دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین: ایران هواپیمای اوکراینی را «عمدا» ساقط کرده است

اولکسی دانیلوف اعلام کرده است که شلیک به هواپیمایی اوکراینی در ١٨ دی ١٣٩٨ در تهران یک حادثه کاملا آگاهانه بوده است.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، روز جمعه (١۶ آوریل/ ٢٧ فروردین) در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده است که نیروهای نظامی ایران هواپیمای مسافربری اوکراین را «عمدا» ساقط کرده‌اند.

به گفته دانیلوف ایران برای پایان یافتن چرخه تنش نظامی با ایالات متحده آمریکا این هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده است.

دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات ایران با انجام تحقیقات مستقل در مورد این حادثه مخالفت کرده‌اند و افزود:"اگر محترمانه بگویم، اینکه دولت ایران اعلام کرده آنها در حال تحقیق هستند تعجب برانگیز است. آنها [دولت ایران] تأکید دارند که این رویداد یک حادثه بوده اما این ادعا قابل پذیرش نیست و سقوط هواپیما عمدی بوده است."

دانیلوف در ادامه درباره جزییات دیدار خود با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گفت:"وقتی در تهران با همتای ایرانی خود صحبت می‌کردم، مستقیما از او پرسیدم که چرا این کار را کردید. او نیز به من یک پاسخ بسیار صادقانه داد مبنی بر اینکه آنها نفعی در سرنگونی هواپیما نداشته‌اند، اما گفت ایران کشوری است که در آن گروه‌های مختلفی نفوذ دارند."

علی‌رغم سپری شدن یکسال و نیم از سرنگون کردن این هواپیمای مسافربری، جمهوری اسلامی از انجام هرگونه تحقیقات بی‌طرفانه و مستقل جلوگیری می‌کند. رژیم ایران از معرفی عاملان و آمران این حمله به دادگاه سر باز می‌زند.

۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حمله‌های موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه جنگی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.