جمعی از ایرانیان آزادیخواه: 'جنایات حکومت ترکیه در شمال و شرق سوریه و شنگال را محکوم می‌کنیم'

جمعی از شخصیت‌های آزادیخواه ایرانی با امضای فراخوانی جنایات رژیم اشغالگر ترک در شمال و شرق سوریه و شنگال را بشدت محکوم کرده و خواستار پشتیبانی بین‌المللی فعال از مقاومت مردم این مناطق در مقابل رژیم تبهکار ترکیه شده‌اند.

شماری از ایرانیان آزادیخواه در فراخوانی ضمن اعلام همبستگی با مقاومت مردمی در شمال و شرق سوریه و شنگال خواستار متوقف کردن رژیم جانی ترکیه شده‌اند.

متن فراخوان ایرانیان آزادیخواه که نسخه‌ای از آن به خبرگزاری فرات ارسال شده است به این شرح است:

"فراخوان پشتیبانی از مقاومت در مناطق خودمدیریت شمال و شرق سوریه و شنگال

از سوی جمعی از ایرانیان آزادیخواه

از سال ۲۰۱۱ همراه با هجوم شبکه تروریستی داعش در سوریه و عراق و سپس به خطر افکندن امنیت زندگانی شهروندان سراسر جهان، حکومت ترکیه با این جنایتکاران همراه شد. در موازات این تهدید جهانی و تبه‌کارانه، از همان سال ۲۰۱۱ تاکنون جنایات و حملات حکومت اشغالگر ترکیه و شبه نظامیان بسیج شده‌ی آن، یک روز هم متوقف نشده است. مدت ۱۱ سال است که همراه با به خاک و خون کشانیدن و اسارت هزاران زن و کودک در شنگال و در شمال و شرق سوریه (روژآوا) به دست تبهکاران داعش و النصره، حکومت ترکیه و بسیجیان اجیر شده، همچنان علیه این مردم آزادیخواه به جنایت ادامه می‌دهند. سکوت و بی‌تفاوتی دولت‌ها و سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی، ترکیه یعنی یکی از بزرگترین هم‌پیمانان ناتو را به انجام این جنایات علیه بشریت، تقویت و تشویق کرده است. در شمال و شرق سوریه، شنگال، شهرهای عفرین و سریکانی و گری‌سپی و ده‌ها روستا و کشتزار و هستی مردم در اشغال ارتش ترکیه و تبهکاران و راهزنان اجیر شده قرار گرفته و به غارت و اسارت رفته‌اند. درختان زیتون از ریشه برکنده و به غارت برده و گندمزاران سوزانیده می‌شوند. روزی نیست که ده‌ها زن و دختر و جوانان این مناطق ربوده نشوند و جویباری از خون در گوشه‌ای از این سرزمین جاری نشود.

آمارهای سال ۲۰۲۱ نشاندهنده گسترش تهاجم و جنایات حکومت ترکیه در مناطق اشغال شده و شمال و شرق سوریه می‌باشند. حملات هوایی و زمینی، شیمیایی و اشغالگری و گسترش شبکه جاسوسی در میان ساکنین شهر و روستا به وسیله حکومت ترکیه و مزدوران بسیج شده از بقایای داعش و النصره، به امری یومیه تبدیل شده است. کشتار و نابودی و ویرانگری و کوچ اجباری هزاران نفره در این منطقه، جنایات هولناکی است که در این منطقه جاری است و جهان و جهانیان، گویی بی‌خبر مانده‌اند!

فروریختن بمب‌های شیمیایی ممنوعه با پهبادهای بدون سرنشین، بر سر تهیدستان شهر و روستای این منطقه به دستور حاکمان ترکیه به امری عادی تبدیل شده است. اسناد و مدارک ثابت شده‌ی این جنایات که دولت اشغالگر ترکیه و تبهکارانش مرتکب شده و می‌شوند، نقض آشکار قوانین و موازین بینالمللی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌آیند. نیروهای آزادیخواه و به پاخاسته در شمال شرق سوریه و شنگال، با جانبازی بیش از پانزده هزار زن و مرد از نیروهای مقاومت و آزادیخواه بین‌المللی نه تنها یکه و تنها نیروی ویرانگر و دهشتناک داعش را در منطقه در هم شکسته بلکه جامعه‌ی جهانی در اروپا و دیگر مناطق را از کشتارگری و تروریسم داعشیان مصون داشته است. از این روی جامعه‌ی جهانی وامدار این مقاومت شکوهمند و خون آزادگان در این منطقه خودمدیریت است.

