خیزش خلق و تداوم بازداشتها

در حالیکە امروز هم روژهلات کوردستان و ایران همچنان صحنە خیزش خلق بود، گزارشها حاکی از تداوم بازداشت شهروندان می باشد.

طبق گزارشهای کسب شدە طی روزهای گذشتە دست‌کم ۶ شهروند اهل آبدانان به نام‌های محمد حسینی، علی حسینی، محمود امینی‌پور، سامان رضایی، پژمان جباری و شاهین یاسمی در جریان برگزاری اعتراضات مردمی این شهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.  طبق گزارشهای رسیدە  در جریان دو روز گذشته در دهلران نیز حداقل ۲۰ معترض بازداشت شده‌اند. از طرف دیگر در روزهای گذشتە قرار بازداشت باران ساعدی، فعلا مدنی سنە نیز بە مدت ١٠ روز تمدید شدە است.

طبق اخبار منتشر شدە امروز ۱۲ آبان، حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده، کودک ۱۶ ساله‌ایی که در جریان خیزش خلق در پیرانشهر با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدە بود، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. طبق گزارش نزدیکان حسن درافتادە، او باید در روزهای آینده مجددا به اداره اطلاعات پیرانشهر مراجعه کند.

از طرف دیگر سامان یاسین خواننده اهل کرماشان به محاربه و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" متهم شده است. صدور چنین حکمی میتواند این هنرمند را در معرض خطر اعدام قرار دارد.
شبکه حقوق بشر کوردستان در صحفه‌ی تویتری خود اعلام کرده است که سامان یاسین خواننده اهل کرماشان که دهم مهر در جریان قیام مردمی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، در تاریخ ۷ آبان در دادگاه به "محاربه و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" متهم شده است.
شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان همچنین اشاره کرده که این خواننده‌ی کورد در دوران بازداشت تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفته است. سامان یاسین از خواننده‌های رپ کوردی میباشد و در اثرات هنری خود با سبک خاصی به نظام استبداد و دیکتاتور ایران اعتراض میکند. سامان هواداران زیادی دارد که هم اکنون با توجه به اتهامی که قوه قضاییه ایران با پرونده‌ سازی علیه او مطرح کرده نسبت به خطر اعدامش ابراز نگرانی کرده‌اند.