گزارشگران بدون مرز: جریان آزاد رسانه‌ای در بیش از ١٣٠ کشور مسدود شده است

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) در گزارش سالانه خود با یادآوری اینکه "روزنامه‌نگاری یگانه واکسن ضدویروس اطلاعات نادرست است"، می‌افزاید که فعالیت آزاد رسانه‌ای در بیش از ١٣٠ کشور جهان یا به تمامی و یا تقریبا مسدود شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه قرار دارد فهرست رده‌بندی سال ٢٠٢١ خود را منتشر کرد.

در گزارش آمده است که در ١٨٠ کشور جهان حرفه روزنامه‌نگاری با محدودیت، موانع و مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است و این سازمان برای بررسی وضعیت روزنامه‌نگاری اقدام به رده‌بندی کشورها بر اساس چهار رنگ سیاه، قرمز و نارنجی و سفید کرده است.

در میان ١٨٠ کشوری که سازمان گزارشگران بدون مرز به بررسی آنها پرداخته است تنها ١٢ کشور ( ٧ درصد) دارای وضعیت خوب هستند. این تعداد در سال گذشته ١٣ کشور بود. به گفته گزارشگران بدون مرز این بخش از سال ٢٠١٣ تا کنون هیچگاه به این اندازه محدود نبوده است.

گزارشگران بدون مرز تأکید نموده است که کوید ١٩ از سوی دولت‌هایی که با آزادی رسانه‌ها مخالفت می‌کنند همچون یک فرصت مورد استفاده قرار گرفته است.

بر این اساس ایران در قعر جدول یک پله سقوط کرد و در رتبه ١٧۴ جای گرفت. عربستان سعودی در رتبه ١٧٠، مصر در رتبه ١۶۶، سوریه در رتبه ١٧٣ جای گرفته‌اند.

بر اساس رده‌بندی RSF ترکیه در سال ٢٠١۶ در رتبه ١۵١، سال ٢٠١٧ در رتبه ١۵۵، سال ٢٠١٨ و ٢٠١٩ در رتبه ١۵٧ و در سال ٢٠٢٠ نیز در رتبه ١۵۴ جای گرفته است.

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که انتشار اطلاعات غلط از سوی حکومت‌ها صورت می‌گیرد و آزادی خبررسانی سپر اساسی برای اطلاعات نادرست است.

برپایه‌ی رده‌بندی گزارشگران بدون مرز کشور برزیل در رتبه ١١١، ونزوئلا در رتبه ١۴٨، چین در رتبه ١٧٧، ترکمنستان در رتبه ١٧٨، کره شمالی در رتبه ١٧٩ و اریتره هم در رتبه ١٨٠ قرار گرفته‌اند.

در صدر این رده‌بندی کشور نروژ قرار گرفته است که برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. سپس فنلاند و سوئد و پس ز آن دانمارک در رتبه چهارم جای گرفته است.

آلمان با دو رده سقوط در جایگاه ١٣ و فرانسه نیز در  رتبه ٣۴ جای گرفته است.