دم پارتی‌: ما از میراث شرافتمندانه ۱۴ جولای صیانت می‌کنیم

هیئت مدیره مرکزی دم پارتی، مقاومت بزرگ روزه مرگ ۱۴ جولای را یادآور شده و گفت‌: ‌«ما از این میراث شرافتمندانه صیانت می‌کنیم و قول می‌دهیم که از اکنون به بعد نیز به مبارزه خود ادامه دهیم.‌»

هیئت مدیره مرکزی دم پارتی بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت‌: ‌«خیری دورموش، کمال پیر، عاکیف ییلماز و علی چیچک ۴۲ سال قبل در روز ۱۴ جولای ۱۹۸۲ علیه کودتاگران، ظلم، فشار و نظام شکنجه علیه کوردها،‌ سوسیالیست‌ها، انقلابیون و تمام خلق‌ها در این میهن، مشعل مقاومت را برافروختند. ۱۴ جولای در تاریخ حیات شرافتمندانه، آزادی و برابرانه بروی این خاک است. سخنان مقاومتگران ۱۴ جولای مبنی بر ‌«ما این زندگی را آنقدر دوست‌ داریم که حاضریم در راه آن بمیریم»، ‌«بروی سنگ مزار من بنویسید من مدیون خلق خود هستم و اینگونه رفتم» معیارهای وجدانی و اخلاقی انسانیت،‌ انقلابی و فداکاری‌ها برای خلق را تعیین می‌کند.‌»

در ادامه این بیانیه گفته شده است که حملات کودتاگران ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ برای شکستن اراده خلق‌ها، زندان نظامی شماره ۵ در شهر آمد را به مرکز شکنجه تبدیل کرد و آمده است‌‌: ‌«با مقاومت ۱۴ جولای این امر با شکست مواجه شد. مقاومت بزرگ روزه مرگ ۱۴ جولای ۱۹۸۲ در عین‌حال به پیروزی باور،‌ اراده و نشانه نیروی اراده خلق علیه اشغالگران مبدل شد.

کودتای ۱۲ سپتامبر و نگرش کودتاگر در مقابل مقاومت به طور کامل به هیچکدام از اهداف خود نرسیدند و علیرغم اینکه نتوانستند جامعه را تسلیم خود کنند، از این هدف هرگز دست برنداشتند. مکانیزم کودتا و این کودتا علیه جامعه هنوز هم ادامه دارد. به همین علت تاریخ سیاسی ترکیه تاریخ نگرش کودتاگر و مقاومت علیه آن است. همانگونه که نگرش کودتاگر خود را به این دوره رساند، مقاومت ۱۴ جولای نیز در عرصه سیاست دمکراتیک از سوی هزاران نفر که هزینه‌ها داده‌اند، انجام شده و به این عصر رسید.

این مبارزه تاریخی و حسابخواهی امروز در تمام عرصه‌ها قدرتمندانه ادامه دارد. از سویی نگرش کودتاگر آک‌پ-‌م‌ه‌پ که قیم را فراتر از اراده خلق می‌پندارد، با پرونده توطئه‌گرانه کوبانی و پرونده گَزی، نمایندگان خلق‌ها را به شیوه‌ای غیرقانونی دستگیر کرده و مجازات سنگین علیه آنان اعمال می‌کند، همچنین علیه تمام جامعه انزوا تحمیل می‌کند‌؛ از سوی دیگر نیز در داخل و خارج از زندان در مقابل این نگرش سلطه‌گر مبارزه‌ای بی‌وقفه ادامه داد. در پایان علیه کودتای قیم‌ها علیه شهرداری جولمرگ انجادم شد و بصورت روزانه در میادین علیه آن مقاومت صورت می‌گیرد. همانگونه که در راهپیمایی احترام به اراده نشان داده شد. خلق علیرغم هوای گرم تابستان روزها راهپیمایی کرد و از اراده خود صیانت کرد. نگرش کودتاگر از سویی به این اراده خلق حمله می‌کند و از سوی دیگر نیز نظام دزدی،‌ بحران اقتصادی و با حمله به هر بخش و عرصه،‌ تمام جامعه ترکیه را محکوم به گرسنگی، فقر و عدم آینده‌ای روشن کرده است. مقاومتی که از مقاومت ۱۴ جولای تاکنون ادامه دارد در عین‌حال مبارزه برای حفاظت از زندگی شرافتمندانه و آرام خلق می‌باشد.

ما یاد مقاومتگران ۱۴ جولای و کسانیکه پس از آنان در مبارزه خلق جان خود را از دست دادند،‌ با احترام و قدردانی گرامی می‌داریم. ما از این میراث شرافتمندانه صیانت می‌کنیم و قول می‌دهیم که از اکنون به بعد مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. در ابتدا حزب ما، نیروهای دمکراسی ترکیه باید برضد جنایات انجام شده علیه جامعه با یگدیگر متحد شوند. تنها با مبارزه مشترک می‌توان از این نگرش کودتاگر نجات یافت.‌»