه این انتخابات یک انتخابات تاریخی است، به این نتیجه رسیده‌ایم که این تصمیم توقف عملیات را در این روند اکنون تا زمان برگزاری انتخابات ادامه دهیم، تا زمان این انتخابات ادامه داده و پس از انتخابات ارزیابی جدید از وضعیت انجام دهیم.

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک با اشاره به سالگرد قتل‌عام گازی (محله‌ای در استانبول)، قامشلو و حلبجه، یاد کسانی را که در این قتل‌عام‌ها جان خود را از دست داده‌اند، گرامی داشت و در عین حال قتل‌عام‌ها را محکوم نمود. هوزات همچنین یاد شهید راپرین گویی را نیز گرامی داشت و حیات و شخصیت مبارزاتی وی را مورد ارزیابی قرار داد.

جنبش زنان همبستگی بزرگی را نشان داد

هوزات در ادامه به اهمیت ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش جهان اشاره کرد، آنرا تبریک گفته و بیان داشت که امسال ۸ مارس به دلیل وقوع زلزله به طرز بسیار معناداری مورد استقبال قرار گرفت. همچنین در شخص رهبر زنان، سارا (سکینه جانسز) یاد تمام زنانی که در مبارزات آزادی زنان جان خود را از دست داده و یا به شهادت رسیده‌اند با احترام و محبت گرامی داشت.

هوزات همچنین به برگزاری مراسم‌های نوروز در داخل میهن و حتی در خارج از کشور، در اروپا، روسیه، حتی ژاپن و کانادا، در همه جای دنیا اشاره کرد و آنرا باشکوه به قلم زد و گفت: روز نوروز را به خلق و ملت‌هایمان تبریک می‌گویم. البته در عین حال یاد و خاطره شهدای نوروز را در شخص مظلوم دوغان و زکیه آلکان با احترام، محبت و قدردانی گرامی می‌دارم. ما همچنین در هفته قهرمانی هستیم. ما در شخص رفیق مظلوم دوغان و ماحصوم کورکماز یاد همه شهدای ماه مارس و همه شهدای راه آزادی انقلاب با احترام گرامی می‌داریم.

نوروز ۲۰۲۳ به نوروز رهبری مبدل شد

البته این نوروز کاملاً یک نوروز رهبری بود. آزادی جسمانی رهبری اثر خود را بر مراسم نوروز جای گذاشت. در باکور، جشن نوروز در بسیاری از کلان‌شهرها و شهرهای ترکیه برگزار شد که تا کنون در آنها جشن گرفته نشده است. جشن‌های نوروزی بسیار معنادار در بسیاری از نقاط آناتولی مرکزی و چاناک کاله برگزار شد. در روژاوا با شکوه بود. در روژهلات، باشور و در واقع در سراسر جهان باشکوه بود. اما در همه آنها آزادی جسمانی رهبری برجسته شد. به نوعی نوروز رهبری بود. خلق ما اراده بسیار قوی برای آزادی جسمانی رهبری از خود نشان دادند.

در واقع مبارزه‌ای که سال‌ها ادامه داشت در نوروز به اوج خود رسید. این فوق‌العاده معنی‌دار بود. نوروز به نوروز رهبری مبدل شد. در واقع رهبر آپو، رهبر نوروز است. این مبارزه جنبش آپویی به رهبری رهبر آپو بود که نوروز را به یک نوروز مقاومت و معنادار مبدل کردند. بنابراین، واقعیت خلقی فراتر از نوروز پدیدار شد.

آزادی فیزیکی رهبر آپو بیش از هر زمان دیگری نزدیکتر شده است

هوزات که بطور مفصل به ابتدای شکل‌گیری پ.ک.ک در نوروز ۱۹۷۳ پرداخت، به راهپیمایی مبارزاتی ۵۰ ساله رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که منجر به رستاخیز و مبارزه‌ی میلیونی برای آزادی و دموکراسی در سطح میهن، خاورمیانه و جهان شده اشاره کرد. همچنین از همه و بویژه زنان و جوانانی که در مراسم نوروز فعالانه شرکت کردند قدردانی نمود و جشن آنها را تبریک گفت و افزود: ما باید این مبارزه را با بالا بردن اراده‌ای که در نوروز به وجود آمد ادامه دهیم، از این پس با افزایش مبارزه، با ایجاد سطحی از مبارزه که قطعا رهبر آپو را از نظر فیزیکی آزاد کند و آزادی جسمانی او را تضمین می‌کند، ادامه دهیم. آزادی فیزیکی رهبر آپو بیش از هر زمان دیگری نزدیکتر شده است. این نوروز به شدت این واقعیت را نشان داده است.

