کوبانی پیشگویی اردوغان را برهم زد

یک روزنامه‌نگار تبعیدی ترکیه در تحلیل مقاصد احتمالی بازگشایی پرونده کوبانی از سوی طیب اردوغان می‌گوید: هدف نخست می‌تواند بهانه‌تراشی برای لغو فعالیت حزب دمکراتیک خلق‌ها باشد. هدف بعدی قهراندن کوردها از صندوق‌های رأی‌گیری.

دردهای اردوغان از پیروزی مقاومت کوبانی پس از هشت سال هنوز التیام نیافته‌اند. نیروهای سرکوبگر تحت امر کاخ او امروز ده‌ها تن از حامیان مقاومت کوبانی که سال ٢٠١۴ رخ داده بود را در شهرهای مختلف کشور بازداشت کردند. جان دوندار روزنامه نگار تبعیدی ترکیه در یک تحلیل می‌پرسد دستگیری ٩١ نفر به اتهام اتفاقاتی که سال‌ها پیش روی داده‌اند، با چه انگیزه‌ای می‌تواند صورت گرفته باشد؟

حکم بازداشت ٩١ نفر به بهانه حوادث کوبانی چه علتی می‌تواند داشته باشد؟ مأموران پلیس ترکیه دیروز ٩١ نفر را به این اتهام در ١٣ شهر دستگیر کردند.

هدف نخست می‌تواند بهانه‌تراشی برای لغو فعالیت حزب دمکراتیک خلق‌ها باشد. هدف بعدی قهراندن کوردها از صندوق‌های رأی‌گیری است تا از دستیابی به اهدافشان با انتخابات دلسرد شوند.

آنچه که در کوبانی روی داد را بخوبی باید به یاد بیاوریم. سال ٢٠١۴ داعش به مرزهای ترکیه تکیه زد. کوبانی یکی از مهمترین مراکزی بود که جلوی آن را گرفته بود. کوردها برای پشتیبانی از مقاومتشان از ترکیه طلب کردند تا یک گذرگاه کمک‌رسانی داخل مرزهایش گشوده شود، اما حکومت ترکیه این درخواست را رد کرد. گویی که این کافی نبود و اردوغان سپس گفت: "کوبانی سقوط کرد، سقوط می‌کند".

فراخوان حزب دمکراتیك خلق‌ها برای اعتراضات خیابانی بعد از کمک "آ.ک.پ" به داعش از طریق محاصره کوبانی بود. سپس فاکتور آنرا نه برای طرفداران داعش، بلکه برای مقاومت‌کنندگان در برابر آن صادر کردند. گشودن پرونده کوبانی، زندانی کردن دمیرتاش، بحث بستن "ه.د.پ" و زیر فشار نگه داشتن کوردها از آن جمله بودند.

می‌شود درک کرد که آن حملات کافی نبودند چون حملات جدیدی را آغاز کردند. ولی آیا فایده‌ای برایشان خواهد داشت؟ به احتمالات نگاه کنیم.

دولت از مدت‌ها پیش موضوع بستن "ه.د.پ" را پیش کشیده‌ است، بنابراین یک "پرونده جدید کوبانی" تأثیری بر آن روند نمی‌گذارد. 

به احتمالی دیگر اگر یک تدارک انتخاباتی باشد که باید گفت به این ترتیب آرای کوردها را بکلی از دست می‌دهند.

هدف اصلی بنظر این است که کوردها از مجلس، دادگستری و انتخابات مأیوس شوند، تا بگویند "لعنت به سیستم شما" و صندوق‌ها را بایکوت کنند.

وقتی سبد رأی دو ائتلاف سیاسی رقیب در ترکیه یکسان است، براحتی می‌شود علت هر اقدامی علیه "ه.د.پ" به عنوان کلیدی‌ترین حزب و کوردها به عنوان کلیدی‌ترین رأی‌دهندگان را حدس زد. 

اگر کوبانی مقاومت نمی‌کرد اکنون ترکیه با داعش همسایه بود. شکر که کوبانی سقوط نکرد. "آ.ک.پ" اما برای فرار از سقوط، هنوز دارد پرونده‌های قدیمی را بازگشایی می‌کند.