کوردستانی ها در پاریس یاد شهدای خود را گرامی داشتند

مراسم تشییع جنازه اوین گویی، عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان، میر پرور از اعضای جنبش فرهنگی و عبدالرحمن قزل میهن دوست کورد که در پاریس، پایتخت فرانسه به قتل رسیدند، برگزار شد.

اوین گویی -امینه کارا- عضو شورای اجرایی KCK، هنرمند میر پرور (محمت شیرین آیدین) و عبدالرحمن قیزیل میهن دوست کورد در ٢٣ دسامبر ٢٠٢٢ در یک حمله مسلحانه در مرکز فرهنگ کرد احمد کایا با مراسمی در ویلرز له بله  ترور شدند. پیکر این شهدا در حومه پاریس توسط کوردستانی ها و دوستانشان به کوردستان راهی شدند.

پیکر شهدا با کاروانی از موسسه پزشکی قانونی پاریس  به کاخ ویلیرز پلاتزا در حومه ویلرز له بله منتقل شد. بسیاری از نمایندگان سازمان های کورد و سیاستمداران اروپایی در این مراسم شرکت کردند. سالن مراسم از اول صبح پر بود. تاج گل رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، پ.ک.ک، PAJK، KJK، KCK، TJK-E، KCDK-E، TJK-F، شورای دموکراتیک فرانسه و جنبش فرهنگ و هنر در سالن بود.

پس از پایان مراسم، جمعیت وارد سالن شدند. جنازه اوین گویی به باشور و جنازه میر پرور و عبدالرحمن قیزیل به باکور منتقل شد.

در این مراسم، خان آکدوغان، ریاست مشترک شورای دموکراتیک کوردهای فرانسه (CDK-F) سخنرانی کرد و گفت: زنان کورد رویاپردازانی هستند کە شالودە رژیم ها را بر می افکنند. بنابراین، زنان کورد و مبارزات آنها دولتها را هدف قرار میدهد. شعار زن، زندگی، آزادی که توسط اوین و همکارانش ایجاد شد، توسط زنان جهان پذیرفته شده و در حال رشد است و در نهایت ما فاشیسم اردوغان را شکست خواهیم داد.

 آکدوغان در ادامە افزود: همانطور که اوین به داعش پایان داد، ما نیز به فاشیسم اردوغان پایان خواهیم داد. این افراد که از حفاظت محروم بودند در پاریس هدف قرار گرفتند. اما هر در هر صورت در مقابل دشمن سر فرود نمی آوریم.

عبدالە اولمز ریاست مشترک CDK-F نیز در این مراسم یادبود سخنرانی کرد و خواستار توسعه مبارزه شد و گفت: مردم ما با مبارزه خود نگرش روشنی به قاتلان نشان دادند. کسانی که می خواهند ما را نابود کنند، نابود می شوند. این قرن، قرن زنان و کوردها خواهد بود. هیچ کس نمی تواند در مقابل سرهلدان زنان کورد مقاومت کند. در این روزهای تاریخی باید با هم باشیم و بجنگیم. مبارزه ما برای روشن کردن قتل عام ،باید دور هم جمع میشویم . کسانی که قتل عام پاریس را مرتکب شدند باید افشا شوند.

پاتریک حداد نیز در این مراسم سخنرانی کردە و اعلام داشت: همه می توانند خود را در این شهر ببینند. نکته اصلی در اینجا برادری است. به دلیل این حمله، تمام شهر شوکه شده است. من یکی از آنها هستم. در این میان ٣  کورد کشته شدند. ما حامی خانواده های کشته شده و همه کوردهای اروپا هستیم. درد شما دردهای ماست.

