درگذشت گاسپار میکلوش تاماس، فیلسوف مجارستانی و دوست کوردها

گاسپار میکلوس تاماس فیلسوف و نویسنده در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ درگذشت.

فیلسوف مجارستانی، گاسپار تاماس، که بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ به عنوان نماینده پارلمان فعالیت می کرد و یکی از رهبران مخالفان مجارستانی بود، در سن ۷۴ سالگی درگذشت. جی.ام. تاماس در سال ۱۹۷۸ به مجارستان نقل مکان کرد. وی در اظهار نظری اعلام داشتە بود: من به بوداپست نیامدم، به اپوزیسیون دموکراتیک بوداپست آمدم. چون در اپوزیسیون دموکراتیک مشارکت داشت، فقط مدت کوتاهی توانست تدریس کند و به دلیل مواضع سیاسی از سمت خود در دانشگاه برکنار شد و همچنین نشریه اش توقیف شد و پاسپورتش توقیف شد. این فیلسوف با وجود اینکه مقامات مانع از مبارزات سیاسی او شده بودند به عضویت پارلمان درآمد.

هر کسی از شخصیت و نیتی خوب  برخوردار باشد، باید از کوردها حمایت کنند

 فیلسوف و نویسنده دوست کوردها گاسپار تاماس قبل از سفر طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به کشورش در ۷ نوامبر ۲۰۱۹  اظهار داشت که باید به خاطر حملات علیه کوردها محکوم شود. تاماس گفت: همه می دانیم که اردوغان و ارتش ترکیه در سوریه به صورت مرگبار به کوردهای سوریه حمله می کنند و به تصرف و اشغال باکور کوردستان اشاره کرد. تاماس با اشاره به اینکه با وجود ترفندهای اردوغان، مبارزه در همه زمینه ها ادامه دارد، گفت: مسئله اصلی این است که هر زن و مردی که شخصیت خوبی دارد باید از مبارزە کوردها حمایت کند. او در مورد کوردها گفت: دولت هایی که شما را در این دوران سخت در تنگنا گذاشتند تاوان آن را خواهند داد. زمان حساب نزدیک است.

فیلسوف مجارستانی تاماس در برابر انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ایستاد و اوجالان را با بنس، مانیو، گاندی، ماندلا و سون یات سن مقایسه کرد که مسیر تاریخ را تغییر دادند. او گفت که اوجالان دیگر نباید زندانی شود.او پیشگام مبارزە است. اجازه دهید پ ک ک از لیست سازمان های تروریستی حذف شود.

  فیلسوف مجارستانی گاسپار میکلوش تاماس به همراه فیلمسازان کن لوچ و پل لاورتی، نویسنده و فعال آمریکایی لوسینا کاتمان، شاعر، نویسنده و ویراستار مکزیکی جودیت هیل، رماننویس اسکاتلندی جیمز کلمن و کاریکاتوریست ایتالیایی، میشل رچ، در میان دیگران، با بیش از ۱۰۰ نفر بیانیەای را برای حذف پ ک ک از لیست ترور اتحادیه اروپا امضا کردند .یکصد هزار نفر بە این کمپین امضا پیوستند.