گزارش سازمان حقوق بشر ایران از نقض گستردە حقوق بشر

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان و صدور احکام سنگین، از جمله احتمال صدور احکام اعدام برای آنان، هشدار داد.

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد تعداد جانباختان قیام جاری به دست‌کم ۲۷۷ تن، از جمله ۴۰ کودک و ۲۴ زن، افزایش یافته است. این آمار در حالی ارائه شده که هنوز خیزش "زن، زندگی، آزادی" ادامه دارد و حکومت همچنان سعی در سرکوب دارد.
محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این خصوص، می‌گوید: "حکومت به جای تسلیم در برابر خواسته‌های قانونی مردم به سرکوب بیشتر و برپاکردن دادگاه‌های نمایشی  روی آورده است. اتهامات و احکام این دادگاه‌ها هیچ اعتبارقانونی ندارند و هدفشان فقط اعمال خشونت بیشتر و ارعاب مردم است."
بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار جانباختگان در اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۷۷ نفر رسیده است.
 این گزارش  همچنین حاکیست کە ٤٠  تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌ااند و در این میان ٩ نفر از کشتەشدگان دختر هستند. سن دقیق همه این کودکان تاکنون مشخص نیست. طبق این آمار استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، سنە و گیلان به ترتیب بیشترین جانباختگان قیام را به خود اختصاص داده اند.
طبق آمار، فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از یکصد نفر قتلعام شدەاند کە بخش بزرگی از کشتەشدگان در جریان جمعه خونین زاهدان بودە است. مجموع جانباختگان در نواحی شرق کردستان نیز به بیش از شصت نفر می‌رسد.
این گزارش در ادامە می‌‌افزاید شواهد بسیاری نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی قصد دارند از صدور و حتی اجرای مجازات اعدام در آینده، به عنوان ابزاری برای سرکوب و ارعاب گسترده مخالفان استفاده کنند.
 سازمان حقوق بشر ایران همچنین به اعتراضات در دانشگاههای متعدد سراسر کشور پرداخته و نوشته است حمله نیروهای جمهوری اسلامی به دانشجویان که به طور مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را با شعارهایشان مطرح می‌کردند، به ضرب و جرح و بازداشت بسیاری از آنان ختم شد. نیروهای لباس شخصی با محاصره و سپس حمله به حریم دانشگاه‌ها، شمار بالایی از آنان را دستگیر کردند. این نیروها حتی به خوابگاه‌های دانشجویان نیز حمله کردند.