کمیسیون شفافیت مالی نمی‌تواند در رابطه با ثروت خانواده بارزانی تحقیق کند

کمیسیون شفافیت مالی باشور کوردستان اعلام نمود که این اجازه را ندارند که میزان ثروت خانواده بارزانی در خارج از میهن را مورد بررسی قرار دهند.

در ۷ دسامبر ۲۰۲۱ زاک کوپلین روزنامه‌نگاری که در یکی از اندیشکده‌های آمریکایی فعالیت می‌کند تحقیقات خود را در مورد سرمایه خانواده بارزانی در آمریکا را در روزنامه Amarecin Prospect  و وبسایت  www.prospect.orgمنتشر نمود. بر اساس مدارک و اسناد منتشر شده از سوی کوپلین، در ایالت میامی آمریکا یک ملک ۱۲ هزار متری با قیمت ۱۸.۳ میلیون دلار متعلق به نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، مسرور بازرانی است. کوپلین در ادامه می‌گوید: در یک منطقه دیگر بارزانی‌ها یک داروخانه لوکس و ویژه دارند. بر اساس گفته‌های کوپلین قیمت ۴ ملک خانواده بارزانی در میامی، ویرجینیا و کالیفرنیا بیش از ۷۵ میلیون دلار قیمت دارد.

مدیر هیات شفافیت مالی باشور کوردستان دکتر احمد انور در این رابطه به آژانس خبری روژنیوز می‌گوید: مجموعه تحت مدیریت وی نمی‌تواند بر اموال و دارایی‌های مسئولان در خارج از کشور نظارت داشته باشد. کمیسیون شفافیت مالی باشور کووردستان هیچ ارتباطی با خارج نداشته و تنها می‌تواند در عراق و باشور کوردستان نظارت‌های خود را پیگیری کند. اما نهادهای شفافیت مالی در عراق با نهادهای خارج از عراق در ارتباط هستند. برای احراز شفافیت مالی مسئولان در خارج ما نیازمند مکانیزمی بین‌المللی هستیم. به همین دلیل زمانی که خبری در مورد اموال یکی از مسئولان منتشر می‌شود ما نمی‌توانیم در این باره دخالتی داشته باشیم. احمد انور در رابطه با اقدامات شفافیت مالی در باشور کوردستان گفت: در چارچوب دستوراتی که به ما داده می‌شود، ما می‌توانیم وضعیت را پیگیری کنیم.