در ازمیر و استانبول تحصن علیه غصب اراده خلق ادامه دارد

در ازمیر و استانبول کنش تحصن علیه مصادره شهرداری جولمرگ ادامه دارد. در این کنش تحصن گفته شد که دیگر مشروعیت حکومت با احترام نگذاشتن به صندوق‌های رای و اراده انتخابات، از بین رفته است.

کنش تحصن برای عدالت از سوی جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ)، حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی)، حزب رنج ‌(اَمَ‌ی‌پ)، حزب آزادی اجتماعی ‌(ت‌و‌پ)، حزب کارگران ترکیه ‌(ت‌ی‌پ)، حزب جنبش رنج ‌(ی‌ه‌پ)، پلتفرم مجالس سوسیالیست ‌(س‌م‌ف) علیه مصادره شهرداری جولمرگ در مقابل سومربانک آغاز شده بود، در این هفته نیز ادامه دارد.

در این تحصن نمایندگان بسیاری از نهادها و شهروندان در آن مشارکت کرده و لباس‌هایی که عنوان ‌«علیه قیم‌ها ما تحصن برای عدالت را انجام می‌دهیم» بروی آن نوشته شده بود را پوشیدند. در این کنش پلاکارت‌هایی با عناوین ‌«قیم کودتا است»، ‌«شهرداری‌ها از آن ما است»، ‌«شما نمیتوانید مصادره کنید»، ‌«علیه قیم‌ها تحصن می‌کنیم»، «زنده‌باد مقاومت زندان‌ها»، ‌«ما قیم‌ها را قبول نمی‌کنیم» برافراشته شده و توده‌خلق بی‌وقفه شعارهای ‌«زنده‌باد مقاومت جولمرگ»،‌ ‌«قیم کودتا است، نه به کودتا» و ‌«جولمرگ مقاومت کن، ازمیر همراه تو است» را سر دادند.

عضو ابتکارعمل مبارزه سوسیالیست، توغچه قزل‌دمیر یادآور شد که انتصاب قیم برای از شهر وان آغاز شد و بیان کرد که درنتیجه مقاومت آنجا از غصب اراده خلق در وان جلوگیری شد. قزل‌دمیر بیان کرد که همان مقاومت در همه جای ترکیه و باکور کوردستان برای جولمرگ ادامه دارد. قزل‌دمیر ابراز کرد که نگرش قیم علیه اراده خلق است و از سیاست‌های استعمارگرانه جدا نمی‌باشد.

استانبول

کنش تحصن که از سوی نیروهای رنج، صلح و دمکراسی در میدان شیشخان بیوگلو آغاز شده بود در ۴۱مین روز خود ادامه داشت. مشارکت کنندگان لباس‌هایی که عنوان ‌«قیم برو به جهنم» بروی آن نوشته شده بود را پوشیده و پلاکارت‌هایی با عناوین ‌«میدان تقسیم و جولمرگ از آن ما است، آزادی برای ۱ می، قیم برو به جهنم»، ‌«استانبول برای جولمرگ در تحصن است» را برافراشتند. در این کنش بی‌وقفه شعارهای ‌«زنده‌باد مقاومت جولمرگ» و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«قیم‌ها خواهند رفت ما ماندگار هستیم» سرداده شدند.

استاد بازنشسته، خولوسی زِییبَل در این کنش سخنرانی کرد، او بیان داشت که قیم، نیست انگاشتن دمکراسی است. سپس یکی از ریاست مشترک‌های مناطق دم ‌پارتی، یونس اونال سخنرانی کرد، اونال ابراز داشت تا زمانیکه نگرش قیم از میان برداشته شود آنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند و گفت‌: ‌«ما می‌بنیم در سال ۲۰۲۴ می‌بینیم که حق انتخاب و انتخابات از کوردها سلب می‌شود. این یک شرمساری بزرگ است، فاشیسم آک‌پ و م‌ه‌پ که فاشیسم را به این کشور آوردند به سطل آشغال تاریخ انداخته خواهند شد.‌»