دزموند توتو، دوست کورد‌ها درگذشت

دزموند مپیلو توتو از سمبل‌های مبارزه آفریقای جنوبی با رژیم آپارتاید، اسقف اعظم و دوست ملت کورد در سن ٩٠ سالگی چشم از جهان فروبست

سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در پیامی اعلام کرد؛ درگذشت اسقف اعظم دزموند توتو فصل دیگری از وداع خلق ما با نسلی از آفریقای جنوبی است که برای ما یک آفریقای جنوبی آزاد را به ارث گذاشت.

رامافوسا ضمن ابراز تأثر و تألم افزود: توتو خود را به عنوان یک قهرمان غیرفرقه‌ای و فراگیر برای حقوق بشر جهانی می‌دانست.

دزموند توتو در سال ۱۹۸۴ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و در سال ۱۹۸۶ به عنوان اسقف اعظم «کیپ تاون»، رئیس کلیسای انگلیکن انتخاب شد. وی به عنوان یکی از حامیان بزرگ مبارزه آزادیخواهی کوردستان شناخته می‌شد.

توتو سال ٢٠١٢ برای چاره‌یابی مسئله کورد از طریق مذاکره اقدام به ایجاد «ابتکار عمل بین‌المللی صلح» کرده بود. شماری از شخصیت‌های جهانی از جمله دالای لاما رهبر آیینی تبت، جری آدامس دبیرکل شین فن و جیمی کارتر از روئسای جمهوری ایالات متحده آمریکا به این کارزار بین‌المللی پیوسته بودند.

توتو سال ٢٠١۴ در زمان حملات اشغالگرانه به کوبانی در کنار کوردها جای گرفته و در کنفرانس کورد در پارلمان اروپا شرکت کرد. توتو همزمان پیشاهنگی این کنفرانس‌ها را بر عهده داشت و سال ٢٠١٨ در شهر پاریس پیشاهنگی تریبونال بین‌المللی [دادگاه دائمی مردم] را برای رسیدگی به جنایات حکومت ترکیه علیه کوردها را به انجام رساند.

توتو از بازیگران مهم کارزار «زمانِ آزادی فرا رسیده است» می‌باشد که برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز شده است. دزموند توتو از جمله ۵٠ برنده جایزه نوبل بود که سال ٢٠١٩ خواستار پایان دادن به حصر و انزوای اوجالان شدند.

روانشاد دزموند توتو در آوریل ٢٠٢١ با شرکت در کمپین «صلح برای کوردستان» شرکت کرده و خواستار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شده بود.