هیئت ج‌ه‌پ در بازدید از مناطق آتش‌سوزی: DEDAŞ و مداخله دیرهنگام باعث فاجعه شد

هیئت ج‌ه‌پ که از مناطق آتش‌سوزی بین آمد و مردین بازدید کرد، دلیل مرگ افراد را به دلیل بی‌مسئولیتی «DEDAŞ» (شرکت توزیع برق دجله) و تاخیر در امدادرسانی اعلام کرد.

هیئت ج‌ه‌پ در منطقه‌ی آتش‌سوزی

مراسم عزاداری جان باختگان آتش‌سوزی در منطقه شمرخ مردین و منطقه چنار آمد ادامه دارد. امروز هیئتی شامل علی ماهیر باشاریر معاون رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (ج‌ه‌پ)، نمایندگان پارلمان ولی آغبابا و سزگین تانریکولو و رئیس حزب ج‌ه‌پ آمد، اسماعیل آکیل، با خانواده‌های قربانیان این آتش‌سوزی دیدار کردند.

هیئت ج‌ه‌پ ابتدا به روستای هلبر در چنار و سپس به روستای توبنی رفتند. هیئت پس از بررسی مناطق آتش‌سوزی به محل تشییع کشته‌شدگان رفت. هیئت ج‌ه‌پ با شهروندان ابراز همدردی کرده و در این رابطه بیانیه‌ای صادر کرد.

علی ماهیر باشاریر به نمایندگی از هیئت ج‌ه‌پ در ابتدا صحبت کرد و گفت که فاجعه بزرگی در منطقه آتش‌سوزی رخ داده است. باشاریر با بیان اینکه هم به صحبت‌های فرماندار و هم شاهدان حادثه به دقت گوش داده‌اند، گفت که از همه شنیده‌اند که DEDAŞ مسئول است. بشاریر گفت که دادستان‌های جمهوری باید به طور عینی و فوری رسیدگی کنند.

باشاریر یکی دیگر از نواقص مهم آتش‌سوزی را مداخله دیرهنگام دانست و ادامه داد: «به دلیل اینکه مداخله دیر انجام شد، افراد زیادی جان خود را از دست دادند و خسارات وارده بسیار زیاد شده است. این موضوع نیز باید بررسی شود.»

باشاریر از دولت خواست با قربانیان همکاری کند و گفت: «اینجا آب، برق و اینترنت نیست. مردم ما به سختی به زندگی خود ادامه می‌دهند. مردم ما جان خود را از دست دادند، زیرا نگران حیوانات خود بودند و می‌خواستند محصولات خود را نجات دهند. ما همچنین از شهرداری‌های خود حمایت خواهیم کرد. ما تا فاش شدن تمام ابعاد ماجرا اینجا خواهیم بود.»

سپس نماینده پارلمان از ج‌ه‌پ، ولی آغبابا، صحبت کرد و گفت: «آتش‌سوزی در اینجا ناشی از اتصالی در خطوط انتقال برق بود. در اینجا ما نتیجه خصوصی‌سازی را می‌بینیم. هیچ سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. برق از سیم‌های قدیمی تامین می‌شود. این موضوع باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و اجازه ندهیم دوباره همان اتفاق تکرار شود. روستاییان به عنوان مقصر نشان داده می‌شوند، اما مقصر کسانی هستند که تیرها و سیم‌های برق را چک نکردند.»

سزگین تانریکولو نماینده ج‌ه‌پ هم بعداً سخنرانی کرد و گفت: «برای من، این موضوع نگران کننده است که مردم هنوز به دلایلی جان خود را از دست می‌دهند که قابل پیشگیری است. در سال ۲۰۲۴ ما هنوز از شرکت‌ها خدمات دریافت کردیم. آنها با هدف کسب سود، به کیفیت خدمات خود اهمیت نمی‌دهند. آنها با کلماتی نفرت انگیز می‌گویند کشاورزان مقصر هستند و نمی‌توانند در رنج شهروندان ما شریک باشند؛ این من را عصبانی می‌کند. ۱۵ نفر از شهروندان ما جان خود را از دست دادند. ما از کسانی که باعث این امر شده‌اند خواستار پاسخگویی خواهیم بود.»

تانریکولو با بیان اینکه «من کسی هستم که از روز اول DEDAŞ را مظنون همیشگی، نه تنها به دلیل این حادثه، بلکه به دلیل سایر اقدامات آن» اعلام کرده‌ام گفت: « DEDAŞ نیز جنایت معمول خود را انکار می‌کند و شهروندان را هدف قرار می‌دهد. گزارش‌ها واقعیت را نشان خواهند داد. یقین دارم که دادستانی تحقیقات روشن و دقیقی را انجام می‌دهد. ما باید از این روند حمایت کنیم. در مورد خطوط انتقال برق می‌دانیم که DEDAŞ سرمایه‌گذاری خوبی انجام نداده است. دولت باید کار تعمیر را خودش انجام دهد بدون اینکه این کار را به شرکت خصوصی واگذار کند. ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تکرار این حادثه انجام خواهیم داد.»

احمد باران یازگان نماینده ج‌ه‌پ از ادرنه هم گفت: «شهروندان ما در اینجا گناهی ندارند. شهروندان ما هیچ مشکلی ندارند جز اینکه در اینجا متولد شده و زندگی می‌کنند. اگر این را جرم بدانیم، ما مقصریم. ما در کنار شهروندان خود هستیم. دولت و دادستانی باید فوراً اقدام کنند.»

بازدیدهای هیئت ج‌ه‌پ ادامه دارد.