دم پارتی: ما این قدرت را داریم که با مردم خود بر هر فاجعه‌ای غلبه کنیم!

دم پارتی گفت: «این فاجعه بار دیگر نشان داد که دولت و قدرت در هیچ فلاکت و فاجعه‌ای در کنار مردم نیستند. ما این قدرت را داریم که با مردم خود بر هر فاجعه‌ای فائق آییم.»

حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) در حساب کاربری X خود در رابطه با آتش‌سوزی در منطقه بین شمرخ (مازی‌داغی) استان مِردین و منطقه خانا آخپار (چنار) استان آمد بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «در این آتش سوزی ۷ نفر جان باختند و ۴۴ نفر مجروح شدند که حال ۱۰ نفر وخیم است.

ما با مردم خود زخم‌های فاجعه ناشی از آتش‌سوزی را التیام می‌دهیم. درد ما بزرگ است، به مردممان تسلیت می‌گوییم. برای مجروحانمان آرزوی شفای عاجل داریم. برای مقابله با این فاجعه‌ای که دولت برای مداخله آن دیر کرد و ناکافی ماند، همه شهرداری‌های منطقه ما، به ویژه آمد، مردین و وان، با مداخله در آتش‌سوزی و کمک‌رسانی به مردم بسیج شدند. شهردارهای مشترک ما، اعضای پارلمان و روسای مشترک حزب ما دب‌پ، چیدم کلیچگون اوچار و کسکین بایندر، همراه با مردم درد را در روستاهایی که در آن فاجعه رخ داده است، شریک می‌شوند و به التیام زخم‌ها ادامه می‌دهند. این فاجعه بار دیگر نشان داد که دولت و قدرت در هیچ بلا و فاجعه‌ای در کنار مردم نیستند. در هنگام زلزله نیستند، در هنگام آتش‌سوزی نیستند، در هنگام سیل نیستند. با این حال، همراه با مردم خود، ما این قدرت را داریم که بر هر فاجعه‌ای غلبه کنیم!»

شکایت کیفری از سوی کانون وکلای دادگستری آمد

کانون وکلای دادگستری آمد از مسئولین آتش‌سوزی شکایت کیفری کرد. در شکایت کیفری ارائه شده به دادسرای عمومی چنار، تحقیقات موثر در خصوص علت آتش‌سوزی و ادعای مداخله دیرهنگام درخواست شده است.

در بیانیه کانون وکلای دادگستری آمد آمده است: «طبق اظهارات رسمی تا کنون در آتش‌سوزی‌های آمد و مردین ۶ نفر از شهروندان ما جان خود را از دست داده و ۲۹ نفر نیز مجروح شده‌اند. رحمت خدا بر جان‌باختگان این آتش‌سوزی باشد و برای مجروحان شفای عاجل می‌خواهیم. به منظور انجام تحقیقات موثر در خصوص علت آتش‌سوزی و ادعای تاخیر در مداخله، در چارچوب جنایات "منجر شدن به مرگ و صدمه به بیش از یک نفر" (قانون جمهوری ترکیه ماده ۸۲/۱-c)، "به خطر انداختن عمدی امنیت عمومی" (قانون جمهوری ترکیه ماده ۱۷۰)، "سوءاستفاده عمدی از مقام رسمی" (قانون جمهوری ترکیه ماده ۱۷۰)، یک شکایت کیفری به دفتر دادستانی عمومی چنار ارائه شده است. ما به عنوان کانون وکلای آمد تحقیقات را پیگیری خواهیم کرد.»