دف‌گ: ما از نوشتن حقیقت دست برنخواهیم داشت

دف‌گ به احکام حبس صادر شده برای خبرنگاران مزوپوتامیا و ژن نیوز واکنش نشان داد. دف‌گ با بیان اینکه روزنامه‌نگاران کورد بیش از ۳۰ سال است که از نوشتن حقیقت دست برنداشته‌اند، تاکید کرد که در برابر تلاش‌ها برای ساکت کردن روزنامه‌نگاری ایستادگی خواهند کرد.

انجمن روزنامه‌نگاران دجله و فرات (دف‌گ) به مجازات روزنامه‌نگاران کورد واکنش نشان داد. در بیانیه کتبی صادر شده درباره مجازات خبرنگاران خبرگزاری‌های مزوپوتامیا (MA) و ژن نیوز (خبرگزاری زن) که در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲ در چارچوب تحقیقات مستقر در آنکارا بازداشت شدند، تأکید شده است که خبرنگاران کورد از نوشتن حقیقت دست برنخواهند داشت.

در این بیانیه آمده است که در پرونده رسیدگی شده در چهارمین دادگاه کیفری عالی آنکارا، دیرَن یورت‌سَوَر، بریوان آلتان، سلمان گوزَل‌یوز، هاکان یالچین، امرالله آکار، زَمو آغ‌گُز، دَنیز نازلیم و اوزنور دَیَر به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شدند و سایر روزنامه‌نگاران تبرئه شدند. دف‌گ با بیان اینکه این تصمیم با هدف ساکت کردن خبرنگاران بوده است، اظهار داشت که روزنامه‌نگاری قابل قضاوت نیست و آنها تحت هر شرایطی به نوشتن حقایق ادامه خواهند داد.

در بیانیه دف‌گ تاکید شده است که خبرنگاران کورد بیش از ۳۰ سال است که از نوشتن حقیقت در برابر بمب‌گذاری، قتل‌عام و دستگیری دست برنداشته‌اند و با این تصمیم پا پس نخواهند کشید. از همه روزنامه‌نگاران و سازمان‌های هم‌پیشه خواسته شد تا در برابر این تصمیمات قضایی که روزنامه‌نگاری را جرم‌انگاری می‌کند، موضع بگیرند.