حملە پلیس به بنای یادبود روبوسکی در استانبول

سازمان حزب دمکراتیک خلقهادر اسنلر در تلاش برای برگزاری مراسم یادبود شهدای روبوسکی با حملە نیروهای پلیس مواجە شد.

سازمان حزب دمکراتیک خلقهادر  اسنلر در تلاش برای برگزاری مراسم یادبود شهدای روبوسکی با حملە نیروهای پلیس مواجە شد. در جریان حملە پلیس بسیاری با ضرب و شتم دستگیر شدند، فعالین رسانه ها با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و از میدان بیرون رانده شدند.

در یازدهمین سالگرد کشتار روبوسکی، سیاستمداران حزب دمکراتیک خلقها در تلاش بودند تا یاد و خاطره 34 جوان کورد را که بیشتر آنها کودک بودند و توسط دولت ترکیه با هواپیماهای جنگی کشته شدند، گرامی دارند. اما پلیس به سیاستمداران و افراد برگزار کنندە مراسم حملە کرد. قبل از مراسم بزرگداشت، پلیس سازمان حزب دمکراتیک خلقها  در اسنلر را محاصره کرد و حکم فرماندار را بهانه ای برای ممنوعیت برگزاری مراسم یادبود قرار داد. با وجود همه موانع، جمعیت می خواستند مراسم یادبود را همراه علی کنعان اوغلو نماینده حزب دمکراتیک خلقها برگزار کنند، اما پلیس بە برگزارکنندگان مراسم حمله کرد. بسیاری از افراد همراه با شکنجه دستگیر شدند و فعالین رسانه ها با باتوم مورد ضرب و شتم واقع شدند و از میدان بیرون رانده شدند.

ممنوعیت برای حزب دمکراتیک خلقها

علی کنعان اوغلو نماینده حزب دمکراتیک خلقها به بازداشت خودسرانه واکنش نشان داد و اعلام کرد که اجازه قرائت بیانیه در سالگرد کشتار روبوسکی داده نمی شود.  كنعان اوغلو با بيان اينكه در حالی که هر حزب و نهادی به اينجا می آيد تا طبق كار خود بيانيه بدهد اما برای حزب دمکراتیک خلقها این کار ممنوع است، گفت: دوستان ما دستگير شدند و اجازه قرائت بيانيه به آنها داده نشد. کشتار روبوسکی قتل عامی است که در آن این دولت جوانان کورد را جلوی چشم همه جهان کشت. آنکس که این کار را کرده، آنکس که بمباران کرد و آنکس که دستور داده مشخص است. اما تا به امروز هیچ تحقیقی انجام نشده، هیچ نتیجه ای به دست نیامده و هیچ کسی مجازات نشده است.

ما دادخواه روبوسکی خواهیم ماند                          

کنعان اوغلو یادآور شد که در تاریخ 100 ساله جمهوری ترکیه، در زمان همه حکومتها چه اتفاقاتی افتاده است، اکنون نیز همان اتفاقات روی می دهند و گفت: «وقتی کوردها کشته می شوند، صدای عدالت و وجدان به گوش نمی رسد. کنعان اوغلو اعلام کرد که هر اتفاقی هم بیفتد کشتار روبوسکی را فراموش نخواهند کرد و گفت: ما نمی گذاریم این قتل عام فراموش شود. ممکن است ما را دستگیر کنند، اجازه ندهند بیانیه را بخوانیم، اما با همه اینها، تحت همه فشارها و ظلم ها نمی گذاریم کشتار روبوسکی فراموش شود.  ما تا روزی دادخواهی 34 جان عزیزمان، استوار و مصمم خواهیم ایستاد.