جمعیت حقوق بشر گزارش زلزله را فاش کرد: بیشترین بودجه بە جنگ اختصاص دادە شدە است

رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر اعلام کرد که دولت ترکیه بیشترین بودجه را بە جنگ اختصاص دادە است.

جمعیت حقوق بشر گزارشی از تخلفات در مناطق زلزله‌زدە آمادە کرده است. این گزارش در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز عمومی جمعیت حقوق بشر منتشر شد. ارن کسکین و اوزترک ترک‌دوغان، روسای مشترک و مدیران جمعیت حقوق بشر در این نشست حضور داشتند.

اوزترک ترک‌دوغان، رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر اعلام کرد حادثە طبیعی بە نسل‌کشی تغییر کردە است و اعلام کرد: اگر یک سیستم اتوریتە با فرمان یک شخص بر کشور ۹۵ میلیون نفری حکومت کند، نتیجه فاجعه بە این شکل خواهد بود. در مناطق زلزلەزدە وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. وضعیت فوق‌العاده را بە شکلی بد بە کار گرفتند و اصلا اعلام چنین وضعیتی لازم نبود. دولت در دو سه روز اول هیچ تلاشی نکرد. مردم با مرگ مواجه شدند. ما برای اینکە حق حیات را حفظ کنیم همه جا را زیر نظر داریم. از پخش کمک‌ها جلوگیری شد. حکومت از پخش این کمک‌های انجمن‌های مدنی جلوگیری بە عمل آورد.

ارن کسکین رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر گفت، حکومت بیشترین بودجە را صرف جنگ کردە است و ادامه داد: حکومت برای کشتن انسانها پول خرج می‌کند، نه برای محافظت از آنها. ما نمی‌توانیم زلزله را به تنهایی به عنوان یک فاجعه طبیعی تعریف کنیم. در عین حال، این یک نسل‌کشی است. زیرا بسیاری از مردم شانس این را داشتند کە نمیرند، اما لحظە بە لحظە بسوی مرگ رفتند. حکومت دوربین‌های حرارتی را به مناطق زلزله‌زده نبرد؛ فقط برای کشتن انسان از آن استفاده می‌کند. اگر دوربین‌های حرارتی به منطقه ارسال می‌شد بسیاری از مردم نجات پیدا می‌کردند.

مدیران جمعیت حقوق بشر به طور خلاصه در مورد نقض حقوق در مناطق زلزله‌زده صحبت کردند. اما گزارش خود را به طور گستردە در وب سایت خود منتشر می‌کند.