عفو بین‌الملل: روزنامه‌نگاران بهدینان باید آزاد شوند

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به حکومت اقلیم کوردستان خواست تا هر چه زودتر روزنامه‌نگاران کورد را آزاد کند.

سازمان عفو بین‌المللی در مورد دستگیری و بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی بهدینان نامه‌ای به نمایندگی گزارش‌های بین‌المللی حکومت اقلیم کوردستان ارسال کرد. در نامه آمده است که روزنامه‌نگاران دستگیر شده باید بزودی آزاد شوند.

روز ١۶ فوریه دادگاه کیفری هولیر به درخواست مسرور بارزانی رئیس سازمان استخباراتی پ.د.ک (پاراستن) هر کدام از شیروان شیروانی، امید سعید، گوهدار زیباری، ایاض کرَم و هاریوان عیسی را به ۶ سال حبس محکوم کرد. این تصمیم دادگاه‌های وابسته به پ.د.ک با اعتراضات گسترده در اقلیم کوردستان و خارج از منطقه روبرو شده و واکنش‌ها در این رابطه همچنان ادامه دارند. همچنین ۵٠ فعال مدنی دیگر که از سوی پ.د.ک به گروگان گرفته شده‌اند همچنان در حبس بسر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل محاکمه روزنامه‌نگاران را «ناعادلانه» عنوان کرده و می‌افزاید:"اکنون ۵ روزنامه‌نگار به اعتصاب غذا دست زده‌اند و در انتظار حکم نهایی دادگاه تجدید نظر هستند. انتظار می‌رود که روزنامه‌نگاران تا ١۶ مارس (سالروز بمباران شیمیایی هلبجه) به اعتصاب غذا ادامه دهند. افراد بازداشت شده بدون قید و شرط باید آزاد شوند. افراد بازداشت شده به دلیل نگهداری در سلول‌های شلوغ و نامناسب از خواب محروم شده‌اند. در میان ١٠٠ زندانی دیگر بسر می‌برند و خطر ویروس کرونا آنها را تهدید می‌کند."

عفو بین‌الملل در نامه به دیندار زیباری می‌افزاید:"نیروهای آسایش هولیر روز ٧ اکتبر ٢٠٢٠ با لباس شخصی شیروان شیروانی را در دستگیر کردند. هر چهار روزنامه‌نگار دیگر هم روز ٢٢ اکتبر ٢٠٢٠ در شهر دهوک به بهانه شرکت در اعتراضات دستگیر شده‌اند.

شماری از آنان پس از دستگیری برای مدتی طولانی از ملاقات وکلای مدافع و اعضای خانواده محروم بوده‌اند. همچنین افراد بازداشت وادار شده‌اند که اعترافات اجباری را امضا کنند و جرایمی را بپذیرند که در روند پرونده‌سازی برای آنان نوشته‌ شده‌اند.

نیروهای آسایش [پ.د.ک] به منازل و محل کار روزنامه‌نگاران و فعالان هجوم برده و آنان را با توسل به زور دستگیر کرده‌اند. دست‌ها و چشم‌های گوهدار زیباری بسته شدند و بدون حکم حقوقی دستگیر شده است. همچنین تلفن‌ها، کامپیوتر و دوربین‌های آنان ضبط شده است.

دادگاه به این همه بسنده نکرده و دستور دستگیری برادر شوان سعید به نام ایهان سعید، رفع هرکی و سعید حسین را صادر کرده است."