کاپلان: ۴۸ شهرداری توسط آ.ک.پ غصب شده‌اند

شهرداران مشترک مناطق دمکراتیک حزب دمکراتیک خلق‌ها در دفتر مرکزی این حزب گزارش خود را تحت عنوان واقعیت قیم‌ها و غصب اراده منتشر ساختند. سخنگوی مشترک مناطق دمکراتیک، سلیم کاپلان در این نشست اعلام نمود که ۴۸ شهرداری توسط آ.ک.پ غصب شده است.

شهرداران مشترک مناطق دمکراتیک حزب دمکراتیک خلق‌ها در دفتر مرکزی این حزب گزارشی را تحت عنوان واقعیت قیم ها و غصب اراده خلق منتشر ساختند. سلیم کاپلان سخنگوی مدیریت منطقه‌ای دمکراتیک این حزب گزارش را به زبان کوردی منتشر کرد. کاپلان در این جلسه با اشاره به سیاستهای اقتدارگرایانه آ.ک.پ اظهار داشت که در طول دوره ۱۸ ساله حاکمیت آ.ک.پ این حزب توانسته در وارونه جلوه دادن حقیقت و دروغ بیشترین موفقیت را داشته باشد و متاسفانه توانسته است تا کنون جامعه را نیز متقاعد کند.

کاپلان در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی اظهار داشت که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶ به بعد، در رابطه با سیاستهای قیم‌ها و گماشتگان اعتراضات بسیار گسترده‌ای  در میان افکار عمومی و در حوزه بین‌المللی ایجاد شده است. این نارضایتی اجتماعی باعث ایجاد بحرانی در میان ا.ک.پ شده است و در این باره افزود: به این دلیل با هیجانی بسیار پر شور کمیسیونی را دررابطه با این دروغها تشکیل داده‌اند. در واقع تاریخ آنان تاریخی مملو از دروغ است. در کجا وظایف و حقوق گماشتگان شهرداری‌ها آمده است؟ ... از طرف دیگر مشاهده می‌شود که آ.ک.پ وضعیت اضطراری اعلام کرده است و با این کار به نقض صریح قوانین پرداخته‌اند.

۴۸ شهردار توسط آ.ک.پ غصب شده اند

سلیم کاپلان در بخش دیگری از نشست خبری حزبی اظهار داشت که هیات عالی دادگاه قانون اساسی تحقیق در رابطه با KHK (فرمان قانونی [رئیس جمهور]) را نپذیرفته است و بیعدالتی نیز از همین نقطه آغاز شده است و در این باره افزود: مسائل مهم به کرات برای شهروندان روشن شده است. KHK باید به شرایط وضعیت اضطراری گره خورده باشد. اکنون ۴۸ شهرداری توسط آ.ک.پ و گماشتگان این حزب غصب شده‌اند. اعلام کرده‌اند که شهرداران حزب دمکراتیک خلقها با سازمان در ارتباط بوده‌اند. اکنون دیگر مشاهده می‌شود که دادگستری به عنوان ابزاری در دست ا.ک.پ/م.ه.پ قرار گرفته است و از آن به عنوان ابزاری برای بریدن سر مخالفان استفاده می‌شود. مگر شهرداران حزب دمکراتیک خلق‌ها چه اقدام خلاف قانونی را انجام داده‌اند؟ ۶۵۰ سال زندان برای این شهرداران به چه اتهامی بوده است؟

شرکت در مراسم خاکسپاری فرزند به عنوان سند جرم

کاپلان موضع دادگاه را مورد انتقاد قرار داده و گفت: ۱ شهردار پرسوس، خانم خدیجه چویک در مراسم نوروز شرکت کرده است، در پشت وی شخصی پارچه‌ای با رنگ‌های قرمز، سبز و زرد را بر گردن آویخته است. بزرگترین جرم خانم خدیجه چویک این بوده است. شهردار جولمرگ در مراسم خاکسپاری فرزندش شرکت کرده است و از آن به عنوان سند جرم استفاده کرده‌اند. دادستانی به همین دلیل پروندههای را علیه وی گشوده است. افرادی که در مجلس پرسه شرکت کرده‌اند به عنوان افراد عضو سازمان مطرح شده‌اند... آیا در سراسر جهان پدری را می‌شناسید که افرادی را که برای عرض تسلیت به وی مراجعه کنند قبول نکند؟ تا این اندازه از ارزش‌های انسانی به دور افتاده‌اند.

