فایل صوتی زندانی سیاسی بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه: زندانبانان می‌گویند خودتان را به دار بکشید

خلیل کاسان زندانی محبوس در زندان شماره ۵ نوع L سیلیوری در آخرین تماس تلفنی به خانواده گفته بود:"آنها به ما می‌گویند که خود را به دار بکشید. در محکومیت ظلم ما تصمیم گرفته‌ایم که خود را به دار بکشیم."

پس از شکنجه وحشیانه زندانبانان در زندان شماره ۵ نوع L سیلیوری، ۶ زندانی اقدام به خودکشی کرده بودند. فرهان یلماز (سرحد) و فرد دیگری که هویت وی هنوز محرز نیست جان خود را از دست دادند و از شش زندانی دیگر به نام‌های جوشکون آکجا، عبدالمناف چتین، خلیل کاسان، تولگا اوکچو، اورهان هاجوغلو، ه.ماسال و علی اطلاعی در دست نیست. خلیل کاسان اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نگهداری می‌شود. انتشار فایل صوتی مکالمه تلفنی خلیل کاسان با خانواده‌اش بیانگر رویدادهای تکان‌دهنده در زندان‌های رژیم فاشیست ترکیه علیه زندانیان سیاسی کورد است.

'با پوتین روی سر ما پا گذاشتند'

کاسان در مکالمه تلفنی با خانواده می‌گوید که ساعت ١٩ روز ۶ آوریل/ ١٧ فروردین زندانبانان در حین شمارش زندانیان به بند آمده و به صورت یک زندانی سیلی زدند. وی می‌گوید:"چیزی نشده بود، آمدند سیلی زدند و ما را مورد تحقیر قرار دادند. به دلیل بیماری من و ناراحتی روانی آنها را به باد انتقاد گرفتم. به این دلیل من را گرفتند و به حیاط بند منتقل کردند. من را مورد شکنجه قرار داده و حقارت بسیاری به من نمودند. سپس مرا به بند بازگرداندند و در زمان تفحص و شمارش یکبار دیگر ما را بردند و مورد شكنجه قار دادند. باز هم به ما حقارت کردند و ریش ما را تراشیدند. سپس ما را به 'سلول انفرادی' منتقل کردند. با پوتین پا را روی سر ما گذاشتند. بر ما ظلم می‌کنند. همچنین برای اینکه خود را مشروع جلوه دهند و علیه ما پرونده باز کنند، به نت‌نویسی می‌پردازند."

'زندانبانان وادارمان می‌کنند خود را دار زنیم'

کاسان در تماس تلفنی به خانواده می‌افزاید، زندانبانان او را به بخش هواخوری برده و به وی گفته‌اند 'روی سر تو طناب آویزان شده است، بفرما خود را بکش، خود را آویزان کن'، و در ادامه می‌گوید:"زندانبان کفش‌های من را آورد. سپس من خود را از طناب آویزان کردم. از خارج آمدند من را نجات دادند. ما امروز تصمیم گرفتیم که دست به خودکشی بزنیم. اینجا ۵-۶ نفر هستیم. جوشکون آگجا، اورهان حاجوغلو، فردی به نام علی، تولغا اوکچو و تعدادی دیگر هم هستند. در محکومیت ظلم خودکشی می‌کنند. ما را به پلیدی سوق می‌دهند. نان نیست، جا نیست. هیچ چیزی نداریم. ظلم و زور بی‌حد و مرزی بر ما می‌شود. من دیروز خود را دار زدم. به من می‌گفتند 'خودت را دار بزن ما ببینیم' . همچنین زمانی که ما را نزد پزشک می‌برند به ما می‌گویند 'اگر در مورد شكنجه حرفی بر زبان بیاورید، امکان تکرار شكنجه افزایش می‌یابد'، اجازه نمی‌داند ما در مورد شکنجه‌ چیزی بر زبان برانیم. ما نیز به دلیل ترس و هراس می‌گفتیم چیزی نداریم."

خلیل کاسان در پایان سخنان خود می‌گوید که امنیت جانی آنها در خطر است و درخواست کرده بود که وکلا برای ملاقات با وی به زندان مراجعه کنند.