تصویر

هدف از حملات اشغالگرانه احیای رویاهای میثاق ملی است

خبرنگاران باشور کوردستان اعلام کردند که حملات دولت ترکیه برای احیای رویاهای میثاق ملی و به دست آوردن ثروت‌های منطقه است. خبرنگاران خاطرنشان نمودند برای آنکه مردم سرزمین و مناطق خود را تخلیه کنند، آنها را تهدید به کشتن می‌کنند.

خبرنگاران باشور کوردستان در گفتگو با خبرگزاری فرات( ANF) از حملات در مناطق حفاظتی مدیا و باشور کردستان صحبت کرده و گفتند: «ماندن حزب دمکرات کوردستان در حکومت با هدف افزایش اشغالگری کنونی است.»

هاوژین شوان با بیان اینکه دولت ترکیه با همکاری حزب دمکرات کوردستان نیروهای خود را به منطقه آمدیه، بهدینان آورده است، گفت: «امروز دولت ترکیه با ۱۰ هزار سرباز ۳۰ کیلومتر از باشور کوردستان را اشغال کرده است. دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان مردم منطقه را تهدید به کشتار می‌کنند تا سرزمین خود را تخلیه کنند. علاوه بر این، بیش از ۲۰۰ روستای مرزی تخلیه شده است. حدود ۷۰۰ شهروند باشور کوردستان در نتیجه حملات دولت ترکیه جان خود را از دست داده‌اند و اکنون ترس شدیدی در باشور کوردستان وجود دارد. حزب دمکرات کوردستان و دولت ترکیه می‌گویند که این حملات علیه پ‌ک‌ک انجام می‌شود، اما این واقعیت که پ‌ک‌ک ۴۰ سال است برای حقوق مردم کورد می‌جنگد نادیده گرفته می‌شود. آنچه مایه خوشحالی است این است که مردم باشور کوردستان دیگر به تبلیغات حزب دمکرات کوردستان اعتقاد ندارند.»

هاوژین شوان با یادآوری اینکه اگر تاکنون از خاک کوردستان حفاظت شده است به یُمن شهدای پ‌ک‌ک است، گفت: «موضع گیری در برابر حملات دولت ترکیه بر عهده مردم است. همه مردم باشور کوردستان در برابر این اشغالگری سکوت کرده‌اند. دولت عراق که توافق کرده است دولت ترکیه از مرزهای عراق عبور نکند، در برابر این اشغالگری سکوت کرده است. لازم است نهادهای حقوق بشر، سازمان‌های محیط زیست و مردم کورد در برابر این حملات متحد شوند. ما خلق کورد باید از این اشغالگری جلوگیری کنیم.»

هدف دستیابی به ثروت منطقه است

هاوره کاروان نیز به همین موضوع پرداخت و گفت: «این حملات به باشور برای احیای رویاهای میثاق ملی و کسب ثروت منطقه انجام می‌شود. همانطور که مشخص است، دولت ترکیه در یک بحران عمیق اقتصادی قرار دارد، آنها می‌خواهند از نفت و درختان اقلیم کوردستان برای عبور از این بحران استفاده کنند. در حال حاضر حزب دمکرات کوردستان با اعتراضات داخلی بزرگی مواجه است. درگیری‌ها بین مسرور و نچیروان بارزانی در حال افزایش است. حفظ حزب دمکرات کوردستان در قدرت، با هدف افزایش اشغالگری کنونی است.»

کاروان سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «هدف اصلی این جنگ حمله به گریلاها است. چرا که گریلاهای آزادی‌بخش در هر چهار بخش کوردستان بدون تمایز مبارزه می‌کنند. پیشتر نیز دیده شد که چگونه در زمان حمله تبهکاران داعش، آنها به باشور آمدند و باشور را نجات دادند. در مورد سکوت نیروها و سازمان‌های باشور کوردستان، مشخص است که حزب دمکرات کوردستان همکاری خود را با دولت ترکیه اعلام کرده است. برخی دیگر مانند ی‌ن‌ک در گزارشی به پارلمان عراق نارضایتی خود را از اشغالگری ابراز کردند، اما برای اشغالگری کنونی کافی نیست. ی‌ن‌ک باید به عنوان یک حزب قدرتمند در باشور کوردستان موقعیت رادیکال‌تری داشته باشد. سکوت سایر نیروها همکاری با دولت ترکیه است.»

این فقط یک سناریو است

هاوره کاروان در پایان سخنان خود به موضوعات دیگری که منجر به ایجاد سناریوهای حزب دمکرات کوردستان و همکاری دولت بغداد می‌شود، اشاره کرد و گفت: «دولت بغداد با تهیه این سناریو همکاری نمی‌کند. دولت عراق کمیته‌ای را برای بررسی حکومت داخلی آماده کرده است. چگونه یک نیروی حفاظتی استان سلیمانیه در آتش سوزی‌های باشور کوردستان متهم می‌شود و در عین حال حزب پ‌ک‌ک را در آن جنایت متهم می‌کنند؟ همانطور که ک‌ج‌ک نیز گفت؛ «ما برای باشور کوردستان قربانی داده‌ایم و بها پرداخته‌ایم» ، همه مردم باشور و عراق می‌دانند که این فقط یک سناریو است. حزب دمکرات کوردستان با تمام توان و اندیشه خود در خدمت اشغالگری ترکیه و همچنین جذب بخشی از نیروهای سیاسی عراق به سمت خود و خدمت به دولت ترکیه است. این نیروها باید تمام تصمیمات میت و اردوغان را اجرا کنند.»