مادران شنبه عاقبت پدر و پسر ربوده شده توسط حزب‌الله را پرسیدند

مادران شنبه برای ابراهیم چلیک و پسرش ادیب چلیک که توسط حزب الله در الیح به قتل رسیدند بیانیه‌ای دادند.

مادران شنبه در نهصد و سی و نهمین هفته اقدام خود در بیانیه‌ای آنلاین برای جویا شدن از سرنوشت بستگان ناپدید شده خود در بازداشتگاه و محاکمه عاملان آن اقدام کردند. در بیانیه این هفته درباره سرنوشت ابراهیم چلیک (۵۰) و پسرش ادیب چلیک (۱۹ ساله) که پس از حمله حزب‌الله به خانه‌شان در روستای سوغوک‌سوی الیح در شب ۱۰ ژوئیه ۱۹۹۴، دیگر اطلاعی از آنها بدست نیامد.

ماسیده اوجاک این بیانیه را به نمایندگی از کمیسیون شعبه استانبول انجمن حقوق بشر (İHD) علیه ناپدید‌شدن در حین بازداشت ایراد کرد.

'اردوغان در تلاش است تا جامعه را از حقیقتش دور کند'

اوجاک در آغاز سخنان خود با واکنش به سخنان طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد حزب دعوی آزادی (HUDA PAR) که نزدیک به حزب‌الله است اینکه «تشکلی کاملاً محلی و ملی است» گفت که اردوغان قصد دارد جامعه را از حقیقتش دور کند. اوجاک بعداً با اشاره به روند ناپدیدسازی ابراهیم چلیک و پسرش ادیب چلیک گفت که در دهه ۹۰ الیح مرکز حزب‌الله بود که بر اساس استراتژی جنگی ویژه فعالیت می‌کرد و حزب‌الله نیز با دولت مرتبط بود و داده‌های مربوط به این قتل در گزارش کمیسیون تحقیق مجلس نیز قرار داده شده است.

اوجاک با بیان اینکه ابراهیم چلیک که در شب ۱۰ ژوئیه توسط 4 نفر نقابدار و مسلح درب خانه‌اش زده شده و به بهانه نشان دادن مکانی از خانه‌اش برده شد، گفت: پسرش ادیب چلیک برای اینکه پدرش را تنها نگذارد آنها را تعقیب کرده است.

اوجاک با اشاره به اینکه خانواده پس از اینکه پدر و پسر به خانه برنگشتند به ژاندارمری و پلیس مراجعه کردند، گفت: اسامی حزب اللهی‌های مرتبط با این حادثه اعلام شد و شکایت کیفری به دادسرا ارائه شد. با این حال، همه درخواست‌های خانواده ناکام ماند. دیگر اطلاعی از عاقبت ابراهیم و ادیب چلیک دریافت نشد. تحقیقات و بررسی‌های مؤثری در مورد درخواست‌های مَرَسی چلیک برای یافتن پسر و همسرش انجام نشد. ۲۹ سال است که سرنوشت ابراهیم و ادیب چلیک در تاریکی رها شده و کسانی که آنها را مفقود کرده‌اند بی‌مجازات گذاشتند.