دادستانی در رابطه با شهردار حزبمان در الباقی می‌گوید: به خانواده مستمندی کمک کرده‌اید و بر همین اساس برای سازمان تبلیغات کرده‌اید. مسئله عجیبتر اینست که دادستانی گفته است که زمانیکه به عنوان نامزد حزب دمکراتیک خلق‌ها معرفی شده‌اید در مراسم این حزب شرکت کرده‌اید!

بدهی ۷۸۰ میلیاردی شهرداری‌های غصب شده 

کاپلان در بخش دیگری از نشست خبری در رابطه با فساد گماشتگان و قیمها گفت: یعنی عملا گفته‌اند معرفی خود برای نامزدی پشت شهرداری جرم بوده است. بی‌عدالتی قیمهای آ.ک.پ علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها بدین شیوه است. قیمها در طول ۵-۴ سال مشکلات بسیاری را ایجاد کرده‌اند. بدهی آنها در کمیسیون وزارت کشور نزدیک به ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیر بوده است. ما نیز به انها پاسخ می‌دهیم، وزیر کشور می‌تواند بازرس ویژه‌ای را به این منطقه بفرستد و ما نیز می‌توانیم در مقابل جامعه، این مقدار بدهی را تعیین کنیم. بدهی آنها ۷۸۰ میلیون است، بعد از ۳۱ مارس، ۵ ملیارد و ۶۰۰ میلیون لیر بود.

گماشتگان دشمن خلق هستند

کاپلان در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که قیم‌ها و گماشتگان ضرر و زیانهای بسیاری را به شهرداری‌ها وارد کرده‌اند. قیمها دشمنان خلق کورد هستند. با زبان کوردی، فرهنگ خلق کورد دشمنی می‌ورزند. در این باره می‌توانیم به چند نمونه اشاره کنیم. گماشته دولت بر شهرداری باتمان در نخستین گام، وبسایت کوردی را مسدود کرده است،  قیم سرت در نخستین اقدام خود کتابخانه جلادت بدرخان را تعطیل کرده است. گماشته ارجیش کتابخانه سیاری را که توسط اتوبوسی محله به محله و روستا به روستا کتاب‌ها را به شهروندان ارجیش امانت می‌داد، چون تصویر احمد خانی، فقی طیران را نصب کرده بود، متوقف کرده و این فعالیت را تعطیل کردند. تنها به این اقدامات بسنده نکردند و متاسفانه در بازید مجسمه احمد خانی، در آمد تندیس یادبود روبوسکی و در نصیبین تندیس یادبود نوروز و صلح، در قوسر اویگور کایماز را شکستند.

ما می‌خواهیم به افکار عمومی یادآوری کنیم که پیش از انتخابات اردوغان می‌گفت که: در صورتیکه بار دیگر این شهرداری‌ها  به دست خلق کورد و خلق منطقه و حزب دمکراتیک خلق‌ها بیفتند، ما آنها را توسط قیمها و گماشتگان بار دیگر از دست آنها در می‌آوریم. رویدادهای اکنون محصول سیاستهای آنروز آ.ک.پ هستند. ۴ ماه رفقای ما متتظر صدور صلاحدید و حکم شهرداری‌هایشان بودند. در شهرداری‌ها طراحی و برنامه‌ریزی‌های کلان ۶ ماهه آماده می‌شوند. بعد از ۶ ماه توسط گماشتگان مشاده کردیم که اراده خلق غصب شد. مسئله دیگری که شایسته یادآوری است، قبل از انتخابات، فرماندار آمد، مردین و وان طی درخواستی از وزارت کشور خواستند که گماشتگان خود را بر شهرداری‌های یاد شده نصب کند. کاپلان در خاتمه گزارش خود اظهار داشت متاسفانه در این سرزمین، دستاوردهای دمکراتیک را نمی‌توان حراست و حفظ کرد. ما متاسفیم که ما این به چنین نتیجه‌ای دست یافته‌ایم.