رمزی کارتال در این مراسم از شورای رهبری کنگره خلق به کشتار ٩ ژانویه ٢٠١٣ اشاره کرد و گفت: زمانیکە رهبر آپو از این ترور مطلع شد گفت: که ما با نابود کردن فاشیسم از آنها انتقام خواهیم گرفت. این انتقام بزرگی است که می توانیم با نابود کردن فاشیسم به دست آوریم. دولت ترکیه تمامی سیاست های نسل کشی را علیه مردم کورد اجرا کرده است. برای نابودی مردم کورد تمام امکانات خود را بسیج کردند. اما مقاومت مردم ما همه این حملات را باطل کرد. کارتال از دولت فرانسه خواست تا قتل عام ها را روشن کند و گفت: در طی ١٠ سال، رهبران فکری مبارزات آزادی در این کشور به قتل رسیدند.

چرا زنانی که زنان را در سطح جهان رهبری می کنند در پاریس هدف قرار می گیرند؟ ما به شهدا قول می دهیم. ما مبارزه برای آزادی کوردستان و زنان را ترویج خواهیم داد. بیایید تاریکی را روشن کنیم. سال ٢٠٢٣ سال شکست فاشیسم حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی خواهد بود. پیروزی از آن ما خواهد بود. خانواده های کشته شدگان از مبارزات بستگان خود صحبت کردند و این پیام را دادند: هر چقدر هم که ما را بکشند تسلیم نمی شویم. زنده باد مردم کورد ما با مبارزه خود از خاطرات آنها محافظت خواهیم کرد. این راهپیمایی یک راهپیمایی باشکوه است. ما سال هاست در مقابل این حملات مقاومت می کنیم. آنها جاودانه هستند.

بسمه کنجاو نیز در این مراسم بە نمایندگی از TJK-E صحبت کرد و خواستار روشن شدن ابعاد قتل عام شد. کونجا ادامه داد: ما این دشمن را به خوبی می شناسیم که سکینه جانسیز، فیدان دوغان، لیلا شایلمز، ژیان تولهیلدان، اوین گویی، هورین خلف، گاریبه گزر، ناگهان آکارسل، دنیز پویراز و ژینا امینی را کشت. ما یک بار دیگر قول می دهیم که از قاتلان زنان پاسخگو باشیم. ما اتحاد زنان، زندگی، آزادی را که در سراسر جهان شکوفا شده است، روشن تر خواهیم کرد.

خمگین: امید ما قوت طبیعی ماست خلیل خمگین به نمایندگی از جنبش فرهنگ و هنر با بیان اینکه فریاد آنها فریاد انتقام است، گفت: ما به هیچکس امید نداریم. تنها امید و انتظار ما قدرت طبیعی ماست.

تارا حسین سخنگوی جنبش آزادی کوردستان نیز در این مراسم سخنرانی کردە و گفت: دولت ترکیه هر روز کوه های باشور کوردستان را با سلاح شیمیایی بمباران می کند. اکنون تمام دنیا باید به او رای دهند. دوستان ما که به قتل رسیدند برای صلح جهانی جنگیدند. آنها رهبران خلق کورد را هدف قرار می دهند. دولت ترکیه به خوبی می داند که کوردها دیگر کوردهای سابق نیستند. آنها از کورد آزاد می ترسند. به همین دلیل با مواد شیمیایی حمله می کنند. همه مردم جهان و دولت باید در کنار مبارزه مردم کورد در برابر این حملات باشند و از آنها حمایت کنند. پیام سیاستمداران فرانسوی دوستان کورد فرانسه نیز حق سخنرانی در این یادبود را گرفتند و اعلام کردند که در رنج مردم کورد شریک هستند و کشتار را محکوم کردند. فرانسوی ها اعلام کردند که با مردم کورد هستند و خواستار پررنگ شدن کشتار ٩ ژانویه و ٢٣ دسامبر در پاریس شدند. پس از پایان صحبت ها، فیلمی که شامل صحبت های قبلی امینه کارا بود، به نمایش درآمد. پس از پایان مراسم، جسد امینه کارا از طریق هوایی به مخمور، جنازە عبدالرحمن قزیل به قارس و میر پرور به موش منتقل خواهند شد.

پیکر شهدا در اماکن مقرر با همراهی جمعیت  به خاک سپرده خواهند شد.