ما باید پارادایم رهبری را در سطح جامعه گسترش دهیم

بسه هوزات در بخش دیگری از ارزیابی‌هایش تاکید کرد که هر اندازه پارادایم رهبری اشاعه می‌یابد، بواسطه آن جامعه جهانی، خلق‌ها و زنان را گرد هم آورده‌اند و گفت: از این حیث، همه بشریت، خلق‌ها و جامعه به شدت از رهبری صیانت بعمل می‌آورند و برای آزادی جسمانی رهبری مبارزه می‌کنند.

موضع خلق عرب مهم بود

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک، در ارزیابی‌هایش به موضع خلق عرب در نوروز اشاره کرد و آنرا مهم برشمرد و افزود: در بسیاری از شهرهای عربی، شمال شرق سوریه و در بسیاری از مناطق، اعراب نیز آزادی رهبر آپو را فریاد زدند. آنها همراه با کوردها به استقبال نوروز رفتند. در عین حال عزم و اراده خود را برای نجات مناطق اشغالی از اشغال ترکیه نشان دادند. خیلی هم مهم بود. یک پیام مهم بر این اساس می‌باشد. همانطور که گفتم ما باید با تبدیل کردن این اراده‌ای که در نوروز به وجود آمد به یک اراده قوی مبارزه و مقاومت، آنرا ادامه دهیم و آزادی فیزیکی رهبر آپو را تضمین کنیم. این نوروز موضع و اراده‌ی آنرا آشکار کرده است.

ما حکومت فاشیست نسل‌کش را نابود خواهیم کرد

بسه هوزات با توجه به اینکه نوروز برای کوردها معنای متفاوتی دارد، گفت: از این نظر معنی آن در نزد کوردها همانطور که گفتم متفاوت است. این یک مقاومت کامل است. یک مبارزه کامل، عصیان و قیام است. حالا این نوروز مخصوصا امسال بر همین اساس برگزار شد. رژیم ظالم و فاشیست آ.ک.پ - م.ه.پ، ضحاک معاصر است. در نوروز، موضع بسیار قوی مقاومت و موضع قیام علیه رژیم آ.ک.پ - م.ه.پ، علیه حکومت فاشیستی و نسل‌کش آن به نمایش گذاشته شد. این فوق العاده معنادار است. به نوعی در واقع موضع فروپاشاندن این حکومت فاشیستی را آشکار نمود و استارت آن زده شد. خلق ما در این نوروز اراده قوی در این زمینه از خود نشان داد. گفتند: «ما این حکومت فاشیستی، حکومت فاشیست نسل‌کش را نابود خواهیم کرد. در این نوروز، اراده و موضع خود را در این مورد قویا نشان داد. آن را به جهان، دوست و دشمن نشان داد. از این نظر مهم بود.

پیام اتحادیه ملی

هوزات همچنین بر ایجاد شدن موضع مبارزاتی قوی در این نوروز تاکید نمود و افزود: البته یک پیام مهم دیگر، یک پیام معنادار، این است که خلق ما موضع وحدت ملی خود را به شدت مطرح می‌کنند. همه تشکل‌های کوردی، ساختارهای سیاسی، ساختارهای مدنی، پیشگامان، محافل و بخش‌های مختلفی که از اقدام برای ایجاد وحدت ملی اجتناب می‌ورزند، دوری و فاصله می‌گیرند را به این وحدت ملی دعوت کرد. موضع وحدت ملی را نشان داد. یک موضع بسیار قوی از وحدت ملی در همه جا ظاهر شد. از این نظر، بسیاری از محافل این پیام را دادند. بسیاری از احزاب سیاسی در این مورد پیام‌های معناداری دادند.

بسه هوزات در ادامه‌ی سخنانش به پیام و مطالبه نوروز آمد نیز پرداخت و گفت که خواسته اصلی همگان در نوروز آمد آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و ایجاد وحدت ملی دموکراتیک کوردها بود و اینگونه ادامه داد: همه باید به این پیام خلق ما توجه کنند. برای تضمین وحدت ملی دموکراتیک، از این پس باید کارهای بسیار قوی انجام شود. همه نیروهایی که به این سمت می آیند و همه اقشار میهن‌دوستی که از این امر به گرمی استقبال می‌کنند، باید یک موضع فراحزبی و فراایدئولوژیک داشته باشند و این آرزوهای خلق ما را در سال جاری و سال‌های آینده محقق کنند.