جنایت جنگی علیه بشریت و آمار جنایت در سال ۲۰۲۱ جنایات دولت ترکیه علیه منطقه با انجام حملات هوایی و زمینی یا به وسیله هدف قرار دادن شهروندان غیرنظامی و بمباران مدارس، درمانگاه‌ها (نمونه شنگال در سال ۲۰۲۱) و دیگر مراکز خدماتی همراه بوده است. ربودن و سربه نیست کردن و فشار بر خانواده‌ها برای به خاموشی و به تن‌سپاری و به اسارت کشانیدن مناطق اشغالی و سپردن منطقه به دست راهزنان و تروریستها و تبهکاران داعشی و همراهان، سیاست محوری حکومتگران در ترکیه بوده است.

آمار جنایات حکومت اشغالگر ترکیه در مناطق شمال و شرق سوریه در کانتون‌های جزیره و فرات و کوبانی و عفرین، در شهرهای کوبانی، دیرک تا عفرین و مناطق شهبا که محل اسکان اضطراری ده‌ها هزار آوارگان جنگی از عفرین است، در سال ۲۰۲۱ گوشه‌ای از جنایات این تبهکاران را به نمایش می‌گذارد:

- دستکم ۴۷ حمله نظامی زمینی سنگین و تلاش برای اشغال،

- بمباران ۵۸ روستا و سه شهرک زرگان- نزدیک سریکانی اشغال شده- عین عیسی و تل رفعت، بسیاری از مناطق پیرامون قامشلو، کوبانی، تل تمر و چل آغا،

- حمله با سلاح سنگین با تانک و توپ، بیش از ۱۳۰۰ بار با شلیک ۷ هزار توپ و گلوله تانک.

- حمله با پهباد ، ۸۹ بار،

- تیراندازی به وسیله تک تیراندازها ۵۲ بار و جلوگیری از رفتن مردم به مزارع خود.

- بستن آب‌های فرات و دجله، تخریب راه‌ها و مراکز تولید برق و دیگر زیر ساخت‌ها، - قتل ۸۹ شهروند و زخمی کردن بیش از ۱۳۴ غیرنظامی، - ربودن بیش از ۷۰۰ شهروند غیرنظامی در عفرین، گری سپی و سریکانی ، در این سال، در برابر این حملات حکومت ترکیه و هسته‌های مخفی داعش و تروریستها و راهزنان زیر فرمان حکومت ترکیه، ۱۴۸ مبارز و فرمانده یگان‌های مقاومت زنان و مردان جانباختند.

دولت اشغالگر ترکیه با ناکامی در برابر اهداف اشغالگرانه، با حمله به مردمان زحمتکش شهر و روستاهای خودمدیریتی، سیاست ضدمردمی تغییر دموگرافی منطقه را در پیش گرفته است. تمامی راههای ورودی به منطقه و رساندن دارو و واکسن و کمک‌های اولیه حیاتی از جمله شنگال و گذرگاه زمینی سمالکا (فیشخاپور) در شمال و شرق سوریه در مزر اقلیم کردستان بسته شده و به وسیله‌ی ارتش ترکیه و نیابتی‌های آن در محاصره کامل و زیر بمباران‌های زمینی و هوایی و هجوم ارتش ترکیه و داعشیان و غارتگران شریک، قرار دارند.

ما امضاکنندگان این دادخواست، جنایت‌های وارده بر شنگال و شمال و شرق سوریه خودمدیریت را محکوم کرده، خواهان پایان‌یابی و رفع تمامی این فشارها و سرکوبگری‌ها بوده و فراخوان پشتیبانی بین‌المللی فعال از مقاومت شکوهمندانه مردم در این منطقه هستیم.

١۴ ژانویه ٢٠٢٢

سازمان‌ها، نهادها و افراد امضا کننده:

احمد بخرد طبع، سایت چشم انداز کارگری، مرضیه نظری، گوهر معمارزاده، ثریا فتاحی، صدیقه محمدی، شهرزاد ارشدی، احمد عزیزپور، اردشیر نصرالله‌بیگی، ناصر زمانی، حمید فروتن، داریوش نویدی، شورش مولانی، آذر مقدم، احمد زارعی، شیوا سبحانی، آرام فرج الهی، ویدا رستم‌علی‌پور، کوکب محمدی، فرج سرکوهی، عباس منصوران.