مراجعه وکلای رهبر خلق کورد به سازمان ملل

کانون حقوقی سده در رابطه با ممنوعیت ملاقات خانواده و وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سوی رژیم استعمارگر ترکیه به کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل متحد مراجعه کرده و خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به این وضعیت شد.

بنابر گزارش خبرگزاری مزوپوتامیا، وکلای کانون حقوقی سده (أسرین) برای کسب اطلاع از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و زندانیان دیگر عمر خیری کونار، هامیلی یلدرم و ویسی آکتاش که در زندان فوق امنیتی نوع F امرالی محبوس شده‌اند به کمیته پیشگیری از شکنجه و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز (کنوانسیون منع شکنجه) سازمان ملل متحد مراجعه کردند.

وکلا در مراجعه به این کمیته موارد مستند نقض حقوق بشر علیه زندانیان امرالی و درخواست‌های متعدد و مکتوب خود به دادگاه قانون اساسی ترکیه، وزارت دادگستری ترکیه، کمیسیون حقوق بشر مجلس ترکیه، دادستانی جمهوری در بورسا، مدیریت جزایی زندان‌ها و دادستانی جزایی را ارائه کرده‌اند. وکلای اوجالان در مراجعه به کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل تأکید کرده‌اند که درخواست‌های متعدد آنان از سوی نهادها و سازمان‌های حقوقی و قضایی رژیم ترک بی‌پاسخ مانده‌اند و اعلام کرده‌اند که موکلان آنها تحت عنوان 'incommunicado' به گروگان گرفته شده‌اند.

وکلا همچنین به موارد ٧ و ١٠ پیماننامه حقوق مدنی و سیاسی بین‌المللی اشاره کرده‌اند. همچنین به موارد متعدد صدور حبس انفرادی برای زندانیان در امرالی و تعلیق و ممنوعیت ملاقات وکلا و اعضای خانواده به عنوان نقض آشکار ماده ۴۵ معیارهای استانداران سازمان ملل در مورد زندانیان اشاره شده است.

وکلای کانون سده خاطرنشان کرده‌اند که ١٠٠ درصدد روابط وکلای آنان با جهان خارج قطع شده است و این نیز به معنی ' incommunicado' (قطع کامل ارتباط با خارج) می‌باشد. وکلا تأکید کرده‌اند که این وضعیت نقض تمامی مفاد و نُرم‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌باشد.

تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا

در مراجعه وکلا به حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در ١٨ مارس ٢٠١۴ اشاره شده است که اعلام کرده بود که منع ارتباط و عدم دسترسی اوجالان به جهان خارج به عنوان موارد نقض شکنجه از سوی دولت ترکیه شناخته می‌شود.

وکلای اوجالان خاطرنشان کرده‌اند که از ٢۵ مارس ٢٠٢١ هیچگونه اطلاعی از وضعیت موکل خود ندارند و گفته‌اند:"این وضعیت بالقوه خطرهایی در هر زمینه‌ را در خود داراست."

وکلا افزوده‌اند که به اندازه یک سر سوزن هم از وضعیت و سرنوشت موکلان دربند خود در زندان امرالی اطلاع ندارند و خواستار ملاقات فوری و بدون قید و بند با موکلان خود شده‌اند.

١٣ ماه بی‌خبری وکلا از وضعیت امرالی

در ادامه درخواست وکلا به کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل متحد آمده است:"١٣ ماه است که وکلا اطلاعی از وضعیت موکلان خود ندارند و این مورد به نگرانی‌ها در مورد سلامت آنان، وضعیت و شرایط کنونی آنان دامن زده است. ما می‌خواهیم که فورا به وضعیت ' incommunicado' بر موکلانمان آقای اوجالان و دیگر زندانیان امرالی پایان داده شود و برای ارزیابی ضمانت امنیت موکلان ما از زندان فوق‌امنیتی نوع F امرالی دیدار صورت گیرد."