در نشست کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، جلاد ییلماز حضور دارد

نشست کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، ادامه دارد. به عنوان هیئت دولت ترکیه، جلاد روشتو ییلماز در این نشست شرکت کرده است.

هشتادمین نشست کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه که از هشتم ژوئیه در کاخ ویلسون دفتر ژنو سازمان ملل آغاز شده است.

در چارچوب این جلسات، نقض حقوق بشر، تحمیل انزوا و شکنجه‌ای که امروز در ترکیه رخ می‌دهد مورد بحث قرار می‌گیرد. گزارشگران کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی ارائه‌دهنده گزارش در مورد ترکیه و هیئت ترکیه در این جلسات حضور دارند.

جلاد روشتو ییلماز نیز در هیئت ترکیه حضور دارد

در هیئت دولت ترکیه، به سرپرستی سفیر، کِوِلجِم کِلیچ، اسامی جالب توجهی وجود دارند.

در میان هیئت دولت ترکیه کسانی عجیب حضور دارند که سرپرستی آنان را سفیر، کولجم کلیچ از وزارت امور خارجه برعهده دارد. پس از اینکه اردوغان علی یَرلیکایا را بجای سلیمان سویلو منصوب کرد، از روسای نظارت پلیس، روشتو ییلماز نیز در هیئت جای گرفته است، ییلماز برای سِمَت اولین مشاور حقوقی، وزارت کشور ترکیه وظیفه‌دار شده بود. روشتو ییلماز به مثابه مسئول کل نظارت حقوقی مدیریت کل امنیت، در در کاخ ویلسون دفتر ژنو سازمان ملل متحد حضور دارد. ییلماز کسی است که در میان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ در رحا در زمانیکه مدیر امنیتی بود، یک گروه شکنجه‌گر ۶ نفره را ایجاد کرده بود.

پس از انتخابات ژوئن ۲۰۱۵ که اردوغان تصمیم گرفته بود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«مقطع‌ راه‌حل» را منحل کند، برای اینکه نقشه نابودگرانه خود را عملی کند، ادعا کرد که حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) مسئول کشتن دو مدیر پلیس در منطقه سَریکانی رحا می‌باشد. در پرونده‌ای که پس از این مقطع تشکیل شد، شمار بسیاری از انسان‌های بی‌گناه، اعترافاتی از پیش تعیین شده را پس از شکنجه توسط پلیس‌ها را امضا کردند. در مقطع دادگاه که به مثابه پرونده جیلان‌پنار شناخته می‌شود، کسیکه بیش از همگان مورد توجه قرار گرفت، مدیر شاخه استخبارات رحا،‌ روشتو ییلماز بود. کسانیکه در پرونده جیلان‌پنار به مثابه مجرم دادگاهی شدند، اعلام کردند که روشتو ییلماز آنان را شکنجه کرده و این اتهامات را به زور علیه آنان تحمیل کرده است.

از داعش چشم‌پوشی کرد و یک گروه شکنجه‌گر را ساخت

روشتو ییلماز تنها دست‌اندکار توطئه جیلان‌پنار نیست. در مقطعی که بازجوی استخبارات بود، اجازه داد که تبهکاران داعش بی‌پروا از مرزهای رحا استفاده کنند و برای اینکه سلاح و مهمات منقتل کنند، او سازماندهی‌هایی انجام داد. پس از تلاش‌های کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ برخی اعضای قدیمی امنیتی طرفدار جماعت فتح‌الله گولن گفتند کسی‌ که از بازجویی‌های علیه داعشی‌ها مانع شده است، روشتو ییلماز می‌باشد.

قتل‌عام پرسوس نیز در مقطعی که روشتو ییلماز مدیر استخبارات رحا بود انجام شد. تبهکاران داعشی که از سمسور به پرسوس آمده و حمله انتحاری انجام دادند، مورخ ۵ ژوئن ۲۰۱۵ نیز عده‌ای دیگر از آنان در تجمع ه‌‌د‌پ حمله‌ بمبگذاری را انجام دادند. حقوقدانان اعلام کردند که در هر دو حمله،‌ روشتو ییلماز از تبهکاران داعش چشم‌پوشی کرده و به دلیل کم‌کاری در وظیفه از او شکایت شد. اما این شکایت‌ها اجرایی نشدند. در بسیاری از پرونده‌ها نیز مشخص شد که روشتو ییلماز کسی است که در مقطع مذکور در حا،‌ شهر آمد و دیلوک، راه را برای تبهکاران داعشی گشوده و همچنین علیه آن شهرها و به دیگر شهرهای ترکیه و باکور کوردستان، تبهکاران را منتقل کرده است. هرچند که نام روشتو ییلماز در بسیاری از حملات ذکر شده است، که در آن‌ها مجموعا ۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند،‌ اما به دلیل اینکه تصمیمات لازمه قانونی از سوی وزارتخانه درباره او گرفته نشد، علیه او حتی یک بازجویی ساده هم انجام نشد.

پس از ‌«تلاش‌ برای کودتا» روشتو ییلماز بخصوص برای شکنجه کردن به مانند یک جلاد وظیفه‌دار شده است. ییلماز در مقطعی که در رحا مسئول بود، یک گروه ویژه ۶ نفری را برای شکنجه‌کردن طرفداران جماعت گولن و اعضای ه‌د‌پ ایجاد کرده بود.

روشتو ییلماز که جرائم بسیاری از جمله شکنجه‌های سنگین را مرتکب شده است و در نسل‌کشی‌های بسیاری دست دارد، بجای اینکه دادگاهی شود به مثابه مدیر نظارتی پلیس‌ها منصوب شده است. در سال ۲۰۲۳ در حکمی با امضای اردوغان، به مثابه اولین مشاور حقوقی وزارت کشور ترکیه منصوب شد. اینبار همان روشتو ییلماز به مثابه نماینده هیئت ترکیه در هشتادمین نشست کمیته سازمان ملل علیه شکنجه حضور دارد.