کوردها می‌توانند بدون حزب دمکرات کوردستان به وحدت ملی خود دست یابند

هوزات علاوه بر اینکه موضع‌شان را در قبال امر ایجاد وحدت ملی دموکراتیک نشان داد به مانع‌سازی که حزب دمکرات کوردستان در این زمینه ایجاد می‌کند نیز اشاره کرد و گفت: بر این اساس باید فعالیتی موثر مطرح شود. ما به سهم خود در این زمینه عمل خواهیم کرد. ما برای آن مبارزه خواهیم کرد و این کار را توسعه خواهیم داد. از همان ابتدا رهنمود اساسی رهبری ما همین بود، نظامش این بود. خلق ما هم همینطور. در این زمینه هم فعالیتهای جدی داشته‌ایم. اما این اتفاق نیفتاد، به خصوص به دلیل موضع حزب دمکرات کوردستان. اما خلق ما هم این را نشان دادند. در این نوروز، کوردها می‌توانند بدون حزب دمکرات کوردستان به وحدت ملی خود دست یابند. در حال حاضر، حزب دمکرات کوردستان نقش بسیار شومی ایفا می‌کند. این حزب همچنین با دولت نسل‌کش ترکیه همکاری می‌کند. تا به حال، تا همین لحظه و تا این ساعت. بنابراین، موضع آنها، نقطه‌ای که خودشان را در آن قرار داده‌اند بسیار روشن است. بدون آنها، کوردها می‌توانند وحدت ملی خود را تحقق بخشند. بتدریج می‌توان کنگره ملی و فعالیتهای کنگره را نیز توسعه بخشید. خلق ما این خواسته‌اش را به شدت در اراده خود متبلور ساخت.

اقدامات جوانان و زنان معنادار است

بسه هوزات ضمن تبریک جوانان و زنان بخاطر اقدامات موثرشان در نوروز، بر آزادی کوردستان و دموکراتیک‌شدن خاورمیانه و ترکیه در صورت توسعه‌ی مبارزه به پیشاهنگی جوانان و زنان تاکید کرد و اقدامات جوانان و زنان را معنادار ارزیابی نمود.

هوزات همچنین در مورد فاجعه زمین‌لرزه‌ی باکور کوردستان، ترکیه و روژاوا و سوریه که منجر به جانباختن شهروندان بسیاری شد بحث نمود، گفت: زلزله مثل قتل‌عام بود. در غرب فرات نسل‌کشی کوردها و علویان رخ داد. در واقع، اشتباه نیست که این را یک نسل‌کشی بدانیم. زیرا نتیجه سیاست‌های دولت فاشیست آ.ک.پ – م.ه.پ بود. قبلا آن را ارزیابی کرده بودیم. البته زلزله اتفاق می‌افتد. هم ترکیه و هم کوردستان روی خط گسل زلزله قرار دارند. به خصوص در غرب فرات، کل منطقه‌ای که زلزله در آن رخ داده است، کاملاً روی خط گسل قرار دارد. از این نظر، زلزله ۷.۸ ریشتری بود. شدتش زیاد نبود. اما در بسیاری از نقاط جهان زلزله‌هایی رخ می‌دهند که شدت‌شان از این بیشتر هستند. اما در بسیاری از جاها، هیچ کس حتی انگشتش هم زخمی نمی‌شود. این حکومت فاشیستی، اقتدارهای فاشیستی ترکیه و سیاست‌های استعمارگری و رانت‌خواری فاجعه‌ها، قتل‌عامها و نسل‌کشی‌های بزرگی را به بار آوردند. شهرنشینی بی‌برنامه، این قتل‌عام خلق، تا این اندازه بتونی‌شدن‌های شهرها، تخریب طبیعت و محیط زیست، استفاده از مصالح پوسیده در ساخت و ساز، عدم رعایت احتیاط در برابر زلزله، عدم اتخاذ تدابیر، عدم مداخله قوی از روز اول، عدم بسیج و مداخله در تلاش‌های امداد و نجات همه نهادهای دولتی از جمله ارتش خسارات زیادی را به بار آورده است. این قتل عام نتایج تقریباً نسل‌کشی را به همراه داشت. صدها هزار نفر در مقابل چشمان جهانیان جان باختند، صدها هزار نفر زیر آوار ماندند. اجساد آنها پیدا نشد. شهرها با خاک یکسان شدند. بسیاری از شهرها، روستاها، شهرستانها، میلیون‌ها نفر مجبور به مهاجرت شدند. با سیاستی آگاهانه به ویژه کوردهای علوی و کوردهای غرب فرات در معرض آوارگی قرار گرفتند. فرزندانشان مصادره شدند. بچه‌ها به طریقت‌ها فروخته شدند. بسیاری از دختران یا زنان ربوده شده‌اند. سرنوشت آنها نامعلوم است. به عبارت دیگر، هرجا که نگاه کنید، تقریباً تمام زنده‌ها تبدیل به مرده شده‌اند. این یک قتل‌عام کامل بود، یک نسل‌کشی بود. همه اینها در نتیجه این سیاست‌ها شکل گرفت. البته در چنین روندی تصمیم توقف عملیات نظامی را اتخاذ نمودیم تا خلق ما بتوانند در برابر زلزله بسیج شوند، در امداد و نجات شرکت کنند و همچنین دولت با همه نهادهای کشور، با ارتش، پلیس و نگهبانان‌اش در این کارها شرکت کنند، یعنی برای اینکه با کارهای دیگر و جنگ‌ مشغول نشود ما این تصمیم را اعلام کرده‌ایم. این یک تصمیم بسیار انسانی، وجدانی و اخلاقی بود. اما دولت ترکیه از روز اول به هیچ وجه جنگ را متوقف نکرده است. او تمام ارتش خود را در جنگ بسیج کرد. او تمام فناوری خود را در جنگ بسیج کرد. با این پهپادها می‌توان بسیاری از نقاطی که در آن منطقه زلزله‌زده دسترسی زمینی ندارد را کشف کرد و تیم‌های امدادی را خیلی راحت با هلیکوپتر به آنجا فرستاد. کمک‌ها را می‌توان از هوا به زمین رساند، اما این کار را انجام نداد. او همه هلیکوپترها، همه پهپادها، همه پهپادهای مسلحش را به میدان جنگ هدایت کرد. او ارتش را به میدان جنگ هدایت کرد. او جنگ را با تمام شدتش ادامه داد. ارتش را در مرزها، همه جا مستقر کرد. ارتش در تلاش‌های امدادرسانی برای زلزله و نجات شرکت نکرد. پلیس حضور نداشت. حتی کمک‌ها را مسدود کرد. اینگونه رفتار خصمانه خود را نشان داد. در واقع با این تصمیم توقف عملیات نظامی، یک بار دیگر چهره واقعی این دولت غاصب فاشیست، نسل‌کش، استعمارگر و غارتگر آشکار شد. یک بار دیگر نقابش افتاد. و این تصمیم توقف عملیات نظامی بر همین اساس گرفته شد.

