کوچ یگیت: تلاش ترکیە برای الحاق روژاوا بە خاک ترکیە

گلستان کوچ یگیت از نمایندگان حزب دمکراتیک خلقها اعلام نمود کە ترکیە بسیاری از مناطق روژاوا را اشغال کردە و در این بارە افزود: ترکیە تلاش میکند سیاستهای خود را بر اساس الحاق روژاوا ادامە بدهد.

از یکطرف حملات حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ بە مناطق شمال-شرق سوریە و باشور کوردستان در جریان است و از طرف دیگر، انزوای تحملی شدە بر رهبر خلق کورد نیز ادامە دارد. در همین رابطە گلستان یگیت پارلمانتاریست حزب دمکراتیک خلقها از حوزە انتخابیە موش اعلام نمود: حملات بە مناطق شملا-شرق سوریە و انزوای تحملی شدە بر رهبر اوجالان کە مدت ٢٥ سال است ادامە پیدا کردە است. در ارتباط با یکدیگر هستند. لازم است ما بدانیم کە انزوای تحمیل شدە بر امرالی، بە معنای عدم ارادە  برای حل مسئلە کورد است. در دیدار ٥ آپریل ٢٠١٥ اقای اوجالان بە هیات اعزامی بە امرالی گفتە بود: احتمال دارد کە این دیدار، آخرین دیدار باشد. این فرایند، بە نحوی رسمی از سوی آ.ک.پ بە بن بست کشاندە شد. اوجالان آن زمان خواست جنگ طلبانە و بازگشت بە سیاستهای جنگی از سوی حکومت را مشاهدە کردە بود. آ.ک.پ/م.ه.پ تلاش میکنند هم اکنون این جنگ علیە کورد را هر جە بیشتر گسترش بدهند.  از روژاوا تا روژهلات، باکور و باشور، تلاش میکنند تمام دستاوردهای خلق کورد را از میان برداشتە و اجازە ندهند کە کورد از موقعیتی سیاسی برخوردار شود. بە همین دلیل خطر دستاوردهای باشور کوردستان را هم تهدید می کند.

ارتباط تحمیل انزوا و اقتصاد

گلستان کوچ یگیت در ادامە سخنان خود اظهار داشت کە این جنگ از ابعاد بسیاری برخوردار بودە و در ادامە افزود: انزوای تحمیلی بر آقای اوجالان بخشی از جنگ ایدئولوژیک بە شمار رفتە و تلاش میکنند اجازە ندهند کە افکار آقای اوجالان کە در راستای صلح و کنفدرالیسم دمکراتیک هستند، در میان خلق گسترش پیدا کند. از طرف دیگر، از راە انتصاب گماشتگان شهرداریها تلاش میکنند بر خلق کورد و منابع نیز حاکمیت پیدا کنند، از این طریق فقر هر چە بیشتر دچار فقر می شود. انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد و ادامە سیاست نابودی کوردها و انزوا با بحران اقتصادی در ارتباط هستند.

هدف خالی کوردن کوردستان از کورد است

کوچ یگیت در ادامە سخنان خود اظهار داشت: این جنگ از ابعاد سیاسی هم برخوردار است. تلاشهای حاکمیت برای ممنوعیت حزب دمکراتیک خلقها یکی دیگر از ابعاد سیاسی این جنگ است. تلاش میکنند سیاستهای دمکراتیک را با شکست مواجە کنند. حاکمیت کنونی، حاکمیت جنگی بودە و بدون ادامە سیاستهای جنگ طلبانە نمیتواند کشور را ادارە کند. تلاش میکنند با ادامە سیاستهای جنگی، جغرافیای کوردستان را خالی از سکنە کنند. از طرف دیگر ترکیە، بسیاری از مناطق روژاوا را مورد تاخت و تاز قرار دادە است و تلاش میکند تا در این رابطە گامهای بلندی برداشتە و سیاستهای امحا و انکار ر ا تثبیت کند. دبستان و مدارس، بیمارستان را در این مناطق احداث کردە و معلم و فرماندار را بە این مناطق اعزام کردە است. این اقدامات در مرزهای سرزمینی-حقوقی کشور دیگری صورت گرفتە است.

از طرف دیگر حملات شدیدی علیە زنان کورد صورت می گیرد. علت آن نیز این است کە زنان پیشاهنگی مبارزە آزادی خلق کورد را بر عهدە داردن. بر اساس ذهنیت آنان، با محدود کردن دامنە عمل زنان،میتوانند آزادیهای جامعە را نیز محدود کنند. بر همین اساس است کە وزیر کشور بە ویژە زنان را هدف قرار میدهد. تلاش میکنند مبارزە زنان را ازمیان بردارند. اما مبارزە آزادی زنان حاکمیت فاشیستی را در نهایت با شکست مواجە می سازد.