کنش اعتراضی در شرنخ و آنکارا علیه حملات اشغالگرانه

حملات اشغالگرانه دولت ترکیه و خیانت حزب دمکرات کوردستان ‌‌‌‌‌‌‌‌(پ‌د‌ک) در شرناخ مورد اعتراض قرار گرفت. نماینده پارلمان از حزب دم پارتی برای شهر شرنخ، نوروز اویسال اصلان اشاره کرد که خط خیانت پ‌د‌ک فراموش نخواهد شد.

حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(شعبه شرنخ) در رابطه با حملات اشغالگرانه ترکیه علیه باشور کوردستان در منطقه هَزَخ بیانیه‌ای مطبوعاتی داد. مادران صلح، جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ)، شعبه‌های دم پارتی در مرکز مناطق توابع این شهر، نماینده‌های پارلمان از حزب دم پارتی شرنخ، نوروز اویسال اصلان و محمد زکی ایرمز، شهرداران مشترک منطقه هزخ، جزیره، سلوپی و شهرک دشتاداره و افراد بسیار دیگری در این کنش مشارکت کردند. توده خلق پلانکارتی با عنوان ‌«نه به اشغالگری و خیانت» را برافراشته و شعارهای ‌«زنده‌‌باد کوردستان، مُرده‌باد خیانت»، ‌«نه به جنگ،‌ هرچه زوتر صلح» را سردادند.

متن بیانیه توسط شهردارمشترک دم پارتی در منطقه هزخ، عدنان بَل قرائت شد. بل بیان کرد که حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ از سال ۲۰۱۸ تاکنون علیه خلق کورد،‌ سیاست‌های قتل‌عام‌گرایانه را ادامه می‌دهد و گفت‌: ‌«ترکیه که پیمانکار استراتژی و سیاست‌های جنگ‌افروانه ناتو در خاورمیانه می‌باشد، بیش از ۳۰ سال است که منطقه را به دریای خون متحول کرده است. این ۱۰ سال است که سرگردگی این پیمانکاری مستقیم را هاکان فیدان انجام می‌دهد. نسل‌کشی کوردها پس از اینکه فیدان وزیر امورخارجه شد، شدت یافت. حملات اشغالگرانه و اشغال خاک باشور کوردستان، از بزرگترین موانع در مقابل رهیافت دمکراتیک مسئله وضعیت سیاسی کوردستان بصورت کلی می‌باشد.‌»

بل به همکاری و همدستی پ‌دک با ترکیه واکنش نشان داد و گفت‌: ‌«خاک باشور کوردستان که برای آن هزینه‌های گزافی داده شده تا رهایی یافت، امروز برای منافع کوچک آن را تخریب می‌کنند. خلق کوردستان، کسانی که خاک خود را برای اشغالگر آماده کرده را نه به عنوان میهن‌دوست بلکه به عنوان همکار و همدست اشغالگران به یاد خواهد آورد. وضعیتی که پ‌د‌ک در آن قرار دارد خیانت است. فراخوان ما از پ‌د‌ک اینست‌؛ مبارزه شرافتنمند خلق کورد هرگز به انحصار در نمی‌آید. این مبارزه نه از سوی برخی خانواده‌ها و نه از سوی سیاست نظامی که سلطه‌ دارد، مصارده و غصب نخواهد شد. به مثابه همیشه، این مبارزه بر اساس منافع خلق و ارزش‌های بنیادین اجرایی و عملی خواهد شد. اما کسانیکه تلاش می‌کنند این مبارزه باکرامت را شکست دهند، خراب کرده یا از آن مانع شوند، در مقابل عدالت تاریخ محکوم شکست هستند.‌» در ادامه اعمال خیانتکارانه پ‌د‌ک بیان شده و از آنان خواسته شد که از خیانت دست بردارند.

پس از بیانیه، توده خلق کنش تحصن انجام داده و سپس با سردادن شعارها این کنش را به پایان رساندند.

آنکارا

دم پارتی شعبه آنکارا نیز در مقابل شهرداری چانکایا علیه حملات ترکیه، بیانیه داد. نمایندگان پارلمان از حزب دم پارتی، اوزنور بارتن و ابراهیم آکن، نمایندگان احزاب سیاسی و سازمان‌های مدنی به همراه افراد بسیار دیگری در این بیانیه مشارکت کردند.

مدیریت دم پارتی در آنکارا، نَباهات چالکان حملات ترکیه را محکوم کرد و گفت‌: ‌«ترکیه می‌خواهد اقلیم کوردستان را اشغال کند. می‌خواهد با این حملات،‌ دستاوردهای خلق کورد را نابود کند. ما همانگونه که دیروز علیه اشغالگری ترکیه در روژاوا،‌ خشم خود را نشان دادیم، امروز نیز برای باشور کوردستان مبارزه خود را گسترش داده و به جنگ اشغالگرانه اجازه نمی‌دهیم.‌»