کورکچو: تغییر معادلات استراتژیک در ترکیه بعد از عملیات گاره

ارطغرل کورکچو، ریاست افتخاری حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با عملیات شکست خورده ارتش اشغالگر ترک در گاره گفت: این عملیات باعث تکان شدیدی در درون حاکمیت شده است و از طرف دیگر معادله کلان و استراتژیک قوا را در داخل ترکیه تغییر داده است.

نیروهای اشغالگر ترک در ۱۰ فوریه در منطقه گاره در جنوب کوردستان عملیاتی را آغاز کردند. در جریان این عملیات ۱۳ نفر از نیروهای نظامی و امنیتی ترک که از سوی حزب کارگران کوردستان دستگیر شده بودند، و سه نیروی نظامی ارشد ترک نیز به قتل رسیدند. مشاجرات روی داده بعد از این عملیات همچنان در ترکیه ادامه دارند. نیروهای اپوزیسیون نیز این عملیات را شکست خورده معرفی کرده و حاکمیت را مسئول آن می‌دانند.

ارطغرل کورکچو ریاست افتخاری حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با این عملیات شکست خورده ارتش ترک اظهار داشت که حاکمیت با دست زدن به این عملیات، عدم دست‌یابی به راه حل مسئله کورد را عمیق‌تر کرده و در این باره اظهار داشت: اقتدار موجود تلاش کرد که شکست خود را در صحنه سیاسی با این عملیات یک پیروزی نشان بدهد. تلاش می‌کردند که این عملیات را گسترش دهند. اما به دلیل شکست سریعا عقب‌نشینی کردند.

شکست در گاره و تغییر معادلات استراتژیک در ترکیه 

کورکچو در رابطه با چگونگی تاثیرگذاری این عملیات بر سیاست‌های داخلی در ترکیه اظهار داشت: رژیم از ژوئیه‌ی ۲۰۱۵ نخستین بار است که با چنین شکستی مواجه می‌شود و این شکست تاثیر بسیار بزرگی را بر سیاستهای داخلی در ترکیه از خود برجا گذاشته است. اردوغان می‌خواهد که از زیر بار مسئولیت این عملیات شانه خالی کند. اما مانند دوره‌های پیشین نمی‌تواند. م.ه.پ مانند دوره‌های پیش خط و نشان نمی‌کشد. باخچلی این هفته در رابطه با این موضوع سخنی بر زبان نیاورد. اختلافات در میان نیروهای داخل رژیم افزایش یافته است. عملیاتی با چنین سطح بالایی از تدارکات نظامی و تکنولوژیک کاملا شکست خورد. این عملیات را در تمامی ابعاد نظامی، دیپلماتیک، استراتژیک و سیاستهای داخلی با هدف پیروزی طراحی کرده بودند، اما در نهایت با شکست مواجه شدند. اعتماد به نفس خود را کاملا از دست داده‌اند. معادله قوا در سطح داخلی، با این عملیات با زلزله‌ای سنگین مواجه شده است. این عملیات به عنوان شکست نظامی سنگینی در تاریخ ماندگار می‌شود.

از طرف دیگر باید این عملیات را به عنوان عملیاتی گسترده علیه کورد مشاهده کرد. تلاش می‌کنند تا به هر نحو ممکن انتقام این عملیات شکست خورده را از حزب دمکراتیک خلق‌ها بگیرند. در پشت اظهارات سلیمان سویلو منافع کاملا شخصی وجود دارند. بازیگر اصلی خصومت با کورد، اکنون سلیمان سویلو است. او از شاگردان محمد آغار است. اگر اپوزیسیون در رابطه با این عملیات موضع خود را به طور شفاف نشان ندهد، در نهایت این روند براساس مطامع حاکمیت به پیش برده می‌شود.