درخواست کانون وکلای سده از سی‌پی‌تی: فورا هیئتی را به امرالی اعزام کنید

کانون حقوقی سده در اعتراض به حصر و ایزولاسیون شدید بر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد درخواستی را به کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا تقدیم کرده و خواستار «دیدار فوری» این کمیته از زندان فوق امنیتی جزیره امرالی شد.

از ٢۵ مارس ٢٠٢١/ ۵ فروردین ١۴٠٠ هیچ اطلاعی از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر خیری کونار، هامیلی یلدرم و ویسی آکتاش در زندان جزیره امرالی در دست نیست.

بنابر گزارش خبرگزاری مزوپوتامیا وکلای کانون حقوقی سده (أسرین) صبح امروز به کمیته منع شکنجه اروپا (سی‌پی‌تی) مراجعه کردند و از این سازمان خواستند «بدون اتلاف وقت» به موازین خود عمل کند.

وکلای کانون سده در مراجعه به سی‌پی‌تی خاطرنشان کردند که برای دیدار با موکلین خود در چهارچوب حق ملاقات زندانیان بارها به سازمان‌های ذیربط مراجعه کرده‌ان، امامراجعات آنان به دستگاه قضایی، اداری و ... بی‌نتیجه بوده است. وکلای کانون سده به سی‌پی‌تی گفته‌اند که سال ٢٠٢١ خانواده زندانیان در مجموع ٧١ بار و وکلا نیز ٢٠٢ بار خواستار ملاقات با زندانیان شده‌اند. اما به هیچکدام اجازه ملاقات داده نشده است. در ادامه آمده است:"بارها به دادگاه کیفری بورسان، وزارت دادگستری، کمیسیون حقوق بشر مجلس ترکیه و دادگاه قانون اساسی مراجعه شده است، اما این درخواست‌ها هم نتیجه‌ای در بر نداشته‌اند."

در مراجعه حق کسب اطلاع به عنوان "Incommunicado" نامگذاری شده و تأکید شده است که این وضعیت در شرایط سنگین حصر همچنان به قوت خود باقیست. همچنین آمده است که تمامی مکانیسم‌های ارتباطی با خارج متوقف شده‌اند و این شیوه‌‌ای از شکنجه و نقض فاحش حقوق بشر است.

۵ ملاقات در ١١ سال

در مراجعه کانون حقوقی سده به سی‌پی‌تی آمده است که در طی ١١ سال اخیر تنها در سال ٢٠١٩ وکلا موفق شده‌اند ۵ بار با موکلان خود دیدار کنند که این دیدارها نیز محدود به ۴ ماه بوده‌اند و از ٧ آگوست ٢٠١٩ تاکنون اجازه ملاقات با وکلا و از ٣ مارس ٢٠٢٠ اجازه ملاقات با اعضای خانواده به زندان امرالی داده نشده است.

کانون می‌افزاید که از درخواست‌های ملاقات از ٣٠ مارس ٢٠٢١ تا ٢٢ نوامبر ٢٠٢١ از سوی دادسرای کیفری بورسا ناعادلانه رد شده‌اند و موکلان آنها به شیوه‌ای ضدقانونی به تخلف انضباطی و ممنوعیت ملاقات محکوم شده‌اند.

کانون حقوقی سده یادآور شده است که تداوم رژیم حصر سنگین امرالی هر اندازه که وظیفه‌ای ملی باشد به همان اندزه مسئولیت مقام‌ها و نهادهای بن‌المللی همچون سی‌پی‌تی است و به همین دلیل هیئتی از سوی کمیته ضمن دیدار فوری از زندان امرالی به اطلاع‌رسانی بپردازد و به وضعیت بی‌خبری پایان دهد.

درخواست‌های فوری

وکلای کانون سده در ادامه خواسته‌های خود بدین ترتیب اعلام کرده‌اند

* کمیته‌ای از سوی شما باید فورا از جزیره امرالی دیدار به عمل آورد.

* ملاقات وکلا باید فورا صورت پذیرفته و این ملاقات‌ها به شیوه‌ای مداوم ادامه یابند.

* ملاقات زندانیان با خانواده و وصی خانواده آنان باید صورت گیرد و این ملاقات‌ها بصورت منظم ادامه یابند و به مجازات ضدحقوقی موسوم به تخلف انضباطی پایان داده شود.

* به موازات حق ملاقات حضوری باید حق مکالمه تلفنی به شیوه‌ای رسمی پذیرفته شود.

* موانع پیش روی ابزارهای اطلاع‌رسانی همچون نامه و فاکس برداشته شوند.

* اقدامات ضدحقوقی درخصوص عدم دسترسی به روزنامه، مجله و کتاب برای موکلان ما پایان یابند.

* تدابیر و مکانیسم‌های لازم برای پایان دادن به وضعیت شکنجه‌آمیز و رفتارهای سوء به کار گرفته شوند.