کنش‌های «به آزادی رای بدهید»: فورا انزوا را لغو کنید

بستگان زندانیان و نمایندگان احزاب سیاسی و سازمان‌های مردم نهاد که در چارچوب کنش‌های «به آزادی رای بدهید» گرد هم آمدند، خواستار آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند.

کنش‌های آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

تظاهرات «به آزادی رای بدهید» که با پیشاهنگی بستگان زندانیان و سازمان‌های مردم نهاد در چارچوب کمپین «آزادی عبدالله اوجالان، راه‌حل دموکراتیک مسئله کورد» در مقابل زندان‌های شهرها برگزار شد، در هفته یازدهم ادامه یافت.

ازمیر

انجمن کمک و همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومان اژه (EGE-TUHAYDER) و بستگان زندانیان در چارچوب کنش‌های «به آزادی رای بدهید» در مقابل زندان کریکلار گرد هم آمدند.

در این کنش که اکنون در یازدهمین هفته خود است، پیش‌بندهایی با نوشته‌های «انزوا جنایت علیه بشریت است» و «صدای زندانیان شویم» و بطور مکرر شعارهایی مانند «زنده باد مقاومت زندان‌ها» و «ژن، ژیان، آزادی» سر داده شد. هاجای ییلماز، مدیر سازمان استانی دم پارتی ازمیر، با بیان اینکه سیاست‌های انزوا به کل جامعه سرایت کرده است، گفت: «انتصاب قیم امروز در جولمرگ ادامه سیاست انزوای دولت است. در آتش‌سوزی‌هایی که در کوردستان رخ داد، ۱۵ نفر جان باختند. برای اطفای این آتش‌سوزی‌ها از هوا مداخله نشد. زمانیکه تمام این داده‌ها گردآوری می‌شوند و سیاست‌های محاصره و جنگ در منطقه را نشان می‌دهند. ما به عنوان دم پارتی مبارزه را تا پایان این سیاست‌ها ادامه خواهیم داد.»

مرسین

در چارچوب کنش‌های «به آزادی رای بدهید» به پیشاهنگی بستگان زندانیان مرسین، در مقابل زندان پردیس طارسوس تحصن کردند. در این کنش که یازدهمین هفته خود را سپری می‌کند، شعارهایی مانند «زندانیان سیاسی افتخار ما هستند» و «زنده باد مقاومت زندان‌ها» مکررا سر داده شد و پیش‌بندهایی که به زبان کوردی و ترکی بر روی آنها نوشته شده بود «انزوا جنایت علیه بشریت است» بر تن کرده بودند. بستگان این زندانیان خواستار رفع انزوا و آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند.

آمد

شرکت‌کنندگان در کنش «به آزادی رای بدهید» که در مقابل زندان پردیس آمد به پیشاهنگی بستگان زندانیان برگزار شد، پیش بندهایی با عبارت «انزوا جنایت علیه بشریت» به تن کردند و بنر «به آزادی رای بدهید» را باز کردند. در جریان این کنش، شعارهایی مانند «زنده باد مقاومت» و «حق، قانون، عدالت» فریاد می‌زدند. ما نه می‌توانیم از فرزندانمان نامه بگیریم و نه تماس تلفنی داشته باشیم. وی گفت: «دیگر نباید مادرها گریه کنند، ما نمی‌توانیم نامه از فرزندان‌مان دریافت کنیم یا تماس تلفنی داشته باشیم. دیگر درخواست‌ها باید پذیرفته شوند.» رشادات آدا یکی از بستگان زندانیان با بیان اینکه تا زمانی که انزوا شکسته نشود میدان‌ها و خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد، گفت: «انزوا باید رفع شود. ۶ ماه است که از فرزندان‌مان خبری دریافت نمی‌کنیم. ما هرگز فرزندان و مبارزه خود را رها نخواهیم کرد. ما می‌خواهیم فرزندانمان زندگی کنند. ما مبارزه شرافتمندانه‌ای داریم و تسلیم نمی‌شویم.»

آدانا

بیانیه و تحصن در مقابل زندان پردیس کورکچولر آدانا به پیشاهنگی بستگان زندانیان برگزار شد. مادران صلح، مدیران و اعضای جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ)، کنگره دموکراتیک خلق‌ها (ه‌دک)، حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ)، دم پارتی، انجمن کمک و همبستگی با خانواده‌هایی که بستگان خود را از دست داده‌اند آکدنیز آدانا (AYKAY-DER) در این مراسم شرکت کردند.

جمعیتی که از وسایل نقلیه خود در منطقه‌ای نزدیک به زندان پیاده شدند، بنر «بیایید برای عدالت انزوا را بشکنیم، برای آزادی برای صلح اجتماعی صحبت کنیم» را حمل کردند. جمعیت با سردادن شعارهای «زنده باد مقاومت زندان‌ها»، «ظلم نمی‌تواند ما را بترساند» و «زندانیان سیاسی افتخار ما هستند» به سمت جلوی زندان حرکت کردند و در نقطه‌ای نزدیک به زندان توسط پلیس متوقف شدند. با وجود موانع، این بیانیه صادر شد. سیف‌الدین آیدمیر، رئیس مشترک استانی دم پارتی در آدانا ، به سیستم نسل کشی امرالی اشاره کرد و گفت که باید انزوا هر چه زودتر لغو شود. آیدمیر گفت: «انزوا جنایت علیه بشریت است. فوراً این انزوا را لغو کنید. حل مسئله کوردستان از راه دموکراتیک و مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است.»

اِلح

بستگان زندانیان به عنوان بخشی از کنش‌های «به آزادی رای بدهید» مقابل زندان بسته از نوع تی الح گرد هم آمدند. محمد روشتو تریاکی، نماینده پارلمانی دم‌پارتی، بسیاری از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و مدیران احزاب سیاسی نیز در این مراسم حضور داشتند. در این کنش که بنر «بیایید برای عدالت انزوا را بشکنیم، برای صلح اجتماعی صدای آزادی را بلند کنیم» باز شد، پیش‌بندهایی با عبارت «انزوا جنایت علیه بشریت است» پوشیده شد.

تریاکی در واکنش به فشارهای موجود در زندان‌ها گفت: «انزوا در زندان‌ها، به تعویق انداختن آزادی زندانیان، ممنوعیت دادن روزنامه‌ها، کتاب‌ها، مجلات و تلویزیون ادامه دارد. ما برای مطالبه یک زندگی انسانی در زندان‌ها، در میدان‌ها هستیم. اصرار قدرت سیاسی بر قتل‌عام باعث انزوا می‌شود. وقتی مادران ما با وزیر دادگستری ملاقات کردند، درباره انزوا صحبت کردند. با این حال، وزیر پاسخ داد "هیچ انزوایی وجود ندارد". ۴۰ ماه است که عبدالله اوجالان نمی‌تواند با خانواده و وکیل خود ملاقات کند، اما وزیر می‌گوید "انزوا وجود ندارد". زندانیان در زندان‌ها دست به کنش می‌زنند چون انزوا را نمی‌پذیرند. آنها اصرار دارند که از این کنش‌ها نتیجه بگیرند.»

فاطمه یلدیریم، مادر زندانی شفیع یلدیریم، گفت که رویکردی «غیر انسانی» نسبت به فرزندانش وجود دارد و خواستار صیانت از مقاومت مستمر در زندان‌ها شد. این بیانیه با شعار «زنده باد مقاومت زندان‌ها» به پایان رسید.