بیانیه فَدا در مورد قتل‌عام مادیماک

فَدا در بیانیه‌ای به مناسبت سی و یکمین سالگرد قتل‌عام مادیماک گفت: «ما در برابر ذهنیت دولت مونیستی (تک‌خواه) ایستادگی خواهیم کرد و با پذیرفتن تفاوت‌های خود به عنوان غنا، زندگی دموکراتیک و آزاد را با هم خواهیم ساخت.»

بیانیه مادیماک

فدراسیون دموکراتیک علویان (فَدا) بیانیه‌ای کتبی به مناسبت سی و یکمین سالگرد قتل‌عام مادیماک که در ۲ ژوئیه ۱۹۹۳ در سیواس رخ داد و ۳۳ روشنفکر و هنرمند در آن به قتل رسیدند، منتشر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

«در قتل‌عام سیواس در ۲ ژوئیه ۱۹۹۳، نویسندگان و هنرمندان سرشناسی مانند عزیز نَسین، متین آلتی‌اوک، حسرت گل‌تَکین، عاصم بَزیرجی و نسیمی چیمن در سیواس بودند تا در مراسم جشن پیر سلطان عبدال را برگزار کنند. روز دوم روز جمعه بود یک گروه مرتجع و فاشیست پس از اقامه نماز به محل برگزاری مراسم یورش بردند و شرکت‌کنندگان را مجبور به پناه گرفتن در هتل مادیماک کردند.

این گروه که توسط دولت سازماندهی شده بود، هتل را محاصره کردند و در مدت کوتاهی تعداد آنها به ده‌ها هزار نفر رسید. هتل را به آتش کشیدند و گفتند "مرگ بر کفار سکولار". مسئولان کشور ساعت‌ها در قبال این حادثه سکوت کردند. در این آتش‌سوزی ۳۳ نفر بر اثر دود یا سوختگی جان خود را از دست دادند. کارمندان هتل که قصد خروج از هتل را داشتند به قتل رسیدند.

تانسو چیلر، نخست وزیر آن دوره، اظهاراتی تحقیرآمیز درباره این حادثه کرد و گفت: «خوشبختانه به مردم بیرون از هتل آسیبی نرسیده است». در سال ۲۰۱۴، پس از تصویب قانون محدودیت‌های پرونده از سوی دادگاه عالی، نخست وزیر اردوغان به شکلی بی‌پروا گفت «مبارک باشد». دولت آلمان نیز با دولت ترکیه همکاری کرد و از محاکمه متهمان جلوگیری کرد.

این قتل‌عام حمله‌ای به کوردهای غیر مسلمان و غیر ترک علوی و کوردهای غیرترک است که امتداد ذهنیت نسل‌کشی اتحاد و ترقی می‌باشد. این ذهنیت که با استراتژی‌های ضد کورد-علوی در کوچگیری در سال‌های ۱۹۲۰-۱۹۲۱، مرعش در سال ۱۹۷۸، چوروم در سال ۱۹۸۰ و سیواس در سال ۱۹۹۳ ادامه یافت، امروز نیز توسط دولت آک‌پ-م‌ه‌پ ادامه داده می‌شود.

این اتفاقات اعتقاد ما را به خواهری-برادری خلق‌ها و باورها تقویت کرده است. با ایستادگی در برابر ذهنیت دولتی مونیستی، با هم زندگی دموکراتیک و آزادانه‌ای خواهیم ساخت که تفاوت‌های ما را به عنوان غنا می‌پذیرد.»