حزب دمکراتیک خلق‌‌ها: باید از میراث روزنامه کوردستان صیانت به عمل آورد

 ه.د.پ روز روزنامه‌نگاری کوردی را تبریک گفته و اعلام نمود:"درخواست می‌کنیم بر مبنای صیانت از حقوق و آزادی خلق کورد  همچون میراث روزنامه کوردستان، از رسانه‌هایی که به بازتاب حقیقت می‌پردازند صیانت به عمل آورید."

طیب تمل، معاون ریاست مشترک کمیسیون رسانه و مطبوعات حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در بیانیه‌ای روز روزنامه‌نگاری کوردی را تبریک گفت.

در این بیانیه آمده‌ است:

"روزنامه کوردستان که به‌عنوان اولین روزنامه کوردی به حساب می‌آید، در ۲۲ آپریل ۱۸۹۸ در قاهره پایتخت مصر توسط مقداد مدحت بدرخان منتشر شد. به‌همین دلیل روز ۲۲ آپریل به‌عنوان روز روزنامه‌نگاری کوردی انتخاب شده‌است.

۱۲۴ سال پیش روزنامه‌ی کوردستان هر ۲ هفته یک‌بار منتشر شد و در مجموع ۳۱ شماره آن انتشار یافت. روزنامه کوردستان به دلیل فشارهای رژیم عثمانی در خارج منتشر می‌شد. با انتشار روزنامه کوردستان، بنیانی برای روزنامه‌نگاری کوردی شکل گرفت. روزنامه کوردستان جستجو به‌دنبال حقیقت را اساس خود قرار داد و اینگونه به سرآغازی برای رسانه‌های کوردی تبدیل شد.

روشنفکری کورد بر اساس روزنامه کوردستان پیشرفت کرد. زندگی سیاسی، آکادمیک، فرهنگ و روشنفکری کورد، خود را سازماندهی کرد. کاروانی که ۱۲۴ سال  پیش آغاز شد، همیشه هدف حملات اشغالگران و حاکمانی که با سیاست انکار و ذوب و از بین بردن می‌خواهند موجودیت خود را ادامه دهند، تبدیل شد. هم هدف حملات سنگین قرار گرفت و هم نیز به آن حمله نمودند. رسانه‌های کورد و میراث رسانه‌ای آزاد با قربانی بسیاری تحت فشارهای بیش‌ازحد موجودیت خود را حفظ کرد و تا به امروز ادامه دارد. امروز نیز برای روشن کردن جامعه و صدا و تصویر جامعه نقشی حیات برعهده دارد.

رسانه‌های کوردی به‌ویژه در دهه ۹۰ با کشتار، شکنجه و دستگیری و قربانیان بسیاری همراه بود. امروز نیز با همان حملات و فشارها و ممانعت‌ها مواجه است. اما میراث رسانه آزاد همراه با خشونت، فشار و موانع بدون آنکه ۱ گام به عقب بردارد، راه مقداد مدحت بدرخان، موسی عنتر و غربتلی را ادامه داده و میراث آن‌ها و مبارزات خود را ادامه دادند.

رسانه‌های کورد امروز نیز تحت حملات و تهدیدهای بزرگ قرار دارند، به‌ویژه می‌خواهند آن را به بخشی از نابودگری که علیه دستاوردهای خلق کورد انجام می‌دهند، تبدیل کنند. می‌خواهند آن را به ابزاری برای خدمت به منافع حاکمان تبدیل نمایند. به‌همین دلیل رسانه‌های کورد با حملات و تهدیدهای بسیاری مواجه هستند. دفاع از حق خلق کورد براساس آزادی خلق کورد و فرمان میراث گذشته و آن‌چیزی است که روزنامه کوردستان بر اساس آن آغاز به کار کرده‌است.

بر این اساس ما از همه طیف‌ها درخواست می‌نماییم تا از روزنامه‌نگاری کوردی صیانت کنند. از همه درخواست می‌کنیم علیه حملاتی که علیه خلق کورد انجام می‌شود، بر اساس دفاع از حقوق و آزادی خلق کورد به عنوان میراث روزنامه کوردستان از حقیقت و راستی، دفاع نمایند. ما یک‌بار دیگر یاد مبارزان رسانه‌ای و شهدای رسانه‌ی آزاد را گرامی می‌داریم. ما مبارزان رسانه آزاد که حقیقت را برای خود اساس قرار داده‌اند، روز روزنامه‌نگاری کوردی را تبریک می‌گوییم."