تصمیم توقف عملیات نظامی تا زمان انتخابات معتبر است

بسه هوزات رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک، با اشاره به روند انتخاباتی موجود در ترکیه آنرا فرایندی تاریخی برای جامعه‌ی ترکیه و کوردستان نامید و اینگونه به ارزیابی‌هایش ادامه داد: در واقع این انتخابات شبیه هیچ انتخابات دیگری نیست. معنای تاریخی دارد. مبارزه ما این قدرت فاشیستی را در مسیر فروپاشی قرار داد. آن را در مرحله قهقرایی قرار داد. فرآیند انتخابات نیز بخشی از آن است. اگر مبارزه قوی در این روند انتخاباتی انجام شود، اگر این مبارزه گسترده شود، قطعاً این حکومت فاشیستی در ۱۴ می نابود خواهد شد. بر این اساس این انتخابات چنین معنایی دارد. همانطور که گفتم، این بخش مهمی از مبارزه است و از این نظر، این تصمیم توقف عملیات نظامی را دوباره ارزیابی کرده‌ایم. در چنین فرآیند مهمی، این تصمیم را دوباره ارزیابی کرده‌ایم. خلق ما در انتخابات، با توجه به اهمیت این انتخابات برای خلق‌های ترکیه و اینکه این انتخابات یک انتخابات تاریخی است، به این نتیجه رسیده‌ایم که تصمیم توقف عملیات نظامی را در این روند اکنون تا زمان برگزاری انتخابات ادامه دهیم، تا زمان این انتخابات ادامه داده و پس از انتخابات ارزیابی جدید از وضعیت انجام دهیم و رویکرد خود را با خلق در میان خواهیم گذاشت.

البته در این روند شاهد این موضوع بوده‌ایم و در روند بعدی نیز این امر ادامه خواهد داشت. ستاد مرکزی ما هم بیانیه مهمی داد. از زمان اتخاذ تصمیم توقف عملیات، دولت فاشیست ترکیه به افزایش حملات خود ادامه داده است. او در این فرآیند ده‌ها و صدها بار از انواع سلاح‌های ممنوعه، شیمیایی، از بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی گرفته تا بمب‌های ترموباریک استفاده کرد و ادامه داد. او حملات را در همه جا ادامه داد. از این به بعد نیز بیشتر ادامه خواهد داد.

در برابر حملات دولت باید به قویترین شکل مقاومت کرد

ما هم در مرحله انتخابات هستیم. در بسیاری از نقاط این حملات ادامه خواهد داشت. این موضوع در مورد روژاوا نیز صدق می‌کند. این مورد هم برای باشور و هم برای باکور نیز مصداق دارد. این حملات ادامه خواهد داشت. تصمیم توقف عملیات هیچ وجه و در هیچ منطقه‌ای نباید منجر به بروز راحتی و اهمال‌کاری در نیروهای گریلایی ما و نه خلق ما شود. باید به قویترین و فعال‌ترین شکل پاسخ حملات داده شود. این توقف عملیات نظامی مانعی در این مسیر نیست. زیرا دولت فاشیست ترکیه با تمام قوا علیه ما حمله می‌کند. او با استفاده از انواع سلاح‌های ممنوعه شدیدا به همه جا حمله می‌کند. به این معنا، گریلا فعال‌ترین جنگ، فعال‌ترین مبارزه و مقاومت در برابر حمله دولت ترکیه را در کوه‌ها، در همه جا انجام خواهد داد. هیچ راحتی و اهمال‌کاری در این زمینه نباید بروز پیدا کند. اما به خصوص در این دوره از انتخابات هیچ یک از واحدهای و یا نیروی نظامی ما در شهرها نباید اقدامی انجام ‌دهند. همانطور که گفتم در روند انتخابات تا زمان برگزاری آن، این روند توقف عملیات نظامی ادامه خواهد داشت. پس از انتخابات، وضعیت را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد.

من می‌خواهم تکرار کنم، مهم است. هم نیروهای گریلا و هم خلق ما باید به فراخوان قرارگاه مرکزی ما توجه کنند. باید دقت کنند، در همه جا باید آماده باشند. زیرا این دولت فاشیستی به افزایش حملات خود ادامه خواهد داد تا قدرت خود را از دست ندهد. ما این را به خوبی می‌دانیم. در برابر این، قوی‌ترین موضع، مبارزه و مقاومت ظهور خواهد کرد. قوی‌ترین پاسخ نیز داده خواهد شد. باید در این زمینه تردید وجود نداشته باشد. هرگز نباید تردید به دل راه داد. اینگونه باید این را بدانیم.

یک همبستگی بسیار قوی ایجاد شده است

سیاست‌های تخریب و قتل‌عام در منطقه زلزله همچنان ادامه دارد. هنوز هم در خیلی جاها به خلق کمکی نشده است. ناامیدی بزرگ، فقر بزرگ و مهاجرت وجود دارد. دولت بطور آگاهانه در حال ترویج آن است. چنین سیاستی وجود دارد. به ویژه این سیاست‌ها را در مورد کوردهای علوی و کوردها ادامه می‌دهد. او در تلاش است تا این مکان را کاملاً خالی از سکنه کند. تلاش می‌کند غرب فرات را کورد‌زدایی کند.

طرح اصلاحات شرق یک طرح نسل‌کشی است. طرح ترک‌سازی کورد و کوردستان است. اکنون این دولت در جریان این زلزله به عملی ساختن این طرح ادامه می‌دهد. به ویژه هیچ حمایتی از شهرک‌هایی که کوردها و کوردهای علوی زندگی می‌کردند نکرد، بلکه با همبستگی خلق، همبستگی و حمایت نهادهای جامعه مدنی سر پا ماندند. آنها هنوز با همین همبستگی زندگی می‌گذرانند. با این حمایت‌ها جامعه واقعا سر پا ماند. یک نمونه بسیار قوی از همبستگی نیز ایجاد شد. این همبستگی است که زندگی را تداوم می‌بخشد. این یک واقعیت است.

نباید هیچ انتظاری از دولت داشت

هوزات با اشاره به سیاست‌های دولت اشغالگر ترکیه در قبال مناطق زلزله‌زده و اهمیت همبستگی اجتماعی در این امر اظهار نمود که در مورد بازسازی مناطق زلزله‌زده نباید هیچ انتظاری از دولت داشت و افزود: این دولت در حال حاضر نسل‌کش و جنایتکار است. خلق ما با همبستگی خود زخم‌های خود را بهبود می‌بخشند. خود را از طریق همبستگی حفظ می‌کنند. این یک حقیقت است. بنابراین این همبستگی باید ادامه یابد. خلق ما باید اراده قوی خود را حفظ کنند. باید صبور باشند. با حمایت خلق ما روستاهای ویران شده باید بازسازی شوند. می‌توان پروژه‌های بسیار قدرتمندی را در این زمینه توسعه داد. با حمایت و همبستگی خلق می‌توان بسیاری از روستاها را بازسازی کرد. بسیاری از محله‌ها، شهرها را می‌توان بازسازی کرد. این را می‌توان بر اساس درک اکولوژیکی انجام داد. حمایت بسیار قوی در این زمینه وجود دارد، همبستگی وجود دارد، کمک و همکاری وجود دارد، همه این کمک‌ها را می‌توان به پروژه‌های بسیار مهم تبدیل کرد. به پروژه‌های بازسازی مبدل کرد.

ائتلاف کار و آزادی پویایی بنیادین دموکراسی است

بسه هوزات با تاکید بر تاریخی بودن روند انتخابات برای ترکیه گفت: ترکیه واقعاً وارد یک روند تاریخی انتخابات شده است. این انتخابات مهم است، این روند معنایی فراتر از انتخابات دارد. زیرا نتیجه سالها مبارزه، مبارزه اجتماعی، مبارزه گریلایی، مبارزه برای سیاست دموکراتیک است. این حکومت نسل‌کش و فاشیستی را به سرحد نابودی و فروپاشی رساند. این انتخابات نیز از این نظر مهم است. یک مرحله تشکیل خواهد داد. به عبارت دیگر، در این روند مبارزه، نقش ائتلاف کار و آزادی به ویژه در این روند انتخابات بسیار مهم است. این ائتلاف همچنین نقش تعیین‌کننده‌ای برای دموکراتیک شدن ترکیه خواهد داشت. نقش این ائتلاف در ساختن یک جمهوری دموکراتیک بسیار تعیین‌کننده است. باید اینگونه مشاهده شود، زیرا قدرت اساسی دموکراتیک و پویایی بنیادین دموکراسی در ترکیه ساختارهایی است که توسط این ائتلاف ایجاد شده است. این بخش اجتماعی است که بر آن استوار است. این سنت مقاومت است. هرچه این ائتلاف قوی‌تر شود، بیشتر گسترش یابد، جامعه ترکیه را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد و جذب کند و همبستگی و موضعی قوی‌تر ایجاد کند، گزینه دموکراسی در ترکیه قوی‌تر خواهد شد. دموکراسی قوی‌تر می‌شود. سیاست دموکراتیک تقویت می‌شود. بنابراین، زمینه و برساخت دموکراسی در ترکیه و یک جمهوری دموکراتیک اینگونه قوی ساخته می‌شود.

هوزات در ادامه تاکید کرد که نیروهای دموکراسی، دموکراتیزاسیون را تضمین خواهند کرد و ضمن پرداختن به ضرورت هوشیاری نسبت به دسیسه و ترفندهای دولت ترکیه در این انتخابات، از موضع حزب چپ سبز استقبال کرد و گفت: حزب چپ سبز در حال حاضر یکی از اجزای حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) است. جامعه ما هم مطلع است. خلق ما سیاسی هستند. یک سنت مبارزاتی دارد. به خوبی بر واقعیت این دولت و قدرت واقف است، از روحش خبردار است. به همین دلیل است که خلق ما همانطور که به ه.د.پ رای می‌دهند به حزب چپ سبز رای خواهند داد. حزب چپ سبز نماینده اراده خلق ما در این انتخابات خواهد بود. خلق ما این را به خوبی می‌دانند. بنابر این و من معتقدم که خلق ما از پیش این موضع را گرفته‌اند. ما فکر نمی‌کنیم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد. تصمیم ه.د.پ نیز بسیار مناسب و مهم است.

ما موضع ه.د.پ را معنادار و با ارزش می‌دانیم

هوزات در مورد موضع ه.د.پ نیز این ارزیابی را انجام داد: موضع عدم تعیین نامزد مناسب و در راستای رویکرد اصولی ه.د.پ است. بله، از این نظر، ما این موضع را ارزشمند، مهم و معنادار می‌دانیم. ه.د.پ یک موضع اصول شایسته‌اش را از خود نشان داده است. این بسیار مهم است. در عین حال موضعی مسئولانه در قبال خلق‌های ترکیه و کوردستان از خود نشان داده است. اما این موضع مستقیماً بر نتیجه این انتخابات تأثیر خواهد گذاشت. روشن است. به هر حال، روسای مشترک ه.د.پ و مقامات ه.د.پ ارزیابی‌های مختلفی داشتند. گفتند در آینده اسمی را مشخص خواهند کرد. آنها همچنین اعلام کردند که اکنون نامزدی را معرفی نخواهند کرد، اما به وضوح نشان خواهند داد که در آینده از چه کسانی حمایت خواهند کرد. اگر توضیحی در راستای موضع خود ارائه دهند، تبیین مناسبی برای موضع آنها خواهد بود و از این نظر آن را معنادار و ارزشمند می‌دانیم. ما از این موضع حمایت می‌کنیم. اصولی است، ارزشمند است. این چیزی است که جامعه انتظار دارد. البته این انتظار جامعه کورد، خلق‌های ترکیه و جامعه است. در این زمینه موضع بسیار مسئولانه و حساسی از خود نشان داده است. این مهم است. اکنون البته در برابر این موضع ائتلاف ملت چگونه خواهد بود؟ این تا الان چگونه بود؟ بعد از آن چگونه خواهد شد؟

مبارزه اجتماعی برساخت دموکراتیک را تضمین خواهد کرد

هوزات هشدار داد که نباید به ائتلاف ملت تکیه کرد و بجای آن ائتلاف کار و آزادی باید بسیار قوی وارد انتخابات شود و گفت: مبارزه اجتماعی برساخت دموکراتیک ترکیه را تضمین خواهد کرد. این یک حقیقت است. به عبارت دیگر مقاومت اجتماعی، مبارزه اجتماعی، نیروی اصلی سازنده کوردستان آزاد و ترکیه دموکراتیک است. نیروی سازنده و تشکیل‌دهنده آن است. به همین دلیل است که مبارزه اجتماعی باید در همه جای این روند انتخابات ادامه یابد. باید بسیار قوی توسعه یابد. اگر ائتلاف ملت چشم خود را بر مطالبات جامعه برای دموکراسی، آزادی، برابری و عدالت ببندد، عاقبتش مانند همین حکومت فاشیستی که در حال حاضر تجربه می‌کند خواهد شد.

رهبر آپو مخاطب مسئله کورد است

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک در بخش دیگری از مصاحبه‌اش بر اینکه مسئله کوردها تنها در پارلمان حل نمی‌شود تاکید نمود و افزود: این مسئله چند بعدی است. به یک مسئله منطقه‌ای تبدیل شده است. این مسئله ابعاد زیادی دارد. اکترهای زیادی دارد. مولفه‌های زیادی دارد. در واقع، البته که اراده برای حل این مسئله، مخاطب راه حل و البته مخاطب اصلی، رهبر آپو است. رهبر آپو مخالف راه‌حل در مجلس نبود. حتی خودشان بارها بیان کردند. البته در مجلس حل خواهد شد. قانون تصویب خواهد شد، قانون اساسی تغییر خواهد کرد. مجلس این کار را خواهد کرد. آدرس مهمی است. از این حیث، البته مخاطب اصلی این مسئله، رهبر آپو است. به همین دلیل است که میلیون‌ها نفر در عرصه‌های نوروز گفتند که رهبر آپو اراده ماست. آنها وی را فریاد زدند و به عنوان آدرس راه‌حل، رهبر آپو را نشان دادند. مسئله کوردها یک مسئله عمیق است. این یک مشکل اساسی است. این حقیقت، با نادیده‌گرفتن این حقیقت، با رویکردهای سطحی، فریبکاری، حیله‌گری و صرفا با طرح جذب آرای کوردها، این مشکل با تبلیغات حل نمی‌شود. این منجر به درک، ذهنیت و بازسازی دولت کلاسیک می‌شود. شما هرگز نباید وارد آن شوید. من می‌خواهم همین الان به این نکته اشاره کنم. و برای اینکه این اتفاق نیفتد، مبارزه برای دموکراسی، مبارزه اجتماعی، مبارزه نیروهای دموکراسی باید رشد کند. باید صفوف خود را منسجم کنند. باید ائتلافهای خود را توسعه دهند. و بایستی اراده قوی، موضع و موضع مشترک ارائه دهند. این مسیری است که باید دنبال کرد. اگر این جبهه رشد کند، اگر جبهه دموکراسی رشد کند، اداره منتخب جدید، دولت و اقتداری که سر کار خواهد آمد نیز باید در این زمینه گام بردارند. و باید زیر بار این موضوع نیز برود

قدرت آ.ک.پ - م.ه.پ خطر بزرگی برای زنان است

هوزات همچنین در مورد امنیت انتخابات و صندوق رای هشدار داد و بطور مفصل از سیاست‌های زن‌ستیزانه دولت فاشیست آ.ک.پ- م.ه.پ بحث نمود. در این باره هوزات در خطاب به زنان گفت: شما نباید به این حکومت زن‌ستیز رای دهید. این یک خطر واقعی برای زنان است. پراکتیک قدرت تا کنون و فرآیند قدرت نیز این را به وضوح نشان داده است. در واقع، این وضعیت از منظر زنانی که چهره واقعی این قدرت را نمی‌بینند نیز نقاب این قدرت را از میان برداشته است. همچنین از منظر زنانی که چهره واقعی‌اش را نمی‌بینند نیز نشان داد که چقدر زن‌ستیز است. همچنین از دیدگاه اعضای باقی مانده حزب عدالت و توسعه نیز فاش شد. حقیقت آشکار شد. در واقع، بگوییم که خوب شد. در این انتخابات همه زنان باید علیه این حکومت، علیه این حکومت زن‌ستیز موضع بگیرند.

موضع اسد دیدارها را مسدود ساخت

بسه هوزات همچنین به تلاش‌های اردوغان برای برقراری روابط با رژیم سوریه و برگزاری جلسه مسکو جهت رهایی از وضعیت بحرانی‌اش بویژه در روند انتخاباتی پرداخت و گفت: در این روند با بیانیه اخیر بشار اسد این جلسه مسدود شد. بشار اسد موضع گرفت. گفت: «ترکیه یک اشغالگر است. و من تا زمانی که نیروهایش را از سوریه خارج نکند، با اردوغان دیدار نمی‌کنم.» او چنین موضعی نشان داد. این موضع مانع از برگزاری این مذاکرات شد. مهم است. پس این هم به این معنی است که رژیم در این انتخابات نیز موضع خود را نشان داد. این رژیم نمی‌خواهد این قدرت سر کار باشد و دوباره قدرت خود را حفظ کند. مخالف قدرت است. فکر می‌کند که با مدیریت جدید، دولت جدید و سقوط این قدرت، می‌تواند مشکلات را راحت‌تر حل کند. اینگونه درک می‌شود. نخواست که ابزاری در دست این دولت باشد، اینگونه به ابزاری انتخاباتی مبدل شود.

هوزات به خطرناکی ترکیه در سوریه اشاره نمود و اظهار کرد: البته دمشق به خوبی می‌داند. ترکیه در سوریه واقعاً یک اشغالگر است. ترکیه ده‌ها هزار تبهکار را علیه سوریه سازماندهی کرد. با داعش ائتلاف کرد، با النصره ائتلاف کرد و انواع حمایت‌ها را ارائه کرد. ترکیه را به مقری برای آنها مبدل ساخت. جنگ داخلی در سوریه را عمیق‌تر کرد. دلیل اصلی این جنگ در سوریه و جنگ داخلی، ترکیه است. تا به امروز این جنگ را عمیق‌تر می‌کند. دلیل این امر ترکیه است. بزرگترین خطر است. به راحتی می‌توان گفت که در وضعیت خطرناک‌تری نسبت به داعش و این تبهکاران دیگر قرار دارد.

امروز ما به راحتی می‌توانیم این را بگوییم. تقریبا در وضعیتی خطرناک‌تر از داعش و این تبهکاران دیگر است. وقتی از اینجا نگاه می‌کنیم، البته این موضع خلق سوریه قابل درک است. ما شاهد واکنش و خشم جامعه علیه ترکیه هستیم. اسد نیز در همین راستا موضع و نگرش خود را مطرح می‌کند.

تقاضای زنان نباید نادیده گرفته شود

بسه هوزات رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک در بخش پایانی ارزیابی‌هایش به قیامهای روژهلات کوردستان و ایران نیز پرداخت و گفت: قیام‌ها از ماه‌ها قبل در ایران ادامه دارد. ژن، ژیان، ئازادی تحت پیشاهنگی زنان به خواست جامعه برای دموکراسی، آزادی، عدالت و برابری تبدیل شده است. این شعار چنین معنایی دارد. مطالبه زنان به خواسته کل جامعه تبدیل شده است. زنان واقعاً پیشاهنگی مبارزات اجتماعی، جنبش اجتماعی و مقاومت در ایران را بر عهده دارند. به این ترتیب آزادیخواهی زنان به تمام مطالبات جامعه تبدیل شده است. این بسیار ارزشمند و بسیار معنادار است. این دولت را هم مجبور و در تنگنا قرار داد. این مقاومت ادامه دارد. دولت به طور فزاینده‌ای در حال تلاش برای شکستن این مقاومت، شکستن اراده زنان است. زیرا زنان رهبری این همه مقاومت را بر عهده دارند. به نیروی اصلی مقاومت اجتماعی تبدیل شدند. به نیروی سازنده و نیروی تشکل‌دهنده مبدل شدند. او برای سرکوب این و برای ارعاب زنان و شکستن اراده آنها، خشونت‌ها، حملات و فشارها را افزایش داد.

اینجا بود که حوادث مسمومیت به منصه ظهور رسید. گفته می‌شود بیش از 5000 دانش‌آموز دختر مسموم شده‌اند. من محکوم می‌کنم. در این راستا، دولت ایران به جای تشدید این اعمال، باید به جای تشدید خشونت، مطالبات زنان را در نظر بگیرد. باید مطالبات خلق‌ها، مطالبات جامعه را ببیند. چشمانش را باز کند، گوش‌هایش را باز کند و در این زمینه گام بردارد. خلق‌ها آزادی می‌خواهند. دموکراسی، عدالت و برابری می‌خواهند. این خواست تمام جامعه و خلق‌های منطقه و جهان است. ایران دیگر نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند. این مبارزه ادامه خواهد داشت. البته فشارها ادامه خواهد داشت. اما در نهایت باید این حقایق را به نحوی ببیند وگرنه منحل خواهد شد.

هیچ قدرتی واقعا نمی‌تواند در مقابل این حقیقت بایستد. زنان عضو حزب عدالت و توسعه نیز روز به روز در ترکیه به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. جامعه ترکیه در کل واکنش بسیار جدی دارد. بدیهی است که نه تنها زنان کورد بلکه زنان ترکیه، موضع و واکنش بسیار جدی دارند. با چنین فشار، خشونت و تلاش برای شکستن اراده، نمی‌توان از مطالبات زنان و خلق‌ها برای آزادی، دموکراسی، برابری و عدالت جلوگیری کرد. این در مورد همه قدرت‌ها نیز صدق می‌کند.