کوچییگیت: در ترکیه، گرسنگی و فقر به اوج خود رسیده است

ریاست نمایندگان دم پارتی، گلستان کیلیچ کوچییگیت، سیاست‌های حکومت آک‌پ را به باد انتقاد گرفت و گفت‌: ‌«ترکیه شاهد بیشترین حد فقر و گرسنگی در تاریخ خود است.‌‌»

بیانیه مطبوعاتی دم پارتی

ریاست نمایندگان گروه حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی‌)، گلستان کیلیچ کوچییگیت در مجلس، تحولات روز را ارزیابی کرد. کوچیگیت در ابتدا توجه‌ها را به طرحی که راه را برای قتل حیوانات در کوچه‌ها هموار می‌کند معطوف داشت و گفت‌: ‌«ما علیه این طرح هستیم. ما می‌دانیم دلیل این مشکلاتی که امروزه وجود دارند نیز آک‌پ است.‌‌‌‌‌‌‌‌»

کوچییگیت در ادامه سخنان خود توجه‌ها به افزایش حقوق بازنشستگان معطوف داشت و گفت‌:‌‌ ‌«بازنشستگان را به فقر محکوم کردند. برای کسانی که با کمترین درآمد زندگی می‌کنند و بازنشستگان، افزایش حقوق صورت نگرفت. آک‌پ می‌گوید ‌‌«منابع وجود ندارد»، زمانیکه موضوع خلق باشد اینگونه حرف می‌زنند. حکومت آک‌پ-م‌ه‌‌پ طی ۲۲ سال دقیقا ۳ تریلیون دلار مالیات از خلق گرفته است. این پول بسیار زیادی است اما با آن چه کردند‌؟ این پول را به کدام بخش از طرفداران و حامیانشان دادند‌؟‌»

‌«بیشترین حد فقر زیسته می‌شود»

کوچییگیت بیان کرد، ترکیه در میان کشورهایی که دارای بیشترین سطح رکود اقتصادی هستند در رده ۵ قرار دارد و گفت‌: ‌«ترکیه در رکود برای خوراک، سطح اول را دارد. در تاریخ این کشور بیشترین حد فقر زیسته می‌شود. دیگر طبقه وسط وجود ندارد و همه گرسنه و فقیر هستند. کودکان گرسنه به مدرسه می‌روند، بازنشستگان نمی‌توانند براحتی زندگی کنند. دانشجویان مجبورند که ترک تحصیل کرده و کار کنند. اما از سوی دیگر عده‌ای در میان راحتی و ثروت زندگی می‌کنند. اینبار گفتند‌ ‌«ما ۲۰۲۴ را به مثابه سال بازنشستگان اعلام کردیم‌‌». درست است به سال بازنشستگانی مبدل خواهد شد که با مبارزه خود، آک‌پ را به پایان می‌رسانند. پیشنهاد داده بودیم که ۳۲ هزار لیره به بازنشستگان پرداخت شود اما آک‌پ-‌م‌ه‌پ آن پیشنهاد را رد کردند.‌»

در ادامه کوچییگیت توجه‌ها را به ۳ مادری که در الیح دستگیر و بازداشت شدند معطوف داشت و گفت‌: ‌«این برخورد و رفتار آنان در برابر کوردها و زنان است. ما یکبار دیگر وزیر دادگستری را فرا می‌خوانیم‌؛ اول از همه از مادران الیح و سپس از دستگیری دیگر مادرمان و شکنجه کردن‌شان دست بردارید.‌»

فراخون برای کودکان

کوچییگیت به استثمار کودکان واکنش نشان داد و در پایان گفت‌: ‌«در این ۹ سال، استثمار ۳ برابر افزایش داشته است. طی سال اخیر ۳۱ کودگ با حملات جنسی روبرو شدند. این داده، داده‌های رسمی هستند اما داده‌های درست، رقمی سه برابر بیشتر را نشان می‌دهند. سیاست‌های عدم مجازات باعث می‌شود تا این وقایع افزایش داشته باشند. فراخوان ما برای پارلمان نیز می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ بیایید با یکدیگر از استثمار کودرکان و خشونت علیه زنان جلوگیری کنیم.‌‌‌»