درمان ارزان بیماری ایدز توسعه داد شد

در کنفرانس بین‌المللی ایدز در مونیخ، محققان حدس و تخمین‌های خود را بیان کردند و اعلام داشتند که علیه بیماری ایدز، درمانی ژنتیکی بسیار ارزان قیمت توسعه داده خواهد شد.

این آلترناتیو ضد-رتروویرال که در آمریکا از سوی گیلیاد از مولوکول لاناجاپاویر ایجاد شده است، طبق احتمالات بسیاری از کارشناسان بین‌المللی می‌تواند، پایه‌های ایدز را دگرگون سازد.

در دانشگاه لیورپول بریتانیا، آندرو هییل که محقق می‌باشد با خبرگزاری فرانسه ‌‌‌‌‌(AFP) مصاحبه کرده و بیان کرد که این درمان به مثابه واکسیناسیون استفاده خواهد شد و گفت که این امر می‌تواند از اشاعه سرایت ویروس اچ‌آی‌وی ‌(ایدز) جلوگیری کند.

در آمریکا، فرانسه، نروژ و استرالیا حداقل قیمت این دارو حدود ۴۰ هزار دلار می‌باشد و بیماران بسیاری به دلیل گران‌قیمت بودندن این دارو، نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

کارشناسان اعلام کردند که اگر این درمان ژنتیکی اجرایی شود، بیماران بسیاری می‌توانند از آن بهره‌مند شده و در مقایسه با دیگر داروهای ایدز، ارزانتر خواهد بود.

در سراسر جهان قریب به ۳۰ میلیون انسان مبتلا به ویروس ایدز زندگی کرده و از داروی آنتی‌ترویرال استفاده می‌کنند. اما قریب به ۱۰ میلیون انسان بدلیل کمبود امکانات نمی‌توانند از درمان بهره‌مند شوند. در سال ۲۰۲۳، شمار ۱.۳میلیون انسان دیگر به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شدند.