دمیر چلیک: لزومی نداشت آنقدر پست باشند

دمیر چلیک، رئیس مشترک فدراسیون علویان دمکراتیک (FEDA)، در واکنش به اینکه در هولیر بازداشت و سپس از مرز اخراج شد، گفت: "لزومی نداشت آنقدر پست باشند. ما خواستیم در کوردستان آزاد دور هم جمع شویم، اما ساعت‌ها بازداشت شدیم و این خیلی دردناک بود."

هیئتی از سیاستمداران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و روشنفکران کورد و اینترناسیونالیستها، با هدف درخواست صلح و گفتگو علیه عملیات اشغالگری ترکیه در کوردستان، از کشورهای مختلف جمع شدند. شماری از اعضای این هیئت در ۱۲ ژوئن در هولیر در منطقه فدرال اقلیم کوردستان بازداشت و از جنوب کوردستان بیرون رانده شدند. یک هیئت ۲۷ نفره دیگر از جمله عبدالله دمیرتاش، سیاستمدار کورد و  جانسو اوزدمیر پارلمانتار ایالت هامبورگ در شهر دوسلدورف المان بازداشت و ممنوعیت خروج از کشور برای آنها صادر شد.

دمیر چلیک، رئیس مشترک فدراسیون علویان دمکراتیک (FEDA)، در هولیر بازداشت و از کوردستان اخراج شد.

مانع‌تراشی همزمان

چلیک با اشاره به اینکه آنان با هیئتی ترکیبی برای جلوگیری از جنگ بین کوردها و چاره‌یابی مسئله از طریق گفتگو به راه افتاده بودند، اظهار داشت: "اما برای یک ماه ورود ما به کوردستان فدرال ممنوع شد و ما را اخراج کردند. دولت آلمان نیز مانند دولت ترکیه علیه قانون عمل می‌کند. بار دیگر روشن شد. دیدگاه آنها در مورد کوردها و روابط‌شان با ترکیه چهره کثیف آنها را نشان داد. به این معنا که کوردها چقدر توسری خور و قربانی شده‌اند.

ساعت‌ها بازداشت شدیم

چلیک با اشاره به اینکه آنها در هولیر به بهانه  "بر هم زدن نظم" بازداشت شدند، گفت: به محض اینکه به فرودگاه هولیر رسیدیم، پاسپورت ما را گرفتند. بدون هیچ سوال و جوابی ما را از بقیه جدا کردند. اگر چه گفتیم ما به خاطر صلح، علیه جنگ و ایجاد وحدت آمده‌ایم ولی ما را به بر هم زدن نظم متهم کردند. ای کاش تا این حد پست نبودند. ما از کوردستان آزاد خواستیم که دور هم جمع شویم ولی ما را ساعت‌ها بازداشت کردند. این خیلی دردناک بود. ما می‌خواستیم در یک کوردستان ازاد جمع شویم ولی آنها ساعت‌ها ما را در بازداشت نگه داشتند. این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

مسئولیتی تاریخی

چلیک خاطر نشان ساخت که در شرایط خاورمیانه که جنگ جهانی سوم ادامه دارد، کوردها با خطرات بزرگی روبرو هستند و در ادمه افزود: "اما در عین حال، کوردها نیز فرصت‌های زیادی دارند. نمی‌توانیم به ظالمان و سلطه‌گران امیدوار باشیم. درخواست انسان مظلوم و قربانی، آزادی است. باید ۵۰ میلیون کورد نه برای منافع فردی خود بلکه برای تمام کوردها با هم مبارزه مشترک داشته باشند. این یک مسئولیت تاریخی است. از هر بخشی از کوردستان که می‌خواهد، باشد، از هر عقیده و باوری که می‌خواهد باشد. برای وضعیت کوردها ما باید برای یکپارچگی مبارزه کنیم. من از همه کوردها می‌خواهم در این فرایند که فرصت زیادی را برای ما همچون ملت کورد فراهم می‌کند در کنار هم باشیم."