گفتگوی الهامی الملیجی تحلیلگر مصری

ابتکار عربی برای آزادی اوجالان اقداماتی برنامه‌ای برای فشار بر آنکارا تدوین کرد.

طی دو سال گذشته دولت ترکیه از هرگونه ملاقات یا تماس با رهبر خلق کورد در امرالی جلوگیری کرده است. در همین رابطە الهامی الملیجی، یکی از اعضای ابتکار عرب برای آزادی اوجالان از ابهام در مورد وضعیت رهبر اوجالان ابراز نگرانی کرد و از یک برنامه ابتکاری برای افزایش فشار بر نهادهای مربوطه برای اطلاع‌رسانی درباره زندان امرالی خبر داد.

الهامی الملیجی، تحلیلگر سیاسی مصری و عضو ابتکار عرب برای آزادی اوجالان در مصاحبه با خبرگزاری هاوار از این وضعیت ابراز نگرانی کردە و از سازمان‌های مرتبط با حقوق بشر خواست بر مقامات ترکیه فشار بیاورند تا به پنهان‌کاری پایان دهند.

 او گفت ابتکار عربی برای آزادی اوجالان، برنامه‌ای برای کمک به فشار به آنکارا، افشای وضعیت سلامتی و زندگی رهبر اوجالان تدوین کرده است که اولین آن تهیه پیش‌نویس یک بیانیه است.

در این بیانیه خطاب به افکار عمومی جهانی، ده‌ها تن از روشنفکران، سیاستمداران، نمایندگان پارلمان، اصحاب رسانه‌ها و دانشگاهیان عرب، عمیق ترین نگرانی خود را در مورد وضعیت اوجالان که نزدیک به ربع قرن در زندان است ابراز می‌کنند.

 ابتکار عربی برای آزادی اوجالان همچنین تصـمیم گرفته شنبەی آینده یک همایش آنلاین با عنوان "انزوای ناعادلانه اوجالان، سکوت بین‌المللی و درخواست‌های انسانی" برگزار کند که در آن نویسندگان، اندیشمندان و سیاستمداران نخبه از طریق اپلیکیشن زوم شرکت خواهند کرد.

 این همایش علاوه بر انزوای غیر قانونی در امرالی، به بحث در مورد مقابله با جنایات ترکیه در برابر کردها خواهد پرداخت.

 الملیجی می‌گوید سکوت مشکوک بین‌المللی در چارچوب منافع متقابل رژیم ترکیه و بسیاری از کشورهاست که نشان دهنده ریاکاری و فرصت طلبی جامعه بین المللی است که با فرصت‌طلبی و سوء استفادەی رژیم اردوغان از ژئوپلیتیک کشور ترکیه همذات پنداری می